?>?> افزایش 300 درصدی کرایه اتوبوس‌های شهری قم! دست شهرداری در جیب مردم | قم نیوز
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 40240
منبع : خبرگزاری فارس
گزارش فارس از یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر قم

افزایش 300 درصدی کرایه اتوبوس‌های شهری قم!/ دست شهرداری در جیب مردم

قم نيوز : قم نیوز: لایحه افزایش 20 درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌‌های شهری قم در حالی در شورای شهر به تصویب رسید که برخی از اعضای شورا ضمن مخالفت با این لایحه معتقد بودند رقم فعلی نسبت به ابتدای سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است.
افزایش 300 درصدی کرایه اتوبوس‌های شهری قم!/ دست شهرداری در جیب مردم
به گزارش قم نیوز، صد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور شهردار، معاونین شهردار و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر طرحی را به صحن علنی آورده بود که بر مبنای آن شهرداری و سازمان‌های وابسته ملزم به استفاده از کود آلی ارگانیک در فضاهای سبز شهری می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته بر روی این طرح در جلسه کمیسیون خدمات شهری اظهار داشت: مقرر شد بودجه خرید کود برای فضای سبز شهری در بودجه شهرداری تجمیع و خرید کود به صورت متمرکز انجام شود.

عباس ذاکریان همچنین گفت: نظر دیگر نیز این بود کود بر اساس نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز خریداری شود زیرا در حال حاضر هر منطقه شهرداری به صورت جداگانه نسبت به خرید کود اقدام می‌کند و هیچ ارتباطی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز ندارند.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت بودجه و گران‌تر بودن کود آلی ارگانیک قرار شد اولویت‌بندی شود و اولویت‌های نخست بوستان‌های شهری باشند که مردم بیشتر استفاده می‌کنند و اولویت بعدی نیز سطح منطقه 7 که زائرین بیشتر استفاده می‌کنند باشد.

محسن عابدینی‌پور عضو کمسیون امور زیربنایی شورای شهر در خصوص این طرح گفت: با توجه به اینکه فضای سبز شهری محصولی ندارد که کسی از میوه آن استفاده کند و خرید کود آلی گران‌تر است ممکن است استفاده از این کودها ضمن اینکه هزینه را بالا ببرد، چتر مورد نیاز را نیز تأمین نکند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در این خصوص گفت: اگر ما بتوانیم برای فضای سبز، گل و گیاه و درختان از کودهای آلی، کودهای دامی و کودهای کمپوست و ارگانیک استفاده کنیم کار درستی است اما درصد ترکیب و نوع کود نسبت به نوع پوشش و فضای سبز متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه سازمان پارک‌ها و فضای سبز به عنوان یک ارگان تخصصی بتواند به مناطق آیین‌نامه بدهد و نظارت کند بحث کاملاً درستی است.

امیر سامع در عین حال گفت: نباید بر استفاده صد در صد از کود آلی تأکید کنیم اما در مجموع موافق استفاده از کودهای غیر شیمیایی در فضای سبز بسته به نوع کاربری هستیم.

مصطفی ملایی نیز ضمن موافقت با طرح استفاده از کودهای آلی برای فضای سبز گفت: اگر به این سمت برویم نخست اینکه تقاضا نسبت به کودهای شیمیایی کم می‌شود و دیگر اینکه استفاده از کودهای کمپوست و ورمی کمپوست فضای کارآفرینی برای تولید این کود را افزایش می‌دهد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: چشم امید بسیاری از کسانی که کود کمپوست تولید می‌کنند این است که مدیریت شهری نسبت به تهیه این کودها اقدام کند و این یک فرهنگ‌سازی کارآفرین در حوزه کمپوست است که باید حمایت شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری در ادامه با بیان اینکه کود شیمیایی در عرصه‌های فضای سبز استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بحث ما عدم استفاده از کود خام دامی در عرصه‌های فضای سبز شهری است که مردم به صورت تفریحی از این فضا استفاده می‌کنند و علت اصلی آن حفظ بهداشت و سلامت است.

وی یکی از تهدیدهای فصل تابستان را شیوع بیماری التور یا وبا دانست و گفت: این مسئله یک مشکل ملی و جدی است که معمولاً در قم نیز میزان شیوع آن بالا است و دلیل تأکید ما بر استفاده از کودهای آلی ارگانیک عمدتاً بحث‌های بهداشت و سلامت است.

ذاکریان یادآور شد: وقتی کود آلی استفاده شود تخم علف هرز در آن کمتر است و هزینه‌ها پایین‌تر می‌آید و میزان استفاده از آن نسبت به کود دامی خام کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: عمده هدف ما از این طرح دو نکته است یکی اینکه در چرخه خرید کود حتماً سازمان تخصصی قرار بگیرد دوم اینکه با اولویت بوستان‌های شهری و بوستان منطقه هفت این کار انجام شود.

در نهایت این طرح به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در ادامه به قرائت لایحه «اخذ مجوز افزایش 20 درصد نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس سازمان اتوبوس‌رانی در خطوط سطح شهر» پرداخت که پیش از این نیز دو بار به صحن علنی آمد اما با رأی منفی اعضای شورا مواجه شد.

وی با اشاره به تصمیم کمیسیون خدمات شهری در این خصوص اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی که جمع‌بندی و نظرات کمیسیون و همکارانمان در شهرداری متفاوت است بحث اختلاف نظر در تعداد مسافر است زیرا ما آمار دقیقی از تعداد استفاده‌کنندگان از اتوبوس نداریم.

عباس ذاکریان هزینه تمام شده هر مسافر را در سفر درون‌شهری با اتوبوس 500 تومان اعلام کرد و با اشاره به تصویب این مبلغ در کمیسیون خدمات شهری گفت: پس از بررسی‌های انجام شده در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که نرخ کرایه کارتی با حدود 10 درصد افزایش از 307 به 360 تومان و کرایه نقدی هم با حدود 33 درصد افزایش از 450 به 600 تومان تغییر یابد.

وی میانگین بین نقدی و کارتی را 20 درصد افزایش عنوان کرد و گفت: تفاوت بین نقدی و کارتی هم تفاوت معنا داری است که مردم تشویق شوند تا از کارت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تفاوت بین کارتی و نقدی زیاد است تصمیم گرفته شد اگر رانندگان به هر دلیلی کارت‌خوان را روشن نکنند یا کارت‌خوان آن‌ها خراب باشد، کرایه نقدی 200 تومان دریافت شود.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد شهرداری لایحه نرخ 96 را تا پایان بهمن 95 به شورا ارسال کند تا شورا فرصت لازم را برای بررسی و تصویب داشته باشد و از ابتدا سال 96 لایحه نرخ عملیاتی شود.

ذاکریان یادآور شد: بر اساس نظر کمیسیون مقرر شد شهرداری برای مشارکت استفاده از کارت بلیط به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کند که تا پایان سال 95 ضریب نفوذ کارت بلیط به 50 درصد برسد.

وی ابراز داشت: با لایحه جدید شهرداری دیگر قرار نیست یارانه‌ای بپردازد و در واقع مابه‌التفاوت نرخ 360 تومان کارتی تا 500 تومان هزینه تمام شده را افرادی که به صورت نقدی استفاده می‌کنند می‌پردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم ضمن انتقاد به این لایحه گفت: قیمت تمام شده هر مسافر بدون یارانه 500 تومان اعلام شده است در صورتی که قانون بحث یارانه را دارد و در این لایحه مشخص نشده است.

وی گفت: دست در جیب مردم کردن و یارانه را پرداخت کردن راحت‌ترین مسیر است که شیوه درستی نیست.

زین‌العابدین قراچورلوی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از 300 درصد افزایش قیمت داشتیم، ابراز داشت: نرخ کرایه از 237 تومان به 600 تومان رسیده است و این موضوع برای مردمی که قشر ضعیف هستند سخت است.

وی با طرح این سوال که مسافرینی که بین خطوط سوار و پیاده می‌شوند چه تأثیری در قیمت تمام شده دارد، خاطرنشان کرد: ما باید با آنالیز درست قیمت واقعی را به دست بیاوریم؛ قیمت کنونی قیمت واقعی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: اینکه برخی از خطوط شهر خطوط درجه یک شده و همیشه متقاضی دارد به آن دلیل است که راننده در این مسیر درآمد بیشتری دارد و این به علت عدم مدیریت صحیح ما است.

مصطفی ملایی هم آنالیز قیمت تمام شده را درست دانست اما در عین حال گفت: به جای اینکه 20 درصد یارانه را از جیب مردم بیرون بیاوریم سراغ روش‌هایی دیگر برویم.

عباس محمدی نیز نرخ جدید را اجحاف مضاعف به مردم دانست و ابراز داشت: مهندسی حمل و نقل برای قیمت‌های جدید نشده زیرا مسیر خطوط با هم متفاوت است اما برای همه یک میزان نرخ دیده شده است.

ذاکریان پاشنه آشیل محاسبه هزینه تمام شده را تعداد مسافر دانست و گفت: آمار دقیقی از تعداد مسافر نداریم و اختلاف نظر ما با شهرداری در همین موضوع است.

وی اظهار داشت: برداشت ما این است که یک چهارم مسافرین از کارت بلیط استفاده می‌کنند و سه چهارم نقدی پرداخت می‌کنند اما شرکت‌های حمل و نقلی معتقدند 50 درصد مسافرین از کارت بلیط استفاده می‌کنند و 50 درصد هم پرداخت نقدی دارند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه تردیدی نیست که سازمان اتوبوس‌رانی، سازمان بهره‌وری نیست و گران اداره می‌شود، گفت: ما 4 و نیم میلیارد هزینه می‌کنیم که سازمان اداره شود که این میزان در هزینه تمام شده آمده و اختلاف اصلی ما هم همین است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده بدون هزینه‌های سازمان حدود 410 تومان است که با هزینه‌های سازمان به 500 تومان می‌رسد.

ذاکریان همچنین با بیان اینکه به جای اینکه یارانه را به مردم بدهیم صرف توسعه زیرساخت کنیم، تصریح کرد: دولت هیچ یارانه‌ای برای خرید اتوبوس نمی‌دهد و از طرفی قرارداد 10 ساله ما برای اتوبوس‌هایی که به بخش خصوصی واگذار کردیم 2 ساله دیگر تمام می‌شود و ممکن است اتوبوس‌ها را از شهر خارج کنند.

وی افزود: ما از هم‌اکنون باید سالی 60 اتوبوس بخریم که بتوانیم دو سال آینده اتوبوس‌رانی را اداره کنیم بنابراین یارانه دولت و شهرداری باید صرف خرید اتوبوس شود.

رئیس کمسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم همچنین با اشاره به اینکه برخی از خطوط  درآمد خوبی دارند و برخی دیگر واقعاً محتاج یارانه هستند، ابراز داشت: باید این خطوط بر اساس تعداد مسافر و درآمد شناسایی شوند و یارانه به صورت هدفمند به این خطوط تعلق بگیرد.

نعمت‌الله عواطف رستمی نیز با اشاره به اینکه این لایحه چندین بار به کمیسیون عودت داده شد، تصریح کرد: رویکرد شورا این بود که بتوانیم به قشر آسیب‌پذیر و محرومی که از اتوبوس استفاده می‌کنند کمک کرده باشیم.

وی با بیان اینکه با لایحه جدید خدمتی به این قشر نکردیم گفت: حقیقت این است که ما نرخ کارتی را از 327 تومان به 360 رساندیم ولی برای کسانی که نقدی پرداخت می‌کنند 140 تومان افزایش قیمت داشتیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: معمولاً کسانی کرایه را نقد پرداخت می‌کنند که فرهنگ استفاده از کارت را ندارند و افراد ضعیف جامعه هستند که با لایحه جدید ما نه تنها ما به آن‌ها خدمتی نکردیم بلکه کرایه را نیز افزایش دادیم.

وی بخش عمده بودجه شهرداری را صرف خرید املاک برای تعریض خیابان‌ها دانست و گفت: میلیاردها تومان پل، تونل، میدان و... می‌سازیم تا بتوانیم سیستم حمل و نقل را روان کنیم اما نرخ کرایه را افزایش دادیم.

قراچور لوی در ادامه هزینه‌های اعلام شده که مبنای قیمت تمام شده نرخ کرایه قرارگرفته را غیرواقعی دانست و بر ضرورت حسابرسی از شرکت‌های خصوصی اتوبوس‌رانی تأکید کرد.

ذاکریان اظهارات قراچورلوی را خلاف دانست و گفت: ما تمام اسناد را برای اعضای شورا از طریق ایمیل ارسال کردیم و این هزینه از سوی سازمان اتوبوس‌رانی اعلام شده و ما نیز راستی آزمایی کردیم.

حسین فاکر خراسانی عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز با بیان اینکه ما هزینه‌های مشکلات مدیریتی را عوارض می‌کنیم و از مردم می‌گیریم، تصریح کرد: هزینه‌های زیادی که از مردم می‌گیریم صلاح نیست ضمن اینکه اعداد و رقمی که اعلام می‌شود قانع کننده نیست.

محمدرضا ملکی دیگر عضو شورا هم با انتقاد از نرخ جدید کرایه اتوبوس درخواست کرد تا این لایحه مجدداً برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق عودت داده شود.

شهردار قم نیز با دفاع از لایحه کمیسیون خدمات شهری گفت: همین قیمت مطرح شده در هشت کلان‌شهر کشور جزو پایین‌ترین نرخ‌ها به شمار می‌رود.

وی بر ضرورت توجه به کمیت و کیفیت ارائه خدمات تأکید کرد و اظهار داشت: در سال جاری که منطقه محوری کردیم به این نتیجه رسیدیم در برخی از مناطق در مقابل یک ریال درآمد، 5 ریال هزینه می‌کنیم.

سید مرتضی سقاییان نژاد با بیان اینکه به هیچ وجه قم این‌گونه ساخته نخواهد شد، ابراز داشت: دولت یک ریال یارانه به اتوبوس‌ها نخواهد داد و اگر برای دو سال آینده از اکنون به فکر تأمین اتوبوس نباشیم به مشکل بر خواهیم خورد.

وی تأکید کرد: اگر در این جلسه در خصوص این لایحه به نتیجه نمی‌رسیم عودت داده شود تا مجدداً کار کارشناسی بر روی آن انجام شود اما کیلویی حرف نزنیم.

در نهایت این لایحه تنها با 11 رأی به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه لوایح «تخفیف 50 درصدی به اعضای فعال هیئت‌مدیره اتحادیه هتل‌ها و مهانپذیرها که در وصول عوارض نقش دارند»، «اخذ مجوز ثبت تطبیق حساب با سازمان‌های توسعه و عمران و بهسازی اطراف حرم مطهر بر مبنای گزارش حسابرس مستقل»، «اخذ مصوبه تفریغ بودجه سال 93 سازمان عمران و نوسازی»، «اخذ مجوز کاهش عوارض حذف پارکینگ به مبلغ 380 میلیون ریال متعلق بر حسینه 14 معصوم»، «اصرار بر مصوبه شورای شهر در خصوص لایحه تفریغ بودجه سال 93 شهرداری که از سوی فرمانداری عودت داده شده بود» و «پذیرش نظر فرمانداری در خصوص ارزش‌افزوده پروژه‌های شهید فهیمی و ادامه بلوار کارگر» تصویب شد ضمن اینکه لایحه توافق بین شهرداری قم و شرکت‌های ایران ترمه و تهران پتو پس از اعلام نظرات اعضای شورا برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق عودت داده شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjy8ex.uqeyxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما