دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 39236
منبع : سلامت آنلاین

راه‌های کاهش تشنگی و عطش روزه‌داران در ماه رمضان

قم نيوز : قم نیوز: به گفته یک کارشناس تغذیه، با توجه به قرار داشتن ماه رمضان امسال در فصل گرما، استفاده از نوشیدنی‌های سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع و خاکشیر بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز مفید است.
راه‌های کاهش تشنگی و عطش روزه‌داران در ماه رمضان
به گزارش قم نیوز، کارشناسان با اشاره به رواج برخی عادت های نادرست در ماه رمضان مانند پرخوری، استفاده از غذاهای چرب، نوشیدنی های سرد در هنگام افطار بر اصلاح این رفتارها تاکید دارند.

کاهش عطش و تشنگی

یک کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران گفت: با توجه به قرار داشتن ماه رمضان امسال در فصل گرما، استفاده از نوشیدنی های سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع و خاکشیر بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز ضروری است.

حیدر دارابی افزود: روزه داران برای کمتر تشنه شدن در وعده سحری از خوردن غذاهایی مانند انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک خودداری کنند.

وی اظهار کرد:برای تشنگی کمتر، بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کرد.
وی بر خوردن حداقل هشت لیوان آب از زمان افظار تا سحرگاه تاکید کرد.

دارابی با اشاره به اهمیت حفظ آب بدن روزه داران افزود: استفاده از مایعات ولرم مانند آبلیمو سبب حفظ آب بدن روزه داران می شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه روزه داران

دارابی مصرف آب سرد با حجم زیاد را برای سلامت روزه داران مضر دانست و تصریح کرد: از خوردن قهوه در هنگام سحر خودداری شود اما چای نعناع از نوشیدنی های بسیار مفید در ماه مبارک رمضان به شمار می رود.

وی استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی و گروه گوشت را برای سلامت روزه داران ضروری دانست و اظهارکرد:افطار را با آب گرم و خرما، کشمش یا عسل که قند طبیعی هستند، باز کنید.

او مصرف چای کمرنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم روغن در هنگام افطار را ضروری دانست و تصریح کرد: خوردن سیب زمینی آب پز، سبزیجات پخته مانند برگ کلم، کرفس، کلم بروکلی غذاهای خوبی برای وعده افطار است. استفاده از نخود فرنگی و هویج، مقدار کمی گردو، شیربرنج، توت، کمی کره و تخم مرغ آب پز از دیگر مواد غذایی مناسب برای وعده افطار است.

وی ابراز داشت: خوردن زولبیا و بامیه، سبب افزایش قند و چربی خون شده و برای سلامت روزه داران مضر است.

دارابی با تاکید براین که هیچ گاه افطار را با آب سرد، غذاهای سرد و نوشابه های گازدار آغاز نشود، یادآور شد: مصرف آب سرد در هنگام آغاز افطار سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی می شود.

وی با توصیه به عدم مصرف غذاهای چرب در هنگام افطار افزود: آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ چرب، سبب سوء هاضمه شده و برای افطار مناسب نیست و بهتر است آش رشته را به صورت رقیق، همراه با روغن کم مصرف کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcceiq1.2bqo18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما