قم نيوز : قم نگار: طی روزهای گذشته زمین‌لرزه‌های پی در پی در بخش جعفریه قم روی داد و باعث شد این سئوال همیشگی مطرح شود که چقدر در برابر زلزله مقاوم هستیم.
قم در برابر زلزله مقاوم نیست/ وجود ۳۰۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر
به گزارش قم نگار، شهر قم به‌ویژه در مناطق جنوبی و جنوب غربی گسل‌هایی دارد که می‌توانند برای این شهر تهدید کننده باشند. یکی از مهم‌ترین گسل‌ها در محدوده جغرافیایی قم، گسل خضر است که در منطقه شهرک قدس به طول ۱۰ کیلومتر واقع شده است.

گسل بعدی شادقلی است که در امتداد گسل خضر قرار گرفته و گسلی فعال است. گسل قم، یکی از گسل‌های فعال و پویا است که ارتفاعات جنوب غربی شهر را قطع کرده است. گسل قمرود نیز از جمله گسل‌های مهم و فعال است. تأثیر این گسل بر آبرفت‌های رودخانه‌ای عهد حاضر و ایجاد پرتگاه در آبرفت‌ها نشان از فعال بودن این گسل دارد.

اینکه چرا در ساخت‌وسازها و تعریف پروژه‌های عمرانی به وجود گسل‌های فعال توجه نمی‌شود یک سئوال است و اینکه چقدر در این محدوده‌ها آمادگی مقابله با زلزله وجود دارد، سئوال دیگر.

اقدامات کند و معضل بافت فرسوده

نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم به خبرنگار مهر، می‌گوید متأسفانه با وجود بافت فرسوده بسیار در استان قم در زمینه افزایش ایمنی در برابر بلایای طبیعی اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.

با وجود بافت فرسوده بسیار در استان قم در زمینه افزایش ایمنی در برابر بلایای طبیعی اقدام عملیاتی صورت نگرفته است

وی با اشاره به وجود بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده در شهر قم افزود: سهم دولت نیز در رابطه با احیای بافت فرسوده کم نیست که آن هم محقق نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته توسط مدیریت بحران شهرداری به منظور افزایش ایمنی در برابر زلزله افزود: آماده‌سازی اجتماعی و فکری شهروندان از اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت بحران شهرداری است اما به‌صورت بنیادی اقدام ویژه‌ای ندیده‌ایم.

وی بیان کرد: وجود کوچه‌های باریک در بافت فرسوده شهر قم کمک‌رسانی در هنگام زلزله را با مشکل مواجه می‌سازد که برای از بین رفتن این موانع اقدام عملی توسط شهرداری و دولت انجام نگرفته است.

عواطف رستمی گفت: با وجود وام‌هایی که برای بازسازی بافت فرسوده مطابق قانون در نظر گرفته شده اما به دلیل موانعی که در دریافت وام وجود دارد استقبال پایین بوده است.

وی ادامه داد: همچنین عدم تمایل مالکین، طرح تفصیلی شهر قم که برخی از مناطق با بافت فرسوده را نیز در برمی‌گیرد، عدم توانایی مالی مالک و غیره در عدم احیای بافت فرسوده مؤثر بوده است.

۵۳ درصد مدارس غیر استاندارد هستند

سرمایه‌های هر جامعه برای آینده دانش‌آموزان آن هستند که حفاظت از آن‌ها یکی از پارامترهای مهم مقاومت در برابر زلزله است. از طرفی بخش بزرگی از جمعیت هر شهر در مدارس متمرکز شده‌اند. در این زمینه یکی از وظایف سازمان نوسازی مدارس٬ ایمن‌سازی مدارس در برابر زلزله است.

۴۲۵ فضای آموزشی غیر استاندارد در استان قم وجود دارد که ۵۳ درصد از مدارس را تشکیل می‌دهد

رضا ظهرابی، معاون فنی اداره کل نوسازی استان قم در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: در سال ۸۴ که اجرای طرح تخریب و بازسازی مدارس غیر استاندار آغاز شد از ۸۰۰ فضای آموزشی استان قم ۵۶۸ فضای آموزشی غیر مستحکم بود.

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح‌های مختلف از جمله تخریب و بازسازی مدارس، اکنون ۴۲۵ فضای آموزشی غیر استاندارد در استان قم وجود دارد که ۵۳ درصد از مدارس را تشکیل می‌دهد.

معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس قم با بیان اینکه استانداردسازی فضاهای آموزشی نیازمند تأمین اعتبار است افزود: ایمن‌سازی مدارس باید از طریق تخریب و بازسازی، مقاوم‌سازی و احداث مدارس جدید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برخی از مدارس قدیمی‌ساز تخریبی هستند که باید تخریب‌شده و مجدداً احداث شوند و برخی از مدارس نیز دارای حداقل سازه هستند و با پرداخت ۳۰ درصد از هزینه تخریب مقاوم‌سازی می‌شوند.

ظهرابی اظهار کرد: مطالعات اولیه برای تخریب و بازسازی ۷۰ درصد از مدارس شهری و ۸۰ درصد از مدارس روستایی انجام شده و در صورت تأمین اعتبار اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اهمیت مشارکت مردم

استفاده از منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی برای مقابله با زلزله یکی از موضوعات مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. در این عرصه هم داوطلبان هلال‌احمر و نیروی‌های ویژه آموزش‌دیده آن می‌توانند مثمر ثمر باشند.

همه تجهیزات هلال احمر برای مقابله با زلزله بروز و آماده بکار هستند

محمد گلفشان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مقابله با آسیب‌های احتمالی زلزله در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی برای مقابله با آسیب‌های زلزله در استان قم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هلال احمر استان قم از امکانات کافی برای مقابله با زلزله برخوردار است افزود: همه تجهیزات هلال احمر برای مقابله با زلزله بروز و آماده بکار هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم بیان کرد: ۴۰ پایگاه هلال احمر در سطح شهر قم دایر است که امدادگران در این پایگاه‌ها دوره‌های لازم برای مقابله با زلزله را دیده‌اند.

وی گفت: در بخش‌های جعفریه، کهک، دستجرد و سلفچگان دفاتر نمایندگی هلال احمر ایجاد شده که به انجام اقدامات آموزشی برای مقابله با زلزله در این بخش‌ها می‌پردازند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcd5x0s.yt0996a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما