کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

جامعه المصطفی پیام نامه‌ مقام معظم رهبری به جوانان غربی را به جهان ابلاغ کند

خبرگزاری تسنیم , 13 اسفند 1394 ساعت 15:33

قم نیوز: رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه جامعه المصطفی العالمیه در امر گسترش معارف دینی نقش مهمی دارد، گفت: جامعه المصظفی به عنوان عامل دین وظیفه ابلاغ پیام نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان غربی را به جهانیان و نسلهای آینده دارد.


به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی در پنجمین اجلاس سراسری مسئولان تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هیئات مذهبی جامعه المصطفی العالمیه که ظهر امروز در سالن اجلاس مجتمع امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ انجمن‌ها و هیئت‌های مذهبی درقالب تشکل‌ها، سایت و مجله در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: تمایزهایی میان عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی وجود دارد و در این میان انقلاب اسلامی باید پیش آهنگ نگاه تمدنی به جهان اسلام باشد و در همه قرن‌ها و اعصار اسلام می‌تواند تمدن ساز باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه جامعه جهانی دو نوع نگاه به اسلام دارد، افزود: یک نگاه این است که اسلام برای اهداف محدودی پایه ریزی شده است اما نگاه دوم این است که اسلام دینی تمدنی است و تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همه جنبه‌ها پاسخگو است.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: اسلام در همه قلمرو‌ها نظریه دارد و در هر مسئله علمی مبنای کلی دارد که به زندگی بشر در همه قلمرو‌ها جان می‌بخشد مهم‌ترین نکته‌ای که در انقلاب اسلامی وجود داشته احیای نگاه تمدنی به اسلام است و دین ظرفیت جهان شمول در جهان دارد.

وی با بیان اینکه نگاه تمدنی زمانی شکل می‌گیرد که نگاه عقلانی به دین داشته باشد و این تفاوت بارز دین اسلام با جهان غرب است، گفت: این تفاوت به معنای منفی نیست اما معتقدیم که در تمدن غربی عناصری وجود دارد که مغایر با اصل عقلانی است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تشخیص عقلانیت و دفاع از عقلانیت نو اسلامی اصل کار جامعه المصطفی است، گفت: مهم‌ترین تفاوت بنیادی که در عقلانیت اسلامی و دینی و عقلانیت غربی وجود دارد اینست که جهت گیری عقلانیت غربی اصالت حس و کنار زدن مبنای عقلی و نظری است.

آیت الله اعرافی گفت: در فلسفه اسلامی معتقد به این هستیم که حتی مبنای حسی انسان نیز مبتنی بر عقلانیت است و این در حالی است که فلسفه غربی به اصالت حس و تجربه اعتقاد دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت دوم این است که نتیجه نظریه شناخت و معرفتی غربی نسبیت است، در حالی که مبنای فلسفه اسلامی این است که ما شناخت مطلق داریم، گفت: بشر در جاهایی خطا و اشتباه می‌کند اما می‌تواند جای پای خود را با معرفت‌شناسی و شناخت عمیق محکم کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه تفاوت سوم عقلانیت غربی و اسلامی اینست که عقلانیت غربی علم را به فناوری محصور می‌کند و این در نقطه مقابل عقلانیت اسلامی است، گفت: علم در عقلانیت غربی رویکردی بوده و بیشتر رویکرد آن عقلانیت ابزاری است در حالی که در نگاه اسلامی با پذیرش این امر قائل به نگاه آیه‌ای به حس و عقلانیت است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در نگاه اسلامی علم فیض الهی است و پنجمین تفاوت را علم متعهد به عالم به غیب است، خاطر نشان کرد: در نگاه اسلامی عقل بشر هر قدر پیشروی کند در ‌‌نهایت عقل و دانش بشری را محدود می‌داند اما نگاه غربی محدودیت را در همین عالم دنیا می‌بیند همچنین عقلانیت اسلامی در دل خود تعبد به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تبعد و تقلید به دو گونه است، گفت: تقلید و تعبدی که مبتنی بر عقلانیت باشد مورد پذیرش اسلام است همچنین محکومیت علم بشر اسیر شهوات است و کار جامعه المصطفی اینست که این معارف اصیل اسلامی را به جهان انتقال دهد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر نداشتن سوگیری درباره تمدن غربی گفت: با توجه به مولفه‌های بیان شده باید گفت که ‌‌نهایت و غایت تمدن غربی نباید خوش بین بود و نمونه بارز این مسئله بروز جنگهای بسیاری است که در قرن اخیر اتفاق افتاده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به حرکت استعماری غرب و اینکه غرب نمی‌خواهد اجازه شکل گیری و جوانه زدن تمدن جدید در جهان را بدهد، گفت: جایگاه جامعه المصطفی و نگاه نو به تمدن اسلامی اسلام متحجرانه نیست و مبتنی بر اسلام عقلانی است.

وی با اشاره به نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: از مبانی نامه نگاری اینست که مفاهمه با دنیا و حتی با دشمن ممکن است چرا که جوان غربی با جوانی که در جامعه اسلامی رشد یافته تفاوت فکری دارد از همین رو می‌توان با زبان فطرت و عقلانیت مشترک، معارف اسلامی را به جهان معرفی کرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه جامعه المصطفی العالمیه نیز در امر گسترش معارف دینی نقش مهمی دارد، گفت: جامعه المصظفی به عنوان عامل دین وظیفه ابلاغ پیام مقام معظم رهبری به جهانیان و نسلهای آینده دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سومین پیام نامه این است که جوانان در میان دوره‌های سنی دیگر آمادگی بیشتری برای پذیرش معارف دارند، گفت: چهارمین پیام نامه مقام معظم رهبری اینست که عالمان و نخبگان دینی ضمن اینکه به انتشار اندیشه‌های دینی فکر می‌کنند به فکر مسائل کلان بشر نیز هستند.

وی با اشاره به اینکه سیاستمداران غربی اسلام را بد شناخته‌اند و بدنه غیر صحیح از اسلام ترویج می‌کنند، تصریح کرد: سیاست گذاران آمریکایی و اروپایی اسلام متحجرانه و خشونت بار را حفظ و سعی دارند که قدرت خود را در جهان داشته باشند و از طرف دیگر با انقلاب اسلامی برای حفظ منافع خود مخالفت می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اسلام هراسی دامن خود غرب را خواهد گرفت، گفت: انجمن‌های فرهنگی جامعه المصطفی شرایط خوب و کارنامه قابل قبولی دارد اما امروز انجمن‌ها و تشکلهای جامعه المصطفی نیاز به یک خیز بزرگتری دارد و باید عمق کار خود را گسترش دهد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید عمق مخاطب‌شناسی و انتقال پیام مقام معظم رهبری به غرب و همه کشور‌ها باید گسترش یابد، گفت: جامعه المصطفی به توانایی‌های انجمن‌ها و تشکلهای فرهنگی و هیئات مذهبی اعتقاد کامل دارد اما باید انجمن‌های ما پوست اندازی کند و بالندگی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 37319

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/37319/جامعه-المصطفی-پیام-نامه-مقام-معظم-رهبری-جوانان-غربی-جهان-ابلاغ-کند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir