يکشنبه ۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 39742
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

جمع آوري روزانه ۴ تن زباله عفوني در قم

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت: مخلوط كردن زباله عفوني و عادي از نظر قانون مديريت پسماند جرم است، بنابراين باتوجه به مخاطرات بهداشتي بايد از اين امر جلوگيري كرد.
جمع آوري روزانه ۴ تن زباله عفوني در قم
به گزارش قم نیوز، سيد عبدالله ميرابراهيمي با اشاره به جمع‌آوري زباله‌هاي بيمارستاني و درمانگاه‌هاي شهر قم اظهار كرد: چهارتن پسماندهاي بيمارستاني از سطح ۱۰ بيمارستان، تعدادي كلينيك، پلي كلينيك و درمانگاه از سوي ناوگان جداگانه كه شهرداري قم پيش‌بيني كرده جمع‌آوري مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: حدود يك تن زباله از سوي بخش خصوصي كه با نظام پزشكي طرف قرارداد است، به صورت روزانه از سطح مطب‌ها، درمانگاه‌ها و تعدادي پلي كلينيك‌ها جمع آوري مي‌شود.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با بيان اينكه حدود يك تن از زباله‌هاي عفوني از مطب‌هايي هستند كه زباله عفوني توليد مي‌كنند ولي با مديريت نادرست آنها را با زباله‌هاي عادي مخلوط مي‌كنند، گفت: مخلوط شدن زباله‌هاي عادي و عفوني با يكديگر نگران‌كننده است و از نظر قانون مديريت پسماند جرم محسوب مي‌شود ولي متاسفانه اين فعاليت و اقدام از سوي متوليان سلامت جامعه صورت مي‌گيرد.

 وي خاطرنشان كرد: اين امر سبب مي‌شود كيسه‌هاي زباله از سوي حيوانات پاره شود و زباله‌هاي عفوني در سطح معابر پراكنده شود و همچنين پلاستيك‌هاي موجود در سرنگ و سرم به دليل استفاده از پلاستيك درجه يك براي زباله‌دزدها جذابيت دارد اگر از پلاستيك آنها براي توليد محصولات جديد استفاده شود، مخاطرات بهداشتي فراواني به همراه دارد.

ميرابراهيمي ادامه داد: بخشي از اين زباله‌ها از سوي معتادان سطح معابر جمع‌آوري مي‌شود تا از سرنگ آنها استفاده شود، بنابراين زباله عفوني كه آلاينده است، نبايد در سطح معابر رها شود.

وي يادآور شد: اگر اين زباله‌ها در دسترس حيوانات، زباله‌دزدها و معتادان قرار نگيرد، در هنگام جمع‌آوري برخي از همكاران دچار حادثه، آسيب‌ديدگي و بريدگي دست مي‌شوند و حتي كيسه پاره شده و بخشي از خون يا خون‌آبه‌ها به بدن كارگر ريخته و سبب نشر آلودگي و انتقال بيماري‌هاي واگيردار در اين بخش مي‌شود.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به اقدام مناسب صورت گرفته در علوم پزشكي استان گفت: از ۱۰ بيمارستاني كه در حال فعاليت هستند، ۶ بيمارستان زباله‌هايشان را پيش تصفيه كرده و با فعاليت اتوكلاو گندزدايي مي‌كنند كه با اين امر بخش عمده‌اي از زباله‌هاي عفوني به نحو مطلوب‌تر در اختيار پرسنل شهرداري قرار مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: زباله‌هاي چهار بيمارستان باقيمانده نيز به صورت ناوگان جداگانه جمع‌آوري مي‌شود و نگراني در اين بخش وجود ندارد.

ميرابراهيمي عنوان كرد: اين زباله‌ها به مجموعه سايت البرز انتقال پيدا مي‌كند و به صورت روزانه با آب آهك و خاك پوشانده مي‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcewf8x.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما