پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 37434
با حضور زائران و نمازگزاران؛

مراسم ویژه تحویل سال در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز:معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: مراسم ویژه تحویل سال در مسجد جمکران از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه با سخنرانی و مدیحه سرایی برگزار می‌شود.
مراسم ویژه تحویل سال در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام عباس ابراهیمی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی که در ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد با اشاره به برنامه‌های این مسجد در ایام نوروز، اظهار داشت: برنامه‌های مسجد مقدس جمکران با هدف نشر معارف قرآن و عترت و توجه به وظایف خود در دوران انتظار ظهور ولی عصر(عج) بر اساس مخاطب و با محوریت خانواده برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: برنامه‌های مسجد مقدس جمکران از ۱۹ اسفندماه همزمان با ایام فاطمیه آغاز شده و امشب برنامه ویژه دعای کمیل و فردا صبح آخرین دعای ندبه سال برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: برنامه استغاثه برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آخرین جمعه سال در شبستان کربلای مسجد مقدس با حضور منتظران ظهور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم ساعت ۱۰ صبح روز جمعه برگزار می‌شود و تا نماز ظهر ادامه دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به استغاثه پیامبران به درگاه خداوند، افزود: در قرآن کریم ذکر شده پیامبرانی همچون یونس‏، نوح، ایوب و سپاه اسلام در جنگ بدر برای پیروزی به درگاه خداوند استغاثه کردند و خداوند اجابت کرد.

مسجد جمکران تاکنون میزبان زائرانی از ۴۲ کشور دنیا بوده
وی ابراز کرد: طبق آمار دفتر تکریم زائران غیر ایرانی، مسجد مقدس جمکران میزبان ۴۲ کشور دنیا بوده و این می‌طلبد ما برای مخاطبان با ذائقه‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برگزار کنیم.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: ما نمی‌توانیم از حوادث رخ داده در جهان برای مسلمانان کشورهایی همچون یمن و سوریه بی‌تفاوت باشیم و از این رو با برگزاری مراسم استغاثه امید داریم موجبات نزدیکی ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم شود.

آغاز مراسم ویژه تحویل سال از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه
وی بیان کرد: برنامه مسجد مقدس جمکران برای مراسم تحویل سال از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه با قرائت قرآن کریم آغاز می‌شود و پس از آن با سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد و شعرخوانی یکی از شاعران برجسته کشور ادامه می‌یابد.

حجت الاسلام ابراهیمی در این زمینه افزود: ساعت هفت و ۲۰ دقیقه زیارت آل یاسین قرائت می‌شود و پس از آن مراسم ویژه تحویل سال با حضور مردم دوستدار اهل بیت(ع) با مداحی آقای حیدرزاده برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: همواره شب‌های چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه بهترین خطبا و مداحان اهلبیت در مسجد مقدس جمکران برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: برنامه‌های مسجد مقدس جمکران با محوریت خانواده و با توجه به نیاز مخاطب برگزار می‌شود.


پاسخ به سئوالات در برنامه طبیب دوار با حضور ۵۰ مبلغ
وی ابراز داشت: برنامه طبیب دوار برای ایام نوروز در مسجد پیش بینی شده و طی آن مبلغان چهره به چهره به سئوالات شرعی زائران پاسخ می‌دهند. برای این برنامه ۵۰ مبلغ در ساعات مختلف فعالیت خواهند کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: برنامه سلام زائر نیز با محوریت خانواده و تربیت با حضور اساتید برجسته همچون تراشیون، محمدی و عباسی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در شبستان کربلا برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ‌ همه روه محفل قرآنی یک ساعت و نیم قبل از نماز مغرب برگزار می‌شود. حلقه‌های معرفتی نیز از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و عصر‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در صحن و شبستان‌های مسجد برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: دو ایستگاه مشاوره دینی در صحن مهدوی و مرکز پاسخگویی برای ارائه مشاوره به زائران مسجد مستقر هستند.

وی بیان کرد: ‌نمایشگاه شهدای روحانی با معرفی روحانیون شهید در عرصه‌های مختلف و بین‌الملل با برپایی غرفه‌های مختلف پرده خوانی، غرفه ویژه کودک و نوجوان در صحن رسول اکرم دایر است.

برگزاری نمایشگاه موزه‏، قرآن و فقه و زندگی
حجت الاسلام ابراهیمی عنوان کرد: نمایشگاه موزه‏، قرآن و فقه و زندگی نیز با هدف آشنایی زائران از تاریخچه مسجد مقدس جمکران، موزه، احکام و گنجینه فقها برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: در مجموعه گل نرگس کودکان دختر پنج تا ۹ سال و پسران پنج تا هشت سال پذیرش شده و برای آنها برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: برای اولین بار کودکان دختر و پسر زیر پنج سال در مهد شکوفایی مجموعه گل نرگس برنامه‌هایی همچون کارگاه‌های قصه گویی با محوریت نماز و قرآن برگزار می‌شود.


ارائه برنامه ویژه برای کودکان غیرایرانی
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار برای کودکان غیر ایرانی نیز با همکاری عتبه امام حسین(ع) برنامه داریم، ادامه داد: این برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و عصر‌ها از ساعت ۱۶ با زبان عربی و اردو برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی بیان داشت: ارائه مشاوره حفظ و قرائت قرآن کریم و تصحیح قرائت نماز و سبک زندگی برای خواهران و برادران در مسجد مقدس جمکران در قالب برنامه‌هایی ارائه می‌شود.

وی افزود: کارگاه‌های ۱۵ دقیقه‌ای در جهت ارائه محتویات نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای زائران با حضور اساتید برگزار می‌شود.

برگزاری ۱۴ جنگ قرآنی در مسجد مقدس
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران بیان داشت: ۱۴ جنگ قرآنی همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مسابقه در شبستان بقیع ۲ ساعت قبل از نماز مغرب برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: غرفه عکس یادگاری خانوادگی در ورودی صحن مهدوی دایر است و تلاش شده در این غرفه برنامه‌های دیگر نیز برگزار شود.

حجت الاسلام ابراهیمی عنوان کرد: در دفتر خدمات زائران غیرایرانی برنامه‌ها و بسته‌های متنوع فرهنگی و متبرک به زائران ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه کتاب و کتاب خوانی خادمان کتاب در مسجد حضور دارند و برای ترویج کتاب خوانی کتاب‌هایی را به مخاطبان برای مطالعه ارائه می‌دهند و امسال به صورت ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان کتاب‌های داستانی ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: ‌ بیشتر کتاب‌ها با موضوعات تاریخچه مسجد مقدس جمکران و زندگانی اهل بیت عصمت و طهارت و سبک زندگی اسلامی می‌باشند.

ظرفیت پنج هزار نفری شبستان کربلا برای اسکان زائران
وی ابراز داشت: از ظرفیت شبستان کربلا برای پارکینگ و اسکان زائران استفاده می‌شود و این شبستان برای پنج هزار نفر ظرفیت دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: امسال در مجتمع اقامتی مسجد واقع در مقابل درب شماره ۶ ظرفیت اقامتی وجود دارد و در پارکینگ چهار نیز امکان نصب چادر وجود دارد.

ارائه ۱۰عنوان بروشور میان زائران
وی بیان کرد: ‌ ۱۰ عنوان بروشور در موضوع‌های مختلف تربیتی و راهنمای زائر با محتویاتی همچون رمز ظهور، تاریخچه مسجد به سه زبان فارسی، انگلیسی و اردو ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در ایام نوروز قرآن کریم برای اذان ظهر و مغرب به صورت زنده توسط قاریان برجسته قرائت خواهد شد، اظهار داشت: آئین ترتیل خوانی یک ساعت قبل از نماز ظهر و مغرب در شبستان امام علی(ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پرده خوانی در صحن اصلی، اظهار کرد: ارائه خدمات فرهنگی در مرکز گل نرگس با برگزاری کارگاه سفال، کاردستی و نقاشی و نماز جماعت واجرای نمایش زنده عروسکی برگزار می‌شود.

اجرای نمایش خیابانی با محوریت مهدویت و سبک زندگی
حجت الاسلام ابراهیمی همچنین از برگزاری نمایش خیابانی در پارکینگ مسجد با محوریت مهدویت، مقاومت و سبک زندگی خبر داد و گفت: ایستگاه ویژه مشق عهد نیز در مسجد برپا است و دلنوشته‌ها در مجموعه‌ای چاپ شده و به دلنوشته بر‌تر هدیه‌ای اهدا می‌شود.

وی اظهار کرد: برنامه منادیان معروف با حضور ۳۰۰ خواهر و برادر با محوریت تذکر لسانی و تشویق کودکان محجبه برگزار می‌شود و در آن با حضور در صحن اصلی ومیان خانواده‌ها آمران به معروف با اعطای هدیه‌ای تشویق می‌شوند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه راهنمایان زائر در مبادی ورودی مسجد مقدس جمکران حضور دارند، افزود: ۲۰۰ استاد برای پاسخگویی به سئوالات به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و در مناسبت‌ها تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.

به گفته حجت الاسلام ابراهیمی فعالیت‌های عمرانی مسجد جمکران در ایام نوروز با رعایت امنیت زائران توقف نخواهد داشت.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcayyne.49n0e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما