پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : 36727
رئیس مجلس شورای اسلامی:

در هنر اسلامی دریافت‌های کلان نداشته‌ایم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در هنر اسلامی دریافت‌های کلان نداشتیم و در این زمینه ضعف و فقر حس می‌شود که باید به این مقوله مهم بیش از پیش توجه شود.
در هنر اسلامی دریافت‌های کلان نداشته‌ایم
به گزارش قم نیوز، علی لاریجانی صبح امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره هنرهای آسمانی با بیان اینکه امیدواریم حرکتی که از سوی حوزه برای حمایت از هنر معنوی پیش آمده برای کسانی که ذائقه هنر معنوی دارند بیش از پیش مفید باشد، اظهار کرد: هنر از مقولاتی است که بدون استفاده از معقولات روی زندگی تاثیر می‌گذارد و اگر انسان در خیال امری به او الهام شود استدلالی ندارد که روی او تاثیر بگذارد.

وی افزود: انسان ساحتی است که وجود ذوقی روی او به صورت ناخودآگاه موثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط قرآنی و معرفت و تصرف و تصدیق دین از وجوهات هنر است گفت: بسیاری از صاحب‌نظران که در فلسفه هنر کاوش کردند اذعان کردند مطالب جذابی وجود دارد که از خواستگاه هنر برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه هنر زیبایی طبیعت را منعکس می‌کند، تصریح کرد: باید در هنر نوعی فناوری وجود داشته باشد تا بتواند حقیقت را منعکس کند و اگر هنر از خواستگاه یک متن برنخیزد نمی‌تواند کار به جایی ببرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهترین متنی که می‌شود از آن هنر را بگیریم قرآن است زیرا قرآن آخرین کتاب آسمانی است و وجوه فکری که در این دنیا نهفته شده در قرآن بیان شده و اگر بخواهیم در اصول دقیق بحث کنیم هنرهای متفاوتی داریم ولی باید سیر زیبایی هنر را از دیدگاه قرآن به آن توجه کنیم تا بتوانیم به حقیقت دست یابیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم روی اسلوب دقیق هنر بحث کنیم ‌به هنرهای متفاوتی می‌رسیم، گفت: گاهی بدون توجه ارزیابی‌هایی از هنر می‌شود که سرّ زیبایی هنر را مورد توجه قرار می‌دهد، بنابراین باید به دنبال اکتشاف حقیقت بود زیرا اگر اکتشاف حقیقت نباشد زیبایی لحظه‌ای است.

لاریجانی بیان کرد: انسان می‌تواند گاهی از یک شوخی ساده انبساط خاطر پیدا کند ولی پس از لحظاتی این انبساط خاطر از بین می‌رود ولی اگر توجهی از حالت متافیزیک به انسان بشود در این حین انبساط خاطر پیدا می‌کند ولی این انبساط خاطر ادامه‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: در فضای هنر نیز این چنین است و زیبایی و ماندگاری به همین مسائل ارتباط دارد و اگر هنری نتواند انسان را به معنویت گره بزند، ماندگار نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر هنری نتواند عالم حقیقت را منعکس کند ماندگار نمی‌شود، تصریح کرد: اگر حقیقت ربانی داریم می‌توانیم به آن تکیه کنیم و ماندگار شویم.

وی افزود: هنر دینی و هنر معنوی، بخش قابل مطالعه‌ای برای کسانی است که در این عرصه قدم می‌زنند،‌ به همین دلیل حکایاتی که جنبه معنوی داشته از پیشینیان باقی مانده و امروز به دست ما رسیده است.

لاریجانی بیان کرد: با توجه به اینکه آثار علما، عرفا و حکما برگرفته از فکر اسلامی است، ماندگار شده و هنر معنوی که متکی به متنی مانند قرآن باشد ماندگار می‌شود.

وی قرآن را کتابی جامع و کامل دانست و گفت: سعادت دنیا و آخرت در گرو قرآن است. قرآن کتابی پر از راز و رمز است و اگر این هنر رمز آلود، راز گشایی شود به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خویش بیان کرد: باید آثار مکتوب اسلامی مانند فیلم‌نامه،‌ شعر و پژوهش‌هایی که پس از انقلاب توسط متخصصان نگاشته شده به یک مکتب تبدیل شود و آثار پژوهشی مناسبی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در دو دهه گذشته تأملاتی در حوزه دین آغاز شده است، گفت: در هنر اسلامی دریافت‌های کلان نداشتیم و در این زمینه ضعف و فقر حس می‌شود که باید به این مقوله مهم بیش از پیش توجه شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceff8x.jh8pwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما