شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 39517
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح‌یزدی:

امتحان کردن بندگان از سنت‌های ثابت خداوند است

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: سنت خداوند این است که بنده‌هایش را امتحان می‌کند.
امتحان کردن بندگان از سنت‌های ثابت خداوند است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی  در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت دل نبستن به دنیا اظهار کرد: قرآن می‌گوید که انسان نباید به اموال و ثروت خودش دل ببندد، چون ممکن است که این چیزها به صورت ناگهانی از دست انسان برود. در مناطق مختلف جهان بلاهای طبیعی همچون سیل و زمین لرزه می‌آید و این بلاها اختصاص به یک منطقه خاص جهان ندارد، یکی از حکمت‌های خداوند از این بلاهای طبیعی این است که به انسان نشان بدهد که برای زندگی ابدی در این دنیا خلق نشده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: دنیا تنها یک ابزار است که انسان باید از آن استفاده کند تا به آخرت برسد. انسان برای دنیا خلق نشده، بلکه برای زندگی ابدی در آخرت انسان خلق شده است. خداوند برای اینکه مانع از دلبستگی انسان به دنیا شود، در قرآن با استفاده از مثال‌هایی، زندگی محدود دنیا را با زندگی ابدی آخرت مقایسه کرده است.

وی افزود: قرآن داستان‌هایی را از گذشتگان و صدر اسلام برای ما انسان‌ها بیان کرده تا ما بیدار شویم و دلبسته دنیا نگردیم. قوم بنی اسرائیل برای مبعوث شدن حضرت موسی بسیار دعا کردند، به حدی که خداوند حضرت موسی را پیش از موعد تقدیر شده به سوی قوم بنی اسرائیل فرستاد، ما هم اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم، امید هست که در ظهور ایشان تعجیل شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به داستان قوم بنی اسرائیل گفت: زمانی که حضرت موسی مبعوث شد، قوم بنی اسرائیل انتظار داشتند که سختی‌هایشان زودتر تمام شود و فرعون و فرعونیان به سرعت از بین بروند، اما این اتفاق نیفتاد، 9 سال، هر سال بر مصر بلا نازل شد تا شاید فرعونیان بیدار شوند و ایمان بیاورند، اما این اتفاق نیفتاد. سنت خداوند این است که بنده‌هایش را امتحان می‌کند و آنها را زود عذاب نمی‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند وقتی نعمتی را به مردم می‌دهد، آن نعمت را از آنها به زودی سلب نمی‌کند، مگر اینکه آنها وضعیت خودشان را عوض کنند و مستحق عذاب بشوند، باز هم در آن صورت خداوند به آنها مهلت برای توبه می‌دهد و اگر باز هم از مهلت استفاده نکنند، خداوند آنها را عذاب می‌کند.

وی افزود: سنت خداوند، امتحان کردن همه است، نباید تصور کرد که حالا انقلاب شده، همه چیز درست می‌شود. حتی در زمان ظهور امام زمان(ع)، ناگهان همه چیز درست نخواهد شد، بلکه جنگ‌های بسیاری اتفاق می‌افتد تا حکومت جهانی امام زمان(عج) تشکیل شود. بنا نیست در این دنیا که همه چیز به صورت ناگهانی درست شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به بلاهای طبیعی اظهار کرد: بلاهای طبیعی برای این است که انسان تکانی بخورد و دستش را به سوی خداوند بالا ببرد. در قرآن آمده است که خداوند به هیچ قومی پیامبری نفرستاد، مگر اینکه آنها را به یک سختی مبتلا کرد تا آنها به طرف خداوند بیایند، ولی حتی این سختی‌ها هم اثری نکرد و آنها متنبه نشدند، در این حالت خداوند به آنها نعمت داد و سپس به صورت ناگهانی آنها را عذاب کرد. این سنت خداوند است و مخصوص قوم خاصی نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: عمر دنیا در برابر عمر ابدی آخرت همچون یک چشم به هم زدن است. انسان در این دنیا قرار است که امتحان شود و انسان باید بداند نعمت‌ها و لذت‌های دنیا در برابر نعمت‌های آخرت ناچیز است و بلاهای دنیا هم حکمت آمیز است.

وی افزود: ما انسان‌ها باید در این دنیا امتحان بشویم، اگر امتحان نشویم، این دنیا فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد. باید در این دنیا برای انسان سختی‌ها و خوشی‌ها پیش بیاید تا انسان مورد امتحان قرار گیرد. بلاها هم در این دنیا حکمت‌آمیز است، بلاها در این دنیا برای ما پیش می‌آید تا ما بدانیم که دنیا جای ماندن نیست و از آن باید برای رسیدن به آخرت استفاده کنیم و از خواب غفلت بیدار شویم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcefn8x.jh8ozi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما