شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : 36346
رئیس جامعه المصطفی:

دستگاه های اداری نگاه جامعی به جایگاه نخبگانی و فرا ملی قم ندارند

قم نيوز : قم نگار: رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: متأسفانه دستگاه‌های اداری استان قم، نگاه کامل و جامعی نسبت به جایگاه نخبگانی و فرا ملی قم ندارند، دستگاه های علمی و اجرایی، باید ضمن درک جایگاه قم در گستره جهانی، برنامه‌ریزی‌های خود را معطوف به این نگاه تدوین نمایند.
دستگاه های اداری نگاه جامعی به جایگاه نخبگانی و فرا ملی قم ندارند
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امروز در دیدار دکتر بهرام خوش نویسان، رئیس دانشگاه صنعتی قم که در ساختمان مرکزی المصطفی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های و دستاوردهای جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی مجموعه‌ای حوزوی است که با رویکردی بین المللی به جهان معاصر، پاسخگویی به نیازهای امروز جوامع بشری را بر خود فرض می‌داند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این نهاد بین‌المللی، ضمن تلاش برای بهره‌گیری از تجارب نوین نهادی‌های فعال در سراسر جهان، تأکید بر پیشینه حوزوی و پرورش عالمان دین را بر خود فرض می‌داند.

آیت الله اعرافی با بیان این که پرورش ۴۵ هزار دانش آموخته از ۱۲۰ ملیت جهان ظرفیت عظیمی را برای فعالیت‌های بین المللی ایجاد نموده است، ابراز داشت: دانش آموختگان جامعة‌المصطفی در ۱۰ شبکه مختلف؛ رسانه‌ای، فرهنگی، دانشگاهی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی و ... فعال شده و به دستاردهای بزرگی دست یافته‌اند.

امام جمعه قم با تأکید بر این که استان قم نقش بزرگی را در دنیا بر عهده گرفته است، یادآور شد: نور افشانی زبان و ادب فارسی و تبین اندیشه ناب دینی در عرصه های مختلف جهانی، یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های این دیار مقدس است.

رئیس المصطفی با اشاره به این که فعالیت‌های بین المللی، احساس هویت و شخصیت بزرگ منشی را برای مردمان این شهر مقدس ایجاد نموده است، ابراز داشت: جامعه المصطفی در حال حاضر با بیش از هزار نقطه عالم در سه گروه تابعه، پیوسته و همکار در ارتباط است.

وی تولید بیش از ۴۰ هزار اثر پژوهشی به ۴۰ زبان دنیا را از دیگر دستاوردهای این نهاد بین المللی عنوان کرد و اذعان داشت: جامعه المصطفی ضمن حضور فعال در بیش از ۷۰ کشور جهان، موفق به راه اندازی ۱۰ قطب زبانی برای ترجمه و تبیین منابع دینی به زبان‌های مختلف شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که در دنیای کنونی فضا برای فعالیت‌های دینی و معرفتی بسیار باز است، خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از طریق فعالیت‌های المصطفی با زبان و ادب فارسی آشنا شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به ظرفیت‌های فرا استانی و فرا ملی شهر مقدس قم اشاره نمود و تصریح کرد: متأسفانه دستگاه‌های اداری استان قم، نگاه کامل و جامعی نسبت به جایگاه نخبگانی و فرا ملی قم ندارند.

وی با تأکید بر این که دستگاه های علمی و اجرایی شهر مقدس قم، باید ضمن درک جایگاه قم در گستره جهانی، برنامه‌ریزی‌های خود را معطوف به این نگاه تدوین نمایند، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های متناسبی را بر اساس نگاه به جایگاه نخبگانی و فرا ملی شهر مقدس قم، ترسیم نمود.

امام جمعه قم با اشاره به این که در سرمایه‌گذاری‌های قم، نباید تنها نگاه استانی حاکم باشد، ابراز داشت: باید در منابع انسانی نیز، راهبردها و رویکردهای بین المللی شهر مقدس قم مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به گستره فعالیت‌های بین المللی المصطفی، این نهاد فاخر مهمترین مکانی است که می‌تواند تجربیات خود در پذیرش دانش پژوهان غیر بومی را برای راه اندازی دانشگاه‌هی بین المللی در اختیار بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که دانشگاه قم می‌تواند در بحث پذیرش و تربیت نیروهای بین‌المللی کوشاتر عمل نماید، اظهار داشت: بیش از هزار نفر از دانش پژوهان جامعه المصطفی در رشته‌های غیر علوم انسانی به خصوص علوم فنی و مهندسی تحصیلاتی داشته‌اند؛ این مهم می‌تواند ظرفیت بزرگی را برای نهادهای علمی این شهر فراهم نماید.

وی با بیان این که نباید از ظرفیت آماری فرزندان طلاب و پژوهشگران المصطفی غافل شد، ابراز داشت: ۷ هزار دانش آموز و بیش از ۱۰۰۰ نفر دانشجو، خود ظرفیتی دیگر را برای نهادهای دانشگاهی قم، به ویژه برای فعالیت‌های فنی و مهندسی ایجاد نموده است.

رئیس المصطفی ضمن تأکید بر تدوین اسناد راهبردی، با بیان این که در تدوین این اسناد، نباید جزیره‌ای عمل نمود، خاطرنشان کرد: همسویی سند راهبردی با اسناد بالادستی مقوله‌ای است که باید مورد توجه مراکز علمی قرار گیرد.

وی در پایان ویژگی‌ دانشگاه‌های اسلامی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در درون رشته‌های آن، نگاه فلسفی و رویکردهای معرفتی اسلام حاکم بوده، نگاه‌های اخلاقی، فقهی و تاریخ تمدنی در جای جای رشته‌های آن ترسیم شده است.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcb0fbf.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما