دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : 40245
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی تاکید کرد

لزوم رشد حس سیاسی، اجتماعی و انقلابی طلاب/ حوزه در خدمت مردم و دین است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بزرگان حوزه و انقلاب، رشد حس سیاسی، اجتماعی و انقلابی طلاب را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند، بنابراین باید زمینه‌ای فراهم شود که طلبه جریان‌های سیاسی و رخدادهای دنیا را خوب تحلیل کند.
لزوم رشد حس سیاسی، اجتماعی و انقلابی طلاب/ حوزه در خدمت مردم و دین است
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استانی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: مدیران حوزه‌های علمیه به عنوان مسؤولان حرکت علمی و ایمانی طلاب باید سردمداران اخلاق و ادب باشند و این سرآمدی وابسته به این است که به دانسته‌ها و سخنانمان عمل کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مدیر باید الگو باشد، ابراز کرد: مدیری که بخواهد صرفا اداری کار کند، سودی ندارد بلکه مدیر موفق کسی است که جایگاهش بر اخلاقش تاثیر نگذارد و مایه غرور او نشود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران حوزه‌های علمیه باید به فعالیت‌های علمی خود ادامه دهند، اظهار کرد: مدیریت علمی نیاز به شخصیت علمی دارد، بنابراین یک مدیر نباید جایگاه درسی خود را فراموش کند و همواره به تدریس، مقاله‌نویسی و شرکت در جلسات علمی بپردازد.

امام جمعه قم با اشاره به تاریخ حوزه علمیه بیان کرد: مدیران باید تاریخ حوزه علمیه را بشناسند و آن را برای طلاب بازگو کنند چون علمای گذشته تلاش‌های بسیار زیادی کردند تا این حوزه و این علوم دینی به دست ما رسید بنابراین نباید زحماتشان را فراموش کنیم.

اعرافی با بیان اینکه از تربیت تک بعدی طلاب پرهیز شود، گفت: یک طلبه باید در جنبه‌های گوناگون علمی، اخلاقی و تبلیغی مورد تایید باشد.

وی افزود: مدیران حوزه‌های علمیه باید با طلاب تعامل و رابطه روحی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مدیران حوزه‌های علمیه باید به مطالعه در زمینه مسائل مدیریتی و تربیتی توجه کنند تا بتوانند عملکردی همه جانبه و جامع داشته باشند.

اعرافی با تاکید بر اهمیت نگاه کلان داشتن ابراز کرد: اگر یک مدیر، دوراندیش و آینده‌نگر باشد، می‌تواند مسائل کلان را به خوبی مدیریت کند و از پیش آمد مشکلات جلوگیری کند.

وی افزود: خطوط کلی مدیریت راهبری چیزی است که ضرورت امروز ماست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به لزوم مشارکت طلاب و اساتید در مدیریت مدارس ابراز کرد: مدیران مدارس علمیه باید اساتید و طلاب را در مدیریت مدرسه مشارکت دهند و با ایجاد ساز و کارهایی مناسب، زمینه حضور آنها را در امور آموزشی و تربیتی فراهم کنند.

اعرافی ادامه داد: ما در جامعه‌المصطفی با تشکیل انجمن‌های ملی طلاب احساس کردیم که طلاب می‌توانند در برنامه‌های مدیریتی مدرسه تاثیرگذار باشند بنابراین خوب است که مدیران استانی از این تجربه الگوگیری کنند.

امام جمعه قم تاکید کرد: هر چقدر مشارکت سنجیده اساتید و طلاب را در امور فرهنگی و علمی مدارس بیشتر کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت بنابراین مدیران باید شوراهای علمی و مذهبی را جدی بگیرند و از جایگاهشان غافل نشوند.

وی با تاکید بر لزوم رشد حس سیاسی، اجتماعی و انقلابی طلاب گفت: بزرگان حوزه و انقلاب، رشد حس سیاسی، اجتماعی و انقلابی طلاب را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند بنابراین باید زمینه‌ای فراهم شود که طلبه جریان‌های سیاسی و رخدادهای دنیا را خوب تحلیل کند و هوشمندانه در میدان انقلاب حضور داشته باشد.

اعرافی بیان کرد: مدیران مدارس استانی باید روی پای خود بایستند و زیاد چشم به مرکز نداشته باشند، چون خودشان صاحب اندیشه‌اند و می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.

وی افزود: من به نوسازی و تحول باور دارم، اما در عین حال باید به ارزش‌های گذشته خود پایبند بمانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فضای مشورت با طلاب باز شود اظهار کرد: برای شکل‌گیری هسته‌های مشاوره و گردش افکار تلاش کنید و از نظرات طلاب بهره‌مند شوید.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه علمای گذشته پناهگاه مردم بودند ابراز کرد: حوزه آنگاه حوزه است که خود را در خدمت دین و مردم بداند و با پیروی از سیره علمای گذشته پناهگاه جامعه باشد.

وی تاکید کرد: علمای گذشته در جامعه تاثیرگذار بودند و هرجا ستمی می‌دیدند نهضتی به پا می‌کردند بنابراین حوزه نیز باید اینگونه باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcenw8e.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما