يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 36351
منبع : سرویس فرهنگی فردا
نقشه کلان نقشه دشمن برای فعالان فرهنگی چیست؟

الزامات حرکت جبهه ای در حوزه فرهنگ و رسانه

مریم صنعایی
قم نيوز : قم نگار: انقلاب اسلامی ایران از آغاز شکل گیری، همواره هدف برنامه ها و طراحی های دشمنان بوده است تا نتواند پیام رهایی بخش خود را به سایر کشورهای اسلامی و مستضعفین جهان به طور کامل منتقل کند.
الزامات حرکت جبهه ای در حوزه فرهنگ و رسانه
به گزارش قم نگار، انقلاب اسلامی ایران از آغاز شکل گیری، همواره هدف برنامه ها و طراحی های دشمنان بوده است تا نتواند پیام رهایی بخش خود را به سایر کشورهای اسلامی و مستضعفین جهان به طور کامل منتقل کند. دشمنان در طول ۳۷ سال از عمر انقلاب و در هر برهه از روشی برای ضربه به انقلاب استفاده کرده اند و در هر بازه زمانی با مسأله سازی تلاش داشته اند تمرکز انقلاب را به موضوعی منحرف کنند. وقوع جنگ تحمیلی، سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در اوایل دهه هفتاد، ماجرای میکونوس، مجادله هسته ای و غیره همه در همین راستا ارزیابی می شوند اما اگر با نگاهی کلان به عرصه درگیری انقلاب اسلامی و غرب نگاه کرد می توان متوجه شد که انقلاب در برابر یک جبهه هماهنگ، همراه و با فرماندهی مشخص قرار گرفته است و هر یک از مسائل به وقوع پیوسته، قطعه ای از پازلی بزگتر برای ضربه به انقلاب و مشغول سازی آن بوده است.

رهبر معظم انقلاب در سالیان اخیر با تأکید بر نگاه کلان به فعالیت های دشمن توصیه کرده اند که حرکات دشمنان به صورت جبهه ای تحلیل شود. ایشان در دیدار دانشجویان در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۰ شیوه حرکت دشمنان را اینگونه شرح دادند: "دشمنان انقلاب اسلامي و ملت ايران در روند مقابله با ايران اسلامي، به صورت به هم پيوسته و جبهه اي عمل مي كنند و با نوعي تقسيم بندي وظايف، در چارچوب يك طرح كلي به فعاليتهاي جبهه اي بر ضدِ انقلاب، مشغولند كه اگر اين واقعيت از سوي تشكلهاي دانشجويي درك شود در عمل به وظايف انقلابي كمك فراواني به آنها خواهد كرد." ایشان همچنین برای توضیح بیشتر نگاه جبهه ای به ذکر مثالی پرداختند: "در ماجرای ترور شهيدان علي محمدي و شهرياري و رضايي نژاد، اگر با نگاه صرفاً امنيتي به اين جنايات نگريسته شود انسان به خاطر از دست رفتن چند عزيز دچار غم و غصه مي شود اما اگر به چشم جبهه اي به اين اقدامات تروريستي نگاه شود آشكار مي شود كه اين حركت در مجموع حركات دشمن، هدف مهمتري داشته است." رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه افزودند: "اگر نگاه به دشمن چنين نگاه هوشمندانه اي باشد، آن موقع، حمايت دشمن از برخي جريانها يا دخالت او در برخي مسائل كشور معنا پيدا مي كند."

اما یکی از نمود های مهم حرکت جبهه ای دشمن برای ضربه به انقلاب اسلامی در زمان حاضر، فعالیت های فرهنگی در قالب جنگ نرم است. در این جنگ، دشمن با استفاده از تمام ظرفیت های خود و با هدف گذاری تغییر در ارزش ها، باور ها و اعتقادات جوانان ام القرای جهان اسلام یعنی ایران وارد میدان شده است و در این میدان از ظرفیت هالیوود تا شبکه های فارسی زبان را برای القای اسلام هراسی و ایران هراسی، تغییر سبک زندگی، ایجاد شبهه در ذهن جوانان و ... به کار گرفته است. لذا اولین و مهمترین سوالی که بعد از شناخت "کلان نقشه دشمن" می تواند برای فعالین فرهنگی مطرح گردد این است که در برابر این جبهه عظیم دشمن اگر بخواهیم به صورت جبهه ای روبرو شویم، چگونه باید عمل کرد و به چه شیوه ای مبارزه کرد.

اولین نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که جریان انقلابی در یک حرکت جبهه ای نیازمند است تا به مثابه یک سیستم کلان و حرکت کنند تا بتوانند با هم افزایی و هماهنگی یک میدان وسیع را در برابر دشمن پوشش دهند. برای تحقق این امر باید به خاطر داشت، رقیب دیدن همرزم، ما را از رسیدن به هدف باز می دارد و همانگونه که در ۸ سال دفاع مقدس رزمندگان و پاسداران و ارتشیان نشان دادند، باید رفاقت را جایگزین رقابت کرد.

دومین شرط ضروری برای حرکت جبهه ای فرهنگی - رسانه ای انقلابی، دیده بانی دقیق، جامع و مستمر از وضعیت دشمن است. جبهه فرهنگی و رسانه ای انقلاب نیاز دارد تا بر اساس آخرین تحولات و آرایش دشمن و با شناسایی نقاط قوت و ضعف حریف پا به عرصه بگذارد تا بتواند از نیرو ها و امکانات خود، بهترین ترکیب را برای حمله به دشمن مورد استفاده قرار دهد.

سومین نکته ضروری برای فعالیت جبهه فرهنگی - رسانه ای انقلاب، این است که پس از شناخت کامل از زمین و عرصه تقابل، با اخلاص کامل و تمام قوا وارد میدان شد و هر یک از نیرو ها تلاش کنند وظایف محوله و مأموریت خود را به بهترین وجه انجام دهند.

چهارمین شرط به ماهیت مسائل فرهنگی و امروز فضای مجازی به عنوان یکی از زمین های اصلی تقابل فرهنگی دشمن با انقلاب اسلامی بر می گردد و آن انعطاف پذیری و چابکی در میدان جنگ است. در مسائل فرهنگی بر خلاف جنگ سخت، تغییر تاکتیک و جابجایی برنامه ها به راحتی و به سرعت انجام می گیرد. به همین دلیل جبهه فرهنگی رسانه ای انقلاب می باید پس از رصد مداوم و دقیق، از انعطاف پذیری بالا برای شکل دادن آرایش مناسب در برابر تاکتیک جدید دشمن، برخوردار باشد.

پنجمین نکته مهم اشاره به این دارد که عرصه جنگ فرهنگی می تواند به جنگ غیر متفارن تبدیل شود. در این جنگ غیر متقارن یکی از تعیین کننده ترین عوامل و پارامتر ها، خلاقیت و ابتکار است. در این جنگ، جبهه فرهنگی – رسانه ای انقلاب می تواند با استفاده از خلاقیت، علی رغم کم بودن تجهیزات و امکانات، ابتکار عمل را در میدان جنگ به دست بگیرد و با عملکرد فعالانه، دشمن را منفعل کند.

ششمین نکته در این نبرد جبهه ای، لزوم سازماندهی تشکلات و ایجاد هماهنگی میان اعضای مختلف جبهه انقلاب است. این محور یکی از مهمترین الزامات حرکت جبهه ای است. اگر عناصر جبهه انقلاب هر یک به صورت جزیره ای و سر خود به مقابله با جبهه هماهنگ دشمن بپردازند، جبهه انقلاب با معضلات دوباره کاری، عدم استفاده از تجربیات و عدم هم افزایی روبرو می شود و دشمن می تواند با هر یک از عناصر جبهه انقلاب به صورت تکی و نه به عنوان یک کل مقابله کند و اقدامات آنان را بی اثر کند.

آخرین محور در فعالیت جبهه ای این است که نباید فراموش کرد، فعالیت های جبهه ای در حوزه فرهنگ بدون در نظر گرفتن مردم کاری عبث است. در مبارزات جبهه ای باید با فعال کردن ظرفیت های مردمی در موقعیت های مختلف کار را به آنها سپرد و تنها به هماهنگی و جهت دادن فعالیت ها پرداخت. اگر این مسأله در نظر گرفته نشود، نقطه قوت انقلاب اسلامی که دشمن با وجود داشتن قوه و تشکیلات بسیار قوی تر، از آن هراسناک است وارد عرصه نمی شود و صرفاً به یک فعالیت بروکراتیک پر هزینه بسنده می شود.

در جمع بندی باید گفت به دلیل اینکه دشمن به صورت جبهه ای وارد صحنه شده است برای اینکه بتوان با آن مقابله کرد حتماً باید به صورت جبهه ای وارد کارزار شد. همانگونه که رهبر انقلاب چندی پیش فرمودند امروز همه کفر در برابر اسلام قرار گرفته است فلذا باید به اهمیت و ضرورت مبارزه جبهه در برابر آن توجه جدی کرد. به علاوه برای رسیدن به بازدهی حداکثری باید گفتمان جهاد فرهنگی و نزاع گفتمانی را در میان لایه های مختلف مردم منتشر کرد تا مردم از اولویت های مبارزه و حوزه های مبارزه آگاه شوند. در نهایت هم باید در بخش های دولتی حاکمیت نیز تلاش کرد که یک فهم کلان از نزاع جبهه ای دشمن و لزوم مقابله جبهه ایجاد کرد تا بواسطه آن همراهی بخش دولتی را با جبهه فرهنگی رسانه ای انقلاب به صورت حداکثری ایجاد نمود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchzxnx.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما