شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 38516
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل دامپزشکی قم

60 هزار دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه می شوند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به آغاز واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی، گفت: در این مرحله 60 هزار دام سنگین(گاو و گوساله) علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.
60 هزار دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه می شوند
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی محمدی بیان کرد: در این طرح که از امروز به مدت 40 روز ادامه دارد، 24 اکیپ دامپزشکی حضور دارند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی سه بار در سال انجام می شود، اضافه کرد: اجرای واکسیناسیون دام ها به صورت رایگان و هزینه واکسن وارداتی به عهده دامدار است.

به گفته وی، در گله های گوسفندی تازه وارد به استان قم، عملیات واکسیناسیون با واکسن داخلی و به صورت کاملا رایگان صورت می گیرد.

وی از دامداران تقاضا کرد: با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه انتقاد و پیشنهادی را با شماره تلفن 1512 روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در میان بگذارند.

استان قم سال گذشته در طرح پوشش واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی رتبه نخست را در کشور کسب کرد؛ این استان با پوشش 300 درصدی جمعیت گاو(سه نوبت) و 96 درصدی جمعیت گوسفندی (یک نوبت) توانست به این موفقیت دست یابد.

سال گذشته 335 هزار راس گاو و گوساله و 479 هزار راس گوسفند و بز زیر پوشش مایه کوبی تب برفکی قرار گرفتند.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می ‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccepq1.2bq4s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما