شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 37989
منبع : خبرگزاری ایسنا
به مناسبت هفته سلامت

مردم قم سال گذشته چند میلیارد تومان به صورت خودسرانه داروی مصرف کردند ؟

قم نيوز : قم نیوز: متاسفانه در جامعه ایرانی فرهنگ خوددرمانی تا حدی رواج یافته و این روزها کمتر کسی برای بیماری‌های سطحی به پزشک مراجعه می‌کند و در صورت رجوع به پزشک نیز به اشتباه، تجویز داروی بیشتری را از پزشک خواستار می‌شوند ، از طرف دیگر باز هم به دلیل همین فرهنگ اشتباه، پیش از اتمام کامل داروها، مصرف آنها قطع می‌شود و همین موضوع سبب انباشت بیش از حد نیاز دارو در منازل می‌شود.
مردم قم سال گذشته چند میلیارد تومان به صورت خودسرانه داروی مصرف کردند ؟
به گزارش قم نیوز،امروزه با پیشرفتهاي قابل توجهی که در زمینه هاي مختلف علمی به عمل آمده است شاهد دسترسی هرچه بیشتر افراد به داروهاي مختلف می باشیم و این دسترسی راحت، خود به عنوان یک پدیده اجتماعی زیانبخش یعنی استفاده نا به جا و بی رویه از دارو دامنگیر افراد شده است. بطوريكه یکی از عناصر جدا نشدنی خانه‌های ایرانیان قفسه‌ای پر از انواع داروهایی است که در هر بار مراجعه یکی از اعضای خانواده به پزشک مقداری از آن باقی مانده و هر کس دیگر که در خانه به بیماری مشابهی مبتلا می‌شود آن را مصرف می‌کند. این سنت امروزه از انتقال قفسه خانه به طبقه ای از یخچال بروز شده است!

شاید همین خصلت ایرانیان است که کشورمان را به اذعان کارشناسان در میان 20 کشور نخست دنیا به لحاظ مصرف دارو قرار داده است. نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی تقریباً 3 برابر است و گفته می‌شود 40درصد ایرانیان خودسرانه دارو مصرف می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد یکی از ضروری‌ترین موارد اصلاح الگوی مصرف در کشور ما، اصلاح الگوی مصرف داروست.

مسلماً بي توجهي به مصرف منطقي داروها مي تواند پيامدهاي نامناسبي چون نارضايتي بيمار، طولاني شدن و شدت بيماري، ايجاد عوارض جانبي خطرناك و بستري شدن در بيمارستان، كمرنگ شدن ارتباط پزشك و بيمار و نهايتاً افزايش هزينه هاي درماني براي افراد و دستگاههاي دولتي و مهمتر از همه ايجاد مشكل هميشگي كمبود دارو در كل كشور را در بر داشته باشد.

ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص مصرف و تجویز بی‌رویه دارو در استان قم اظهار داشت: تجویز و مصرف بی‌رویه دارو در استان قم بسیار نگران کننده است و متاسفانه در بیشتر مواقع بیمار اصرار دارد که دکتر دارو و یا آزمایش‌هایی که نیاز نیست را تجویز کند و این موجب برهم خوردن نظم در برنامه ریزی‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات پاراکیلینیکی در قم فرا‌تر از اصول علمی خدمات ارائه می‌دهند و هزینه زیادی هم متوجه مردم می‌شود و مهم‌ترین مسئله در این مورد فرهنگ سازی است، بیمار باید به پزشک اعتماد کند و زمانی که پزشک می‌گوید به دارو و آزمایشی نیاز نیست او بپذیرد متاسفانه در موارد زیادی بیمار بر تجویز دارو و آزمایش تاکید دارد و پزشک ملزم می‌شود تجویز بی‌رویه ارائه دهد.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک ابراز کرد: در بیشتر مواقع بیمار بر تزریق آنتی بیوتیک اصرار دارد درحالی که 90 درصد تب‌ها به آنتی بیوتیک نیاز ندارد ،مصرف بی‌رویه داروهای تقویتی، آنتی بیوتیک و ارائه آن توسط داروخانه‌ها و تصور غلط از چاق و لاغر کردن ویتامین‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضل‌ها است ، شاخص استاندارد قم از مراجعه کنندگان به پاراکیلینیک‌ها و مصرف دارو از استاندارد جهانی بسیار بالا است و ما باید در جهت مدیریت منابع و بهبود کیفی خدمات و استاندارد سازی حرکت کنیم.

دکتر داود علیمحمدی مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم نیز می‌گوید سال گذشته این نهاد در درمان مستقیم نزدیک 3 میلیارد تومان هزینه کرده است. وقتی بدانیم بخش بزرگی از این هزینه‌ها به دلیل مصرف بی‌رویه دارو و استفاده نا به جا از خدمات پاراکینیکی است، به این فکر می‌افتیم که اگر مصرف به مسیر صحیح خود برگردد چقدر از این هزینه می‌تواند صرف برنامه‌های پیشگیری و ایجاد زیرساخت‌های درمانی شود.
https://qomnews.ir/vdcf11dm.w6decagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما