دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : 38209
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛

کندی روند ساماندهی وانت‌بارها در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم از کندی روند ساماندهی وانت‌بارها در قم انتقاد کرد.
کندی روند ساماندهی وانت‌بارها در قم
به گزارش قم نیوز، معضل وانت‌بارها برای شهر قم مسئله جدیدی نیست. مردم قم و زائران این شهر که در خیابان‌ها تردد می‌کنند هر روز با این معضل روبه‌رو هستند.

خودروهایی که در مسیر آمد و شد مردم توقف کرده و هم در معبر ترافیک را دوچندان می‌کنند و هم با زباله‌هایشان نظافت شهر را به هم می‌زنند.

این وانت‌بارها همه چیز هم می‌فروشند. از میوه و سبزیجات گرفته تا گاوصندوق و تاناکورا. اصرارشان هم بر این است که در خیابان‌های پرترافیک بایستند تا بتوانند سود بیشتری ببرند.

به راحتی می‌توان گفت که هیچ کلان شهری در کشور به اندازه قم تحمل وجود وانت‌بارها را در خیابان‌هایش ندارد.

بیکاری، مهاجرت و مشکلات هزار و یک رنگ دیگری که در قم وجود دارند، به جای خود اما برخورد مسئولان شهری، قضایی و انتظامی قم در سال‌های اخیر موجب شده حتی از شهرهای اطراف هم برای کسب و کار به قم بیایند.

از آنجا که یکی از موفق‌ترین شهرها در ساماندهی وانت‌بارها و سد معبر در سال‌های اخیر شهر اصفهان بود، حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد به عنوان شهردار در قم موجب شد بسیاری منتظر باز شدن این گره به دست او باشند.

تیم جدید شهرداری در یک سال گذشته پیگیری‌هایی در این موضوع انجام داد اما نتوانست مدیریت استان و به ویژه مقام قضایی را با خود همراه کند. تا اینکه بعد از جلسات متعدد و طولانی قرار شد طرح ساماندهی وانت‌بارها بعد از مشخص کردن ۵ نقطه برای استقرار وانت‌بارها، با توقف آنها در سطح شهر برخورد شود.

بر پایه این جلسات شهردار قم در نشست خبری‌اش به مردم قول داد که از ۱۵ فروردین دیگر شاهد عبور و مرور وانت‌بارها در سطح شهر نباشند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و چندان تغییری از آن تاریخ در وضعیت استقرار وانت بارها دیده نشد. 

خودروهایی که به طور مستمر سرپیچی می‌کنند متوقف شوند

حضور سید امیر سامع، معاون خدمات شهری شهرداری قم در جلسه شامگاه یکشنبه شورای شهر موجب شد آخرین اخبار درباره طرح ساماندهی وانت‌بارها مطرح شود.

وی با اشاره به آخرین  پیگیری‌ها برای حل مشکلات وانت‌بارها در قم اظهار داشت: یک دغدغه درباره معیشت آنهایی داشتیم که در مورد آن دسته از وانت‌بارهایی که ساکن قم هستند، تصمیماتی برای استقرار در پنج نقطه شهر گرفته شد. 

معاون شهردار قم افزود: اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دادیم و به تمام کسانی که در این حرفه مشغول هستند، اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است. در این مدت پلیس راهور هم جرایم را شروع کرد اما در عمل انتقال به این محل‌ها میسر نشد.

وی اضافه کرد: بحثی که با دستگاه قضایی داشتیم این بود که خودروهایی که به طور مستمر سرپیچی می‌کنند در پارکینگ متوقف شوند. 

سامع با اشاره به توافق برای اجرای این طرح در هسته مرکزی شهر گفت: قرار شد در هسته مرکزی شهر راهور و نیروهای شهرداری اخطار دهند. این خودروها باید منتقل به اماکن ساماندهی شوند و اگر تمرد کردند به پارکینگ منتقل می‌کنیم.

وی افزود: اگر اهل قم باشند تعهدی می‌گیریم که به اماکن در نظر گرفته شده بروند و اگر قمی نباشند تعهد می‌دهند که دیگر با وانت‌بار به قم نیایند.

معاون خدمات شهری شهردار قم با اشاره به اینکه فعلاً این طرح فقط در هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود اظهار کرد: به مرور می‌شود حلقه را باز کرد و طرح را در مناطق دیگر هم به اجرا درآورد.

وی ادامه داد: ساعاتی از شب محورهای مشخصی را برای ساکنان قم در نظر گرفتیم که در برخی راسته‌ها حضور داشته باشند تا نظم شهر رعایت شده و معیشت این شهروندان دیده شود.

سامع با اشاره به واکنش‌های مختلف به اجرای این طرح در روزهای آینده افزود: ممکن است اعتراضاتی در میان مردم داشته باشد که نیاز به پشتیبانی شهری دارد و باید هماهنگ باشیم.

وی با اشاره به اینکه نیروهای شهرداری از هر برخورد نامناسبی در اجرای این طرح پرهیز می‌کنند، گفت: برخی از این وانت‌بارها گاری‌های دست‌فروش را تغذیه می‌کنند که آنها هم باید نظم انضباط برایشان فراهم شود.

موج رسانه‌ای لازم است

مصطفی ملایی، عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه جلسه با اشاره به اینکه همگام کردن مردم در این مسئله بسیار مهم است ابراز داشت: موج رسانه‌ای و بنری لازم است تا مردم در اطلاع قرار بگیرند و پرهیز از ایجاد هیجان شود.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم نیز گفت: توافقی که با آقای گنجی دادستان قم و فرماندار کردیم این بود که قبل از انتخابات تمام وانت‌بارها جمع شوند.

وی با اشاره به اینکه در حلقه‌ای از شهر که معاون شهردار قم تعریف کرد، وانت‌باری دیده نمی‌شود افزود: مشکل ما مکان‌هایی مانند بلوار غدیر، بلوار جمهوری، خیابان زاد و... و. است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: ما در این موضوع در مجموعه استان خیلی کوتاه می‌آیم و این تصمیم که پس از این‌همه وقت و با این‌همه قول نسبت به مردم گرفته شده مناسب نیست.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcb95bf.rhbwgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما