سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : 39105
منبع : خبرگزاری فارس
راهبرد جامع فرهنگی آیت‌الله مکارم شیرازی؛

اعتقاد و باور عمیق به فرهنگ و برنامه‌ریزی جامع فرهنگی

قم نيوز : قم نیوز: در راهبرد فرهنگی که آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای فرهنگی وزارت کشور مطرح کرد باید از ابزارهای مختلف فرهنگی بهره برد و برنامه ریزی جامعی را با تکیه بر توانمندی‌های داخلی رقم زد.
اعتقاد و باور عمیق به فرهنگ و برنامه‌ریزی جامع فرهنگی
به گزارش قم نیوز، چندی پیش که اعضای شورای فرهنگی ستاد وزارت کشور در قم با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار داشتند، این مرجع تقلید با ارائه تحلیلی جامع از مسائل فرهنگی کشور، راهبردی روشن برای اعضای این شورا و همه دغدغه مندان فرهنگی کشور تبیین کرد و راهی شفاف در برابر دیدگان آنان گشود و هموار ساخت.

باید گفت سرفصل این راهبرد چنین است:

«نابسامانی فرهنگ موجب همه نابسامانی‌ها و اصلاح فرهنگ موجب اصلاح همه امور است.»

این جمله، قطعا یکی از کلیدی‌ترین جملات در هر برنامه ریزی و اجراست و لازم است تا نظام کلان فرهنگی کشور برای تبیین و تثبیت این مفهوم در ذهن و ضمیر همه مسؤولان و هموطنان، چاره‌ای بیندیشد و آن را در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه همگان و به‌ویژه اهالی فرهیخته جامعه حک کند.

اکنون و بعد از این سرفصل حیاتی، نوبت به متن می‌رسد؛ متنی که از دو قسمت عمده تشکیل شده است:

الف . برنامه‌ریزی جامع فرهنگی برای کشف و بهره‌برداری از توانمندی‌های داخلی.

ب . برنامه‌ریزی جامع فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی خارجی.

آیت‌الله مکارم شیرازی در راستای سرفصل الف، به اعضای شورای فرهنگی ستاد وزارت کشور اظهار کرد:

«برنامه‌هایی همچون ترویج نماز و قرآن بسیار خوب هستند، اما جامعه نیاز به یک برنامه جامع دارد و تصور من این است که هنوز کار جامعی در این زمینه انجام نشده است.»

اینگونه است که در راهبرد فرهنگی آیت الله مکارم شیرازی، باید از ابزارهای مختلف فرهنگی بهره برد و برنامه‌ریزی جامعی را با تکیه بر توانمندی‌های داخلی رقم زد.

به بیان دیگر لازم است تا زیرمجموعه‌های متنوع فرهنگ مانند هنر (شامل سینما، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی)، مدیریت فرهنگی، فرهنگ عمومی، صنایع فرهنگی، میراث فرهنگی، رسانه، شعر و ادبیات و البته کتاب، به شکل کامل و جامع، در کنار یکدیگر و از جنبه‌های گوناگون، مورد توجه قرار گیرند تا بتوان ادعا کرد که کار جامعی در این زمینه انجام شده است؛ اتفاقی که به نظر می رسد هنوز رخ نداده است.

و اما درباره سرفصل ب، آیت‌الله مکارم شیرازی گفت:

«دشمن با تهاجم فرهنگی می‌خواهد ما را از درون تهی کند. در حقیقت دشمن در وهله نخست می‌خواهد ما را از درون تهی کند و سپس بر ما مسلط شود. به همین دلیل مسؤولان باید برنامه منسجمی را با همکاری جمعی از روحانیون، روان ‌شناسان و جامعه‌ شناسان برای رویارویی با آسیب‌های فرهنگی فراهم کنند.»

این چنین است که تهاجم فرهنگی غرب با هدف تهی سازی دیگران از درون و ایجاد نفوذ و سلطه همراه است.

این مرجع تقلید در این سرفصل، به بحث بسیار مهم «حجاب» اشاره دارند و به نقل از متفکران غربی نقل می کنند که اگر بتوان حجاب را از سر زنان ایرانی برداشت، نیمی از ساختار نظام جمهوری اسلامی عملا تخریب شده است.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان این راهبرد فرهنگی را در این دو عبارت خلاصه کرد:

* اعتقاد و باور به اهمیت فرهنگ و اصلاح فرهنگی.

* برنامه ریزی جامع فرهنگی بر اساس تهدیدها و فرصت‌ها.

و اما آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار و در تشریح این راهبرد فرهنگی جامع، سه نکته بسیار مهم اجرایی را نیز مورد تاکید قرار داد:

1 . برپایی جلسات هم اندیشی، یک ابزار مهم برای هم افزایی نیروها و توان‌های فرهنگی است تا با این هم افزایی، حداکثر تلاش و کوشش برای تحقق اصلاح، رشد و توسعه فرهنگی – به عنوان زیربنای اصلاح همه امور – انجام پذیرد. بدیهی است هرچه این هم اندیشی‌ها در سطح وسیع‌تر و با حضور افکار و سلایق متنوع‌تری برگزار شود، نتیجه به مطلوب نزدیک‌تر خواهد بود.

2 . در دیدگاه این مرجع تقلید، حوزه‌های علمیه ظرفیت بزرگی است که نه تنها شورای فرهنگی ستاد وزارت کشور، بلکه همه مجموعه‌های کلان فرهنگی باید از خدمات رایگان آن کمک بگیرند.

البته باید اذعان کرد که حوزه موفق و تاریخ ساز، حوزه‌ای است که خود پیشقدم می‌شود و ضمن برقراری ارتباط مستحکم و مستمر با همه ارکان و اجزای کشور، خدمات خود را به آنان ارائه می‌دهد و با این کار، تعاملی سرنوشت ساز را رقم می‌زند.

3. نه تنها حوزه علمیه، که مراکز متعدد و متنوع پژوهشی در کشور و از جمله 400 مرکز پژوهشی در قم، مانند سفره آماده‌ای است که می‌توان از برکات وجودی و خدمات کاربردی آن‌ها بهره گرفت؛ البته به این شرط که مراکز پژوهشی نیز، اکثریت پروژه‌های تحقیقاتی خود را به سمت و سوی پژوهش‌های کاربردی سوق دهند تا این تحقیقات عملا بتواند سفره آماده مورد نظر آیت الله مکارم شیرازی را تدارک ببیند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchmznx.23nwvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما