چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 39289
منبع : خبرگزاری ایسنا

مدیرکل بهزیستی: 50 درصد معضلات اجتماعی در قم بومی نیست

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: 50 درصد معضلات و آسیب های اجتماعی قم سرریز آسیب های اجتماعی استان های دیگر است.
مدیرکل بهزیستی: 50 درصد معضلات اجتماعی در قم بومی نیست
به گزارش قم نیوز، رضا سلیقه با بیان این مطلب افزود: طبق بررسی های صورت گرفته در مراکز بهزیستی در بحث متکدیان، دختران فراری و کودکان خیابانی، بیانگر این است که بیش از 50 درصد این افراد از سایر استان های کشور هستند که به دلایل مختلف از جمله دسترسی راحت تر و امنیت بیشتر به قم وارد می شوند.

وی تصریح کرد: شرایط قم بخاطر زائرپذیر بودن و وجود مسجد مقدس جمکران و بارگاه حضرت معصومه(س) و همچنین موقعیت جغرافیایی که در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور قرار گرفته، جمعیت زیادی وارد این شهر و خارج می شوند ضمن اینکه ارتقاء امکانات و خدمات در شهرهای مبدا نیز می تواند انگیزه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ از جمله قم را کاهش و انگیزه بازگشت افرادی را که مهاجرت کرده اند را افزایش دهد.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به روند مهاجرت به شهرهای بزرگ، گفت: به طور طبیعی در چنین بافت هایی ازدواج های بین فرهنگی رشد قابل ملاحظه ای دارد و بر همین اساس مسائل و مشکلات پس از ازدواج و طلاق نیز زیاد می شود.

وی با بیان اینکه طلاق آسیبی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: طلاق علت های زیاد و بعضا پیچیده ای دارد، ولی عواملی مانند اعتیاد، مسائل اقتصادی، ضعف در مهارت های ارتباطی و زندگی، خیانت و بیماری های جسمانی از جمله عوامل مهم طلاق است.

سلیقه با بیان اینکه باید در حوزه پیشگیری از طلاق فعالیت بیشتری صورت گیرد، گفت: بر اساس برنامه ریزی دقیق و علمی زوجین قبل و بعد از شروع زندگی مشترک در کلاس های آموزشی شرکت کنند تا کمتر دچار آسیب های ناشی از آگاهی نداشتن و یا در نهایت طلاق شوند.

وی ادامه داد: زمانی که زوجین دچار مشکل شوند، اگر هر چه سریع تر با مراجعه به مراکز مشاوره برای حل آن اقدام کنند به مراتب نتایج بهتری می گیرند و در این صورت شاید نیاز به مراجعه به محاکم قضایی خانواده و انجام اقدام های قانونی نباشد.

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه مشاوره با متقاضیان طلاق از موضوع های سخت و پیچیده است، گفت: افرادی که قصد طلاق دارند و به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، معمولا انگیزه ادامه زندگی مشترک ندارند و همین امر مهارت و زمان زیادی برای مشاوره می طلبد تا این کار با موفقیت انجام شود.

وی وحدت رویه میان دستگاه های ذیربط در امر کاهش طلاق را ضروری دانست و گفت: باید بین دستگاه ها وحدت رویه و همگرایی باشد تا این اقدام ها موثرتر و منجر به نتایج بهتری شود و همچنین از هدر دادن امکانات و منابع نیز جلوگیری شود، خوشبختانه در بحث کاهش طلاق همکاری و تعامل خوبی بین دادگستری استان و بویژه مجتمع قضایی خانواده با بهزیستی وجود دارد، که این امر در درازمدت می تواند تاثیر مثبتی روی برنامه های این حوزه داشته باشد.

سلیقه با بیان اینکه حدود 40 تا 50 درصد متقاضیان طلاق استان به مراکز بهزیستی مراجعه می کنند، گفت: بر اساس بررسی کارشناسان در مراکز مشاوره بهزیستی، نداشتن مهارت های ارتباطی و زندگی، اعتیاد، اختلالات شخصیتی و نپذیرفتن مسئولیت، بیشترین فراوانی را در علت طلاق داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس این بررسی ها طلاق در کشور طی سال های اخیر در برخی مقاطع روند نزولی و در برخی مقاطع دیگر روند صعودی داشته است و استان قم هم از این امر مستثنی نبوده است.

سلیقه در خصوص نتایج اقدام های صورت گرفته طی سال های گذشته، افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته به صورت میانگین 28 درصد زوجین مراجعه کننده به مرکز کاهش طلاق بهزیستی سازش می کنند و معمولا بر اساس بررسی های دوره پیگیری، درصد بالایی از این زوجین تا بیش از دو سال زندگی مشترک آرامی دارند همچنین 48 درصد از افرادی که برای طلاق به مراکز بهزیستی مراجعه کردند فرزند نداشته اند؛ همچنین 58 درصد از این افراد زیر پنج سال زندگی مشترک داشته اند که این موضوع بیانگر اهمیت سال های اولیه زندگی مشترک است.

وی، افسردگی، اضطراب و اختلالات مربوط به وظایف شغلی را از جمله عوارض طلاق برای زوجین مراجعه کننده به این مراکز و مشکلاتی از قبیل اختلالات اضطرابی، گوشه گیری، افت تحصیلی، پرخاشگری و ترک تحصیل را از جمله عوارض و اختلالات ایجاد شده برای بچه های طلاق عنوان کرد.

در استان قم 19 مرکز مشاوره وابسته به اداره کل بهزیستی فعال است که از این تعداد، سه مرکز خدمات مشاوره تخصصی ارائه می دهند، سه مرکز پایگاه سلامت روان محلی و 13 مرکز نیز مراکز مشاوره عمومی هستند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcaoune.49noa15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما