شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 38998
منبع : خبرگزاری مهر

خطر شکارچیان برای میهمانان «تالاب مره»

قم نيوز : قم نیوز: معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم نسبت به خطری که جولان شکارچیان در تالاب مره برای راندن پرندگان مهاجر در این تالاب دارد، هشدار داد.
خطر شکارچیان برای میهمانان «تالاب مره»
به گزارش قم نیوز، احمدرضا شفیعی با اشاره به ویژگی‌های تالاب مره اظهار داشت: این تالاب در کیلومتر ۵۵ جاده قم گرمسار قرار دارد و با احداث این جاده قابل دسترسی برای عموم شده است.

به گفته وی، این دسترسی برای این تلاب می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید چرا که از طرفی ویژگی‌های تالاب را به مردم معرفی می‌کند و از طرف دیگر راهی برای ورود شکارچیان به آن باز کرده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه جاده قم گرمسار به نوعی بازسازی جاده ابریشم است گفت: برای احداث این جاده مسیر جایگزینی وجود نداشت چراکه اطراف آن مناطق حفاظت شده زیست محیطی قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب مره افزود: تالاب مره آبگیری خوبی دارد و بهترین کانون جذب پرندگان مهاجر است.

او می‌گوید این تالاب در گذشته دسترسی نداشت و طبیعتا آن زمان پناهگاه بسیار بهتری برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شد. امروز هم که این جاده در دسترس مردم قرار گرفته به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری از آن یاد می‌شود.

شفیعی با اشاره به خطر شکارچیان برای زیست بوم این تالاب اذعان داشت: تعداد سلاح‌های شکاری نزدی مردم زیاد است و فرهنگ حراست از محیط طبیعی و گونه‌های حیات وحش به درستی شکل نگرفته که مانع از شکار پرندگان مهاجر شود.

وی به عنوان یک کارشناس زیست محیطی معتقد است احساس امنیت در پرندگان تاثیر مستقیم در رفتار آنها دارد و اگر امنیت پرندگان به خوبی تامین نشود، در فصل‌های دیگر مهاجرت، به این تالاب نخواهند آمد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم در پاسخ به این انتقاد که چرا حفاظت فیزیکی کاملی از این منطقه صورت نمی‌گیرد ابراز کرد: تفاهم نامه‌ای به اداره‌کل میراث فرهنگی امضا شده تا نوعی همکاری برای حفاظت از تالاب مره و دیرگچین صورت بگیرد.

وی افزود: برای استقرار پاسگاه محیط بانی در این محدوده باید تالاب را در سطح یکی از مناطق حفاظتی ارتقا دهیم و به عضویت کنوانسیون بین‌المللی رامسر دربیاوریم تا بتوانیم از اعتبارات کشوری برای احداث یک پاسگاه در این محدوده استفاده کنیم که البته محدودیت اعتبارات دولت و طولانی بودن روندهای اداری مشکلاتی ایجاد کرده است.

شفیعی فرهنگسازی را راه برون رفت از این مشکلات می‌داند تا شرایط برای حراست از محیط‌های طبیعی تغییر کرده و هزینه کمتری برای حفاظت فیزیکی نیاز باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcg7y9w.ak97y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما