قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای شهر قم گفت: حدود ۶ هزار هکتار اطراف کمربند قم زمین شناساسی شده که متعلق به منابع طبیعی و راه و شهرسازی است که اگر همکاری صورت بگیرد و پساب آن برای کاشت تامین شود شهرداری آمادگی دارد که نسبت به کاشت این عرصه ها اقدام کند.
آمادگی شهرداری قم برای کاشت 6 هزار هکتاری فضای سبز در اطراف کمربندی قم
عباس ذاکرایان در گفت وگو با خبرنگار قم نیوز، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فضای سبز استان قم اظهارداشت: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه واگذاری موضوع نگهداری عرصه های فضای سبز به بخش خصوصی است که در شورا وشهرداری پیگیری کرده ایم.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: این رویکرد اکنون تقویت شده و سالانه عرصه های زیادی را برای نگهداری تحویل بخش خصوصی دادیم. البته بخشی از این عرصه ها قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را نداشت اما عمده آنها به پیمانکار واگذار شده و نگه داری آن از عهده شهرداری برداشته شده است این گام موثری بود که امیدواریم در بازه زمانی منجر به افزایش کیفیت فضای سبز و هم منجر به کاهش هزینه های شهرداری شود.

وی عنوان کرد: عمده فضای سبز قم متشکل از هزار و چهار صد هکتار فضای سبز جنگلی است که نقش ریه شهر را دارا هستند و هم در جلوگیری از ورود ریز گرد ها موثر هستند. علاوه بر این ۳۰۰ هکتار فضای سبز شهری داریم که کاربری آن تفریحی است و مردم در محلات و شهرها از آن استفاده می کنند. بزرگترین فضاهای سبز شهری ما بوستان علوی، بوستان هاشمی، مهدی و فدک است که کارکرد شهری و تفریحی دارند.

ذاکریان عنوان کرد: با توجه به اینکه هزاران هکتار باغ در شهر بوده که از بین رفته هدف گذاری شده که سالانه ۳ متر مربع به سرانه فضای سبز اضافه کنیم. البته فاصله زیادی تا معیارها داریم و باید برنامه را ادامه دهیم. از سویی زیرساخت های اصلی فضای سبز یکی زمین است و دیگری آب و پساب که اگر دولت در واگذاری زمین و پساب به شهرداری کمک کند شهرداری برای ایجاد، نگهداری و توسعه فضای سبز مشکلی ندارد. در غیر این صورت با منابع مالی شهرداری کار با سرعت کمی پیش خواهد رفت.

عضو شورای شهر قم گفت:  حدود ۶ هزار هکتار اطراف کمربند قم زمین شناساسی شده که متعلق به منابع طبیعی و راه و شهرسازی است که اگر همکاری صورت بگیرد و پساب آن برای کاشت تامین شود شهرداری آمادگی دارد که نسبت به کاشت این عرصه ها اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تصفیه خانه مرکزی فاضلاب قم هم راه اندازی شده امیدواریم با همکاری دولت و مدیران استانی تخفیف خوبی از منابع پساب به شهرداری اختصاص داده شود و هر چه بیشتر تخفیف داده شود استفاده از آب لوله کشی و آب شرب ومنابع زیر زمینی کم تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرانه کل فضای سبز استان قم اکنون ۱۶ و نیم متر مربع است گفت: از این میزان 2 و نیم متر فضای سبز تفریحی شهری است و ۱۴ سرانه جنگلی است در صورتی که باید این سرانه به 40 متر مربع برسد.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcaeyny.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما