دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 39237
منبع : سلامت آنلاین

روزه داران، افطار تا سحر آب کافی بنوشند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در ماه رمضان نیاز بدن به غذا کمتر از ایام معمول است و این تفکر که چون روزه می گیریم باید بدن را تقویت کنیم تفکر درستی نیست، اما با توجه به گرمای هوا باید آب کافی به بدن برسد.
روزه داران، افطار تا سحر آب کافی بنوشند
به گزارش قم نیوز، دکتر سعید حسینی  گفت: یکی از مهمترین نکاتی که باید در روزه داری به آن توجه شود این است که وعده سحری حذف نشود.

وی افزود : به طور کلی توصیه ما به روزه داران این است که افطار را با نوشیدنی ولرم و یک چیزی مشابه با صبحانه شروع کنند و چون روزها خیلی بلند است ، در ادامه افطار اگر تا دیر وقت بیدار هستند می توانند آن چیزی که به عنوان شام می خوردند یک تا یکساعت و نیم بعد از افطار صرف کنند. اما اگر به طور معمول ساعت یازده می خوابند باید قاعدتاً وعده  صبحانه و شام را برای مرحله افطار گذاشته وآنچه به عنوان ناهار می خورند باید به وعده سحری اختصاص دهند .

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه روزه داران برای جلوگیری از ابتلا به یبوست باید در وقت افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشند، اظهار داشت: باید برای جلوگیری از این عارضه سبزیجات زیاد مصرف کرد که جلوی تشنگی را می گیرد.

وی به روزه داران توصیه کرد از مصرف نوشابه هایی چون دوغ در ایام ماه مبارک رمضان پرهیز کنند، گفت: معمولا دوغ پرنمک است و مصرف دوغ و نوشابه های گازدار یا قهوه و یا چای پررنگ در این ایام مناسب نیست. دلیل این امر این است که این نوشیدنی ها اگر چه آب را به بدن می رساند اما به دلیل اینکه دفع آب را زیاد می کند، مانع از برطرف شدن تشنگی شده و بنابراین برای ایام روزه داری مناسب نیست.

حسنی  با بیان اینکه اگر احساس گرسنگی در طول مدت روزه داری زیاد است بهتر است که مواد پروتئینی و چربی در وعده سحر مصرف شود، در این باره افزود: این کار کمک می کند روزه دار طی روز کمتر احساس گرسنگی کند و سیری بیشتری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:روزه دارانی چون نوجوانان که در سن رشد هستند و یا افرادی که لاغر هستند و می خواهند وزن بگیرند باید از مواد کربوهیداتی و قندی بیشتر دروعده افطار استفاده کنند چون زودتر گرسنه می شوند و بعد از آن می توانند تا سحر هم مواد غذایی بیشتری بخورند. 

وی افزود:  کسانی که می خواهند بعد از روزه داری لاغر شوند و وزن از دست دهند، ترجیحا باید سهم مواد پروتئینی و چربی غذایشان را در وعده افطار مصرف کنند که تا سحر سیر بمانند و درطی  روز هم روزه داری  مانع از خوردن آنها می شوند و بنابراین وزن کم می کنند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: اگر افراد می خواهند به طور کلی بعد از ماه رمضان افزایش وزن نداشته باشند، باید بدانند که نیاز بدن در ماه رمضان کمتر از ایام معمول است و نیازی به دریافت بیشتر غذا نیست و تفکری که چون می خواهیم روزه بگیریم باید بیشتر غذا بخوریم تفکر درستی نیست .

دیابتی ها چه کنند ؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه در مورد افرادی که مبتلای به دیابت یا فشار خون هستند و قصد روزه گرفتن دارند، تصریح کرد: افراد دیابتی که قند آنها کنترل شده است می توانند روزه بگیرند اما حتما باید قبل از ماه رمضان با دکتر تغذیه خود مشورت کنند و برنامه رژیم غذایی خود را به طوری تنظیم کنند که اگر روزه گرفتند افت یا افزایش قند نداشته باشند و مشکلات روزه داری سراغ آن ها نیاید.

وی افزود: در مورد افرادی که فشار خون بالا دارند و عوارض فشار خون بر آنها مترتب شده و مشکل کلیوی یا قلبی یا بینایی دارند، شرایط متفاوت است و برای همین موضوع است که معمولا گفته می شود که اگر کسی بیماری خاصی دارد باید با پزشکش صحبت کند یک زمان پزشک می تواند با تغییر داروها یا زمان آنها بتواند آن بیماری را کنترل کند اما قانون کلی که بگوییم کسی که فشار خون یا سنگ کلیه دارد نمی تواند قطعاً روزه بگیرد، وجود ندارد.

حسنی در مورد مورد افرادی که تیروئید دارند نیز گفت:  تیروئید مشکل و مانعی ای برای روزه داری نیست فقط  چون داروی تیروئید باید به طور معمول در زمان خاص استفاده شود ، باید در مورد داروی تیروئید زمانش را تغییر دهند .

مصرف دارو با مشورت پزشک

وی در مورد افرادی که دارو مصرف می کنند ، گفت: این افراد باید با پزشکان خود مشورت کنند و اگر دکتر به آنها اجازه روزه داری داد زمان بندی دارویی خود را تغییر دهند و باید با دکتر شان هماهنگ باشند تا زمان آن را برای این افراد تغییر داده و مشخص نماید.

این متخصص تغذیه در مورد بیماران مبتلا به سنگ کلیه و بیماران کلیوی اظهار داشت : قانون کلی این است برای کسانی که سنگ کلیه دارند باید آب  و چای کمرنگ فراوان بنوشند و قاعدتا ً روزه داری در این افراد مانع می شود . اما همه این موارد بسته به نوع سنگ ، بزرگی سنگ و سابقه سنگ  دارد و لازم است تا توسط پزشک نظر داده شود.

وی در عین حال تاکید کرد : کسانی که قصد روزه داری دارند اگر بیمار هستند باید با پزشک خود مشورت کنند .

روزه داری و ضعف بینایی

وی درباره اینکه آیا کسانی که روزه داری دارند مبتلا به ضعف بینایی می شوند ،گفت : گاهاً گفته می شود که  کم آبی ها عاملی است که همه سلولهای بدن را دچار ضعف و آسیب می کند و این قانون کلی است،  از سوی دیگر هم برخی از پزشکان می گویند بعد از ماه رمضان مراجعه آب مراوارید بیشتر می شود اما این که بخواهیم بگویم که حتما روزه داری باعث ضعف بینایی می شود با توجه به اینکه مطالعات زیادی در مورد این سبک روزه داری اسلامی نشده است  خیلی نمی شود علمی و متقن چیزی گفت و اگر کسی در این مورد چیزی می گوید با توجه به تجربیاتش است و به همین دلیل هم ناهماهنگی میان گفته ها وجود دارد .

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd5x0s.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما