چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 37312
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد

خطر بیابانی شدن ۴۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از یک‌میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار مساحت منابع طبیعی استان قم در آستانه بیابانی شدن قرار گرفته است.
خطر بیابانی شدن ۴۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی قم
به گزارش قم نیوز، سید محمد تقی سجادی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد،به چالش‌های پیش رو منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: این چالش‌ها ملی و استانی نیست بلکه وجهه بین‌المللی دارد و در این راستا تهدیدات جدی وجود دارد که باید راستا تصمیم‌های فراملی و ملی از سوی مسئولان امر اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پذیرفت که توسعه و گسترش جوامع تخریب منابع طبیعی را به دنبال دارد، بیان کرد: باید برای توسعه جوامع در مرحله نخست به مسائل زیست محیطی توجه شود، زیرا در زمانی زندگی می‌کنیم که این امر پذیرفته نیست،‌ برای اجرای یک پروژه‌ به دنبال تخریب منابع طبیعی باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: نباید برای اجرای یک پروژه ظرفیت‌های حوزه زیست محیطی را با مخاطره جدی مواجه کرد و در این راستا باید برای پروژه‌هایی که با اهداف کوتاه مدت برنامه‌ریزی شده است شرایطی را فراهم کرد که عوارض آن گریبانگیر منابع طبیعی نشود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت استان قم گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار مساحت منابع طبیعی استان قم در آستانه بیابان شدن قرار گرفته و ۱۷۶ هزار هکتار از مساحت منابع طبیعی قم به بیابان تبدیل شده است و ۱۷۵ هزار هکتار از این وسعت نیز به عنوان بیابان ناپایدار در استان قم تولیدریزگرد می‌کند.

سجادی حفاظت از منابع طبیعی و احیای آن را از رسالت‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برشمرد و تصریح کرد: سود اقتصادی که بشر در دهه‌های اخیر به دنبال آن است سبب شده که حداقل کارهای انجام شده در حوزه منابع طبیعی در معرض تخریب قرار گیرد.

وی به بررسی ۱۸۰ پرونده دادخواست برای تخریب منابع ملی اشاره و بیان کرد: منابع طبیعی با مدیریت صحیح می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد و به همین دلیل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم فقط به دنبال حفاظت نیست و می‌تواند از نظر اقتصادی بدون اینکه آسیبی به منابع برساند نقش موثری داشته باشد.

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه نزدیک به ۶۵ درصد شکایت‌های تخریب منابع طبیعی به نفع دولت رای صادر شده است عنوان کرد: در حوزه تصرف منابع طبیعی امسال در ۲۴۴ پرونده برای منابع طبیعی و ۱۲۶ پرونده مخالف منابع طبیعی رای صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف حدود مالکیت مردم و دولت باید مشخص شود عنوان کرد: از اواخر سال گذشته قانون کاداستر اراضی ملی مطرح شده که با پیگیری‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم، فایل رقمی پلاک‌های ثبتی مرتبط با اراضی ملی بررسی و اصلاح شده است.

سجادی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۲۳ هزار هکتار سند تک برگ گرفته اخذ است گفت: امیدواریم این آمار به ۲۳۰ هزار هکتار برسد تا با استفاده از آن بتوانیم حدود مالکیت مردم را مشخص کنیم و این روند تا به نتیجه رسیدن کلی در استان قم ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت بهبود وضعیت سبزینگی مراتع استان قم تاکید و خاطرنشان کرد: در استان قم ۱۴ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی وجود دارد که به صورت طبیعی و مصنوعی کاشته شده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcf0mdm.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما