يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : 39050
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی:

حوزه نباید به نظام‌های دانشگاهی نزدیک شود/ مسؤولان از آسیب‌پذیری فرهنگ حوزه جلوگیری کنند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: حوزه نباید به نظام‌های دانشگاهی نزدیک شود و استفاده از عناوین دانشگاهی به جای عناوین حوزوی یکی از آسیب‌های کنونی حوزه است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.
حوزه نباید به نظام‌های دانشگاهی نزدیک شود/ مسؤولان از آسیب‌پذیری فرهنگ حوزه جلوگیری کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه که با موضوع نقش این مراکز در تامین نیازهای جامعه و نظام اسلامی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه انسان در دنیای معنوی جایگاه مشخصی دارد، اظهار کرد: انسان می‌تواند با اقدامات ناپسند به جهالت یا با اقدامات پسندیده به روشنایی برسد.

وی اضافه کرد: دین مبین اسلام در ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) با نزول آیات قرآن کریم اثبات کرد که بر پایه علم و دانش است به همین علت مسلمانان باید نسبت به فراگیری علم و دانش نگاه ویژه داشته باشند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه براساس روایات نگاه به خانه علما نیز عبادت است، مطرح کرد: اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه در راستای ترویج و توسعه آموزه‌های دینی گام برمی‌دارند که این اقدام قابل تقدیری است.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان علم و دانش جامعه بشریت افزایش قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: اکنون علم طب صدها رشته تخصصی را در خود جای داده که این امر نشان از توسعه علم و تخصصی شدن رشته‌هاست.

آیت‌الله مکارم شیرازی توجه عمیق‌تر و گسترش علوم را از دستاوردهای تخصصی شدن رشته‌های مختلف علمی دانست و تصریح کرد: علوم اسلامی در رشته‌های مختلف تخصصی توسعه یافته است اما آسیب‌های مشخصی در مسیر تخصصی شدن علوم اسلامی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

وی بر پرهیز از پژوهش‌های تکراری در علوم تخصصی و جلوگیری از هدررفت انرژی طلاب تاکید کرد و ادامه داد: حوزه نباید به نظام‌های دانشگاهی نزدیک شود، و استفاده از عناوین دانشگاهی به جای عناوین حوزوی یکی از آسیب‌های کنونی حوزه است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه باید اصالت‌های خود را حفظ کند، تاکید کرد: مسؤولان باید استقلال حوزه را حفظ کرده و از آسیب‌پذیری فرهنگ حوزه جلوگیری کنند؛ با وجود اینکه تلاش‌هایی برای اسلامی‌سازی نظام‌های دانشگاهی انجام شده اما دانشگاه‌های کنونی تاکنون رنگ غربی خود را از دست نداده‌اند.

این استاد برجسته حوزه یادآور شد: مشوق‌های مادی نباید در حوزه‌های علمیه حاکم شود چراکه طلاب و علما باید علم و دانش حوزوی را با نیت‌های الهی فراگیرند.

وی با تاکید بر اینکه دروس تخصصی نباید دروس اصلی حوزه را در حاشیه قرار دهد، گفت: بسیاری از آموزه‌های حوزوی در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت باید در توسعه آموزه‌های این دروس نگاه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgzz9w.ak9yn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما