جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : 36326
نباید مرزهای تعهدات برجام زیرپا گذاشته شود

آیت‌الله اعرافی: دستگاه دیپلماسی مراقب نقض برجام توسط طرف مقابل باشد

قم نيوز : قم نگار: امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه باید در رابطه با برجام منصفانه و منطقی برخورد کرد، گفت:دستگاه دیپلماسی مراقب نقض تعهدات برجام توسط طرف مقابل باشد.
آیت‌الله اعرافی: دستگاه دیپلماسی مراقب نقض برجام توسط طرف مقابل باشد
به گزارش قم نگار، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) اقامه شد، با اشاره به اینکه صفا و سلامت اسلام در گرو پایبندی اسلام در حوزه خانواده است، اظهار داشت: خانواده جایگاه رشد و تعالی مادی و معنوی انسان‌ها و جوامع بشری است و به همین دلیل اسلام در زوایای مختلف خانواده دارای تعالیم مهم است.

امام جمعه قم با بیان اینکه اسلام توجه ویژه‌ای به خانواده داشته است، افزود: فقه اسلام در حوزه خانواده دارای نسخه روشن و هدایت گر و نجات بخش است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: صیانت همسران از ارزش‌های اخلاقی و فضای معنوی در خانواده یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف همسران در قبال هم است، همسران وظیفه هدایت، راهنمایی امر به معروف و نهی از منکر در برابر یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه تاثیر همسر در سعادت و رشد همسر تاثیر برجسته‌ای است، تصریح کرد: همسران نسبت به هم آشنایی بیشتری دارند و این سبب می‌شود که تقاط قوت و ضعف یکدیگر را بیشتر بدانند و با این شناخت نسبت به هم آگاهی داشته باشند و این امر در رشد و تعالی همسر تاثیر بالایی دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه در جامعه ممکن است این آشنایی نسبت به افراد در فضای عمومی جامعه خیلی دقیق و کامل نباشد، تاکید کرد: این شناخت در خانواده بسیار دقیق‌تر است، زن و شوهر حافظ اسرار هم هستند و به همین دلیل اقدام آن‌ها نسبت به اصلاح همسر اقدامی بسیار موثر است.

رئیس جامعه المصطفس العالمیه با اشاره به اینکه دلیل دوم در اقدام اصلاح گرایانه همسران نسبت به هم حاکمیت روابط عاطفی و محبت و دوستی است، عنوان کرد: این روابط دوستی احتمال اثرگذاری هدایت در قبال یکدیگر را دوچندان می‌کند و همسران به طور خاص دارای مسئولیت در قبال یکدیگرند.

وی افزود: افراد خانواده به طور خاص به این دلیل که روابطشان نزدیک‌تر است و راه و رسم تاثیر گذاری بیشتر را می‌دانند و وجود عواطف امکان بیشتر را فراهم می‌کند در هدایت یکدیگر وظیفه مهم تری دارند.

امام جمعه قم با بیان اینکه قانون ارشاد جاهل، هدایت و راهنمایی دیگران و قانون امر به معروف و نهی از منکر سه قانون فقهی مهم است، گفت: این سه قانون چند لایه دارد یک لایه این قانون با شرایطی که ذکر شده مربوط به همگان است وهمه این وظیفه را دارند که برای هدایت دیگران فعالیت کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: همین قانون لایه و سطح دوم خاص برای چند گروه از جمله دولت و حاکمیت، علما و نخبگان جامعه و خانواده دارد که وظیفه خاص دارند و مثل همگان نیستند.

وی خاطرنشان کرد: دولت در منطق اسلام همانطور که دولت رفاه و در خدمت آسایش و رفاه جامعه است باید در خدمت تعالی معنوی جامعه هم باروش‌های خاص خود قدم بردارد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در امر هدایت درباره خانواده هم سطوح مختلفی داریم، خاطرنشان کرد: خانواده بزرگ و خانواده کوچک وجود دارد که اسلام در هر سطحی از این‌ها تکالیف ویژه‌ای برای هدایت انسان‌ها گذاشته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: تاکید مضاعف بر پاسداری از اخلاق و منش انسانی یکدیگر در خانواده یکی از مهم‌ترین اصول این هدایت خانوادگی است که در آیه‌ای سوره تحریم هم بر آن تاکید شده و بیش از ۱۰ روایت ذیل این آیه وارد شده است و به این اشاره می‌کند که انسان وظیفه‌ای در هدایت انسان از انحراف دارد.

وی با اشاره به خطبه امام علی (ع) که بر تقوا به عنوان پیشه زندگی انسان تاکید کرده است، گفت: ما در عالم طبیعت در خواب عمیقی هستیم و قرآن و نداهای اسلامی فریاد بیدار باش است و امامان ما ندایی از آسمان شنیده و از خواب گران بیدارشدند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ما در آستانه دو آزمون مهم هستیم، تصریح کرد: هم دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن هم انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم که همه ما در این وقایع تکالیف بزرگی در پیش رو داریم.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی یکی از جلوه‌های قدرت ملت ایران و مهم‌تر از آن حضور در انتخابات است، افزود: در انتخابات اصول فراوانی گفته شده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور حداکثری است هیچ کس در برابر این وظیفه بزرگ عذری ندارد و باید با هر نگاهی حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اهمیت رعایت حق الناس در انتخابات، تصریح کرد: حق الناس باید از سوی همه کاندیدا‌ها و طرفداران‌ها و ناظران و مجریان رعایت شود و همه باید حق الناس را به معنای جامع آن در نظر بگیرند

امام جمعه قم با اشاره به اینکه امید و آرامش و امنیت باید در انتخابات حاکم باشد، تاکید کرد: تجربه تلخی از سال ۸۸ و فتنه آن داریم که باید پیش‌روی مسئولان و مجریان ما باشد، انتخابات اصلی اساسی در کشور ما است که باید از آن صیانت کرده و مرزهای قانون را رعایت کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: نظارت شورای نگهبان نظارت قانونی است و باید آن را به رسمیت بشناسیم و اگر کسی اعتراضی دارد باید مجرای قانونی را طی کند و جز این راه دیگری نیست. رعایت حرمت شورای نگهبان به نفع همه ما است و باید مردم و مسئولان همه متوجه باشیم که شرایط آرامی را برای انتخابات با حضور حداکثری فراهم کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه ما وقتی می‌خواهیم کسی را برگزینیم باید هشیار باشیم و بین خود و خدای خود مسئول هستیم، افزود: باید هر سخن مردم و مسئولان دقیق باشد تا انتخاباتی سالم و پشتوانه پیشرفت کشور برگزار شود.

امام جمعه قم با تشکر از حضور مقتدارانه دستگاه دیپلماسی در برابر دشمنان در رابطه با برجام، اظهار داشت: ارزیابی ما از برجام باید ارزیابی منصفانه و واقع‌بینانه باشد و افراط نکنیم و فکر نکنیم که خیلی اتفاق بزرگی رخ داده و در عین حال نیز آن را بی‌ارزش نشماریم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه مراقب پایندی طرف مقابل و مدیریت در برخورد با طرف مقابل امر مهمی است، افزود: نباید مرزهای تعهدات برجام زیرپا گذاشته شود و باید مواظب باشند و با کمال تعهد در مقابل نقض تعهد بیاستند.

آیت‌الله اعرافی، عنوان کرد: باید در کنار مذاکره بدانیم که پشتوانه هر پیشرفت ما شهیدان و مقاومت و ایستادگی ما است.

امام جمعه قم با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی، گفت: نباید بگذاریم که این حوادث اقتصاد مقاومتی را تحت تاثیر قرار دهد و صیانت از عزت و کرامت وامنیت ملت وظیفه مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام مقتدرانه سپاه در دستگیری سربازان آمریکایی اقدامی بسیار درست بود و نشان داد که ایران در برابر این هجمه‌ها هرگز از اصول خود پایین نمی‌آید و وقتی عذرخواهی کردند بر‌اساس اصول انسانی و اسلامی آن‌ها را آزاد کردیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به قطع روابط اخیر برخی از کشور‌ها با ایران، عنوان کرد: ما برای این قطع روابط ارزش زیادی قائل نیستیم، پیش از این هم کشورهای بزرگ‌تر با ما روابط را قطع کرده بودند و بعد خودشان پشیمان شدند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه این‌ها بساط خود را جمع کردند و از تهران رفتند، افزود: ما هیچ سفارتی را نبستیم، ما حمله به سفارت را پیگیری کردیم اما شما این همه عزیزان ما را در منا به خاک و خون کشیدید و عذرخواهی هم نکردید.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjmtet.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما