چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 40301
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در نشست با مدیران مدارس علمیه قم و اصفهان مطرح شد؛

هشدار مدیر حوزه‌های علمیه به فعالیت کلیساهای خانگی در کشور

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز در ایران نیز کلیساهای خانگی در تهران و کرج کم نیست و در کشورهای گوناگون از جمله اندونزی، افغانستان و... فعالیت دارند.
هشدار مدیر حوزه‌های علمیه به فعالیت کلیساهای خانگی در کشور
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی صبح سه‌شنبه در نشستی با مدیران مدارس علمیه استان قم و اصفهان که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا از مدیر سابق حوزه‌های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری که سالیان دراز عمر و جوانی خویش را در اعتلای حوزه مصروف داشته‌اند، کمال تقدیر و تشکر داریم.

وی ابراز داشت: از مباحث مهم در هر نوع برنامه ریزی و اقدام موفق این است که موانع حرکت و سدهای مقابل راه را شناخته و یکی از شرائط توفیق در یک کارزار جنگی، عمل تجاری، عمل تحصیلی و... شناخت دشمن و موانع پیش روست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه صرف دانستن قله‌های بلند و علاقمندی به تهذیب و اخلاق کافی نیست، بلکه باید موانع را نیز شناخت، گفت: یکی از موانع، شیطان و اعوان و انصار اوست که باید به درستی او را شناخت و برنامه ریزی داشت.

وی با بیان این مطلب که تصور گناه در ذهن، یکی از فعالیت‌های شیطان است، تصریح کرد: برجسته سازی تصورات در ذهن از جمله ضربه‌هایی است که شیطان بر انسان وارد می‌کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تصرف شیطان در تصدیقات یکی دیگر از کارهای ابلیس است، اظهار داشت: بعد از تصورات و تصدیقات، تصرف در انگیزه و شوق انسان هاست که غوغایی به پا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ‌نهایت تصرفات شیطان به اراده و قوای تحریکی انسان خواهد رسید که به عمل ما خواهد رسید، گفت: طلبه ما بیش از هر چیز نیازمند تجهیز و اطلاع کافی از این مشکلات است که مدیر باید این نیازها را تأمین نماید.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر مدیری این کارها را به استاد و مشاور بسپرد، مدیریتی ناقص و ناموفق داشته است؛ البته استاد و مشاور باید در این امور ورود پیدا کنند؛ اما مدیر در درجه اول قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما به عنوان مسئولان حوزه اولین مانع را مشکلات روحی و اخلاقی می‌دانیم که باید با اصلاح نفس و تهذیب، فعالیت‌های دیگر را قوت ببخشیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: اگر دشمن‌شناسی درونی در جان طلبه نباشد، او راه به جایی نخواهد برد.

تأکید بر دشمن‌شناسی بیرونی

آیت الله اعرافی مسئله دوم را دشمن‌شناسی بیرونی عنوان و ابراز داشت: حوزه منشأ انقلابی بوده که طبیعی است دشمنان بسیاری داشته و سپاهی از رقیبان و معاندان روبروی او ایستاده‌اند.

وی گفت: امروز حرکت بی‌خدایی قریب به ۵۰۰ میلیون طرفدار در دنیا دارد که تولیدات بسیاری داشته و دانشمندان و فیلسوفان زیادی برای آن کار می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بت پرستی در دنیای جدید از دیگر رقیبانی است که در دنیا در حال فعالیت بوده و بیش از سی درصد دنیا چنین مسلکی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: قم در برابر تمام این رقیبان مسئول است؛ چراکه امواج آن در ایران نیز نفوذ کرده و از طرف مقابل ما فقط مسئول ایرانیان نیستیم؛ بلکه باید برای تمام جهانیان کار کنیم.

مسیحیت با یک هزار مرکز دانشگاهی از رقبای اسلام است

امام جمعه قم اظهار داشت: مسیحیت رقیب بعدی ماست که بیش از یک هزار مرکز دانشگاهی در دنیا داشته و روزانه هزاران مقاله و نشریه عرضه کرده و همچنین صدها شبکه رادیویی و ماهواره‌ای دارند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: امروز در ایران نیز کلیساهای خانگی در تهران و کرج کم نیست و در کشورهای گوناگون از جمله اندونزی، افغانستان و... فعالیت دارند.

وی خاطرنشان ساخت: منطق اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی، دوستی و برادری با اهل سنت است؛ اما در درون آنان جریان وهابیت و تکفیری پیدا شده که خطرناک هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: رشته‌ها، مهارت‌ها و توانمندی‌های حوزه باید به نحوی باشد که دشمنان درون که به صورت زیرپوستی حوزه را تهی می‌کنند، معالجه کرده و باید در متن نظام تربیتی و آموزشی شما باشد.

حوزه و آسیب‌های اجتماعی از نگاه مدیر جدید حوزه‌های علمیه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حوزه و آسیب‌های اجتماعی اشاره و بیان داشت: حوزه نهاد برآمده از ایمان مردم بوده و افتخار حوزه آن است که از مردم بوده و به مردم بر می‌گردد؛ پس باید خود را آماده معالجه دردهای جامعه کند.

امام جمعه قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در چند ماه اخیر چندین جلسه درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده که نشان از اهمیت این موضوع و نقش پررنگ حوزه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰ میلیون حاشیه نشین در شهرهای ایران داریم، ابراز داشت: جوانان این حاشیه نشین‌ها در تیررس دشمن بوده و حوزه باید برای آن برنامه داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: تربیت طلبه و عالم از جمله وظایفی است که بر دوش ماست تا بتوانیم از معضلات موجود بکاهیم.

توصیه‌هایی برای مدیران مدارس علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نکات کلیدی مدیریتی، تصریح کرد: تربیت جامع و متوازن برای طلاب از مباحث ضروری است که مدیران محترم باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه طلبه بدون تربیت متوازن مشکل ساز خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ریزی و بهره‌مندی از نظام تربیتی برای طلاب را ضروری دانست و گفت: تدوین نقشه راه برای برنامه ریزی تربیتی از موضوعات مهم برای مدیران عزیز می‌باشد.

امام جمعه قم بیان داشت: ابقاء سنت‌های اصیل همراه با بازسازی و نوسازی حوزه از نکات قابل توجه دیگر است که البته سخت می‌باشد؛ اما شدنی است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: جمع میان تحول و پیشرفت و ابقاء سرمایه‌های تاریخی و کهن حوزه بسیار حساس است که باید مراقب بود.

توجه محض به نخبگان مشکل زاست

وی توجه به نخبگان را مهم دانست و ابراز داشت: اما توجه محض به نخبگان، مشکلاتی پیش رو خواهد داشت؛ پس باید نگاه درست به همه طلاب داشت؛ چراکه باید همه رشد کرده و کرامت داشته باشند؛ البته در عین حال باید با ظرافت نخبگان را پروراند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تربیت نخبه بسیار ویژه و مهم؛ البته خطرآمیز است که رهاسازی آن بسیار خطرناک می‌باشد؛ پس باید با همراهی، حمایت و ظرافت، آنان را زیر بال و پر داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ارتباط رویاروی، عاطفی، اخلاقی و علمی با تمام طلاب از دیگر نکات مهمی است که مدیران محترم می‌توانند به آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchzxnk.23nvvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما