جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : 40551
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

حضور ایران در منطقه، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است/ آیت‌الله مشکینی پیشگام تحولات علمی در حوزه بود

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم با بیان اینکه حضور ایران در منطقه حضوری منطقی، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است، گفت: دخالت، حرکت‌های زشت آل سعود در یمن، بحرین و سعودی و لبنان است.
حضور ایران در منطقه، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است/ آیت‌الله مشکینی پیشگام تحولات علمی در حوزه بود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) قله‌ای بود که انقلاب بزرگ علمی و تمدنی ایجاد کرد و ایشان در روزگاری قرار گرفت و شرایطی فراهم شد که امام توانستند با یک نگاه تمدنی و کلان و بزرگ و راهبردی، امت را مورد خطاب قرار دهند و پایه‌های جدیدی در تمدن اسلامی پایه‌گذاری کنند. وجود این امام و پدر بزرگوارشان نقطه آغازی برای جهش معرفتی بود.

وی افزود: در عصر امام صادق(ع) شرایطی پیش آمد که بی‌سابقه بود و دوران امام باقر و امام صادق(ع) به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ توحید، رسالت و امامت به شمار می‌رود.

امام جمعه قم با بیان اینکه عصر امام باقر و امام صادق(ع) را باید عصری نو و جدید قلمداد کرد، یادآور شد: عصر امام صادق(ع) در بعد دینی با گسترش مرزهای جهان اسلام روبه‌رو بود و ارتباطات اجتماعی با خارج مرزها موجب شده بود که انواع اندیشه‌های خارج از اسلام به سمت جامعه اسلامی سرازیر شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل گفت‌وگوهای بین ادیان و مباحثات بین اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان روز‌به‌روز رشد پیدا کرده بود و در عصر امام صادق(ع) شاهد مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای دینی و تهاجم‌های فرهنگی هستیم.

اعرافی به شکل گیری مذاهب و اندیشه‌های کلامی، فقهی،‌ حدیثی و... در عصر امام صادق(ع) اشاره کرد، اظهار کرد:‌ در درون جامعه شیعی نیز در این عصر شاهد ریزش‌هایی هستیم و امام صادق(ع) با این امواج روبه‌رو بودند.

وی ادامه داد: این غوغای فکری از یک سو خطری برای جهان اسلام بود و از سوی دیگر دستمایه‌ای برای ارتقاء فرهنگی و دینی به شمار می‌رفت و در این دوران سبک زندگی مسلمانان دچار تغییراتی شده و علوم جدید به جز علوم اسلامی در بستر تمدن اسلام در حال گسترش بود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در عرصه سیاسی حکومت دوره گذار را طی کرد و حکومتی دیگر با همان ویژگی‌های ذاتی ولی در شکل متفاوت روی کار آمد.

وی یادآور شد: امام در این غوغای فرهنگی و فکری و بازار شلوغ افکار و اندیشه‌ها، راهبردها و رویکردهای خاص خودشان را اتخاذ کردند و حوزه‌های علمیه را بنیانگذاری کردند.

اعرافی با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌خواستند منظومه فکری اسلام ناب و مکتب پرافتخار اهل بیت را در این فرصت طلایی تکمیل کنند، افزود: تعمیق اسلام ناب و هویت سازی پیروی از این مذهب خط فکری نخست امام صادق(ع) بود و حاصل این تلاش ده‌ها هزار حدیث و مکاتبه بوده و هزاران شاگرد در این مکتب پرافتخار تربیت شدند.

وی با اشاره به اینکه در عصر این دو امام بسیاری از معارف اهل بیت(ع) تبیین و تدوین شد، گفت:‌ راهبرد امام این بود که معارف الهی در قالب‌های گوناگون و شکل‌های تخصصی در حوزه‌های علوم اسلامی گسترش پیدا کند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در کنار تلاش برای شکوفایی اندیشه دینی و هدایت امت، تلاش کردند که علم و دانش را در جهان اسلام ترویج کرده و امت را در همه رشته‌های علمی مورد عنایت و حمایت قرار دهند.

وی با اشاره به تاکید امام صادق(ع) مبنی بر مبارزه ظلم و ستم و هضم نشدن در جریان‌های سیاسی منحرف اضافه کرد: خط امام صادق(ع) در قالب حوزه‌های علمیه ادامه یافت و به حوزه علمیه قم و پایگاه علم و جهاد و خاستگاه انقلاب رسید و مردم و علما نقش آفرینان این حلقه نوین در استمرار خط امام صادق(ع) هستید.

وی با اشاره به 25 شوال گفت: در این روز مهاجمان طاغوت به اجتماع مردم قم در حضور آیت‌الله گلپایگانی در فیضیه یورش آوردند؛ یاد و نام شهدای این واقعه و آیت‌الله گلپایگانی را گرامی می‌داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با گرامیداشت سالروز ارتحال آیت‌الله مشکینی امام جمعه فقید قم بیان کرد: ایشان اسوه اخلاق، علم و تقوا بود و در عرصه انقلاب تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای داشت.

وی حضور نماینده دفتر رهبری، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و علما و بزرگان در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مشکینی را ستود و اظهار کرد:‌ معلمی اخلاق و نفس اثرگذار آیت‌الله مشکینی بسیار کم‌نظیر بود و حوزه‌های ما به چنین اساتید اخلاقی نیازمند است و نفس اثرگذار آیت‌الله مشکینی دل‌ها را تکان می‌داد.

اعرافی اظهار کرد: آیت‌الله مشکینی در همه عرصه‌های انقلاب پیشگام بود و انقلابی بودن را با اخلاقی و حوزوی بودن در تضاد نمی‌دانست بلکه آن را ذات حوزه و روحانیت قلمداد می‌کرد.

وی با بیان اینکه جدیت در تحصیل و تدریس از جمله ویژگی‌های آیت‌الله مشکینی است، افزود: ایشان پیشگام تحولات علمی و درسی در حوزه بود و آثار ایشان این مسأله را به خوبی نشان می‌دهد.

امام جمعه قم با اشاره به فرا رسیدن سالروز انقلاب مشروطه بیان کرد: درس‌های مشروطیت به ما می‌گوید دل به غربی‌ها نبندید و روی پای خود بایستید و فرمان رهبری نیز همین است. فرهنگ مقاومت، اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به محرومان و... درس‌های بزرگی است که از تاریخ مشروطه باید بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در برجام دیدیم که مثل گذشته استکبار قابل اعتماد نیست و نباید در محاسبات خود دچار اشتباه و سادگی شویم.

اعرافی با اشاره به مواضع اخیر اتحادیه عرب و عربستان گفت: شما هویت و کیان صهیونیستی را به رسمیت شناختید، اف بر خائنان اسلام و کسانی که صهیونیست‌ها را به رسمیت می‌شناسند، ما اسرائیل و همراهان ایشان را محکوم کرده و این قطعنامه نامبارک را محکوم می‌کنیم.

وی گفت: آنها در قطعنامه خود در یک بند در خصوص سوریه کوتاه آمده و باید هم همین کار را می‌کردند؛ فکر می‌کردید که می‌توانید زنجیره مقاومت را قطع کنید در حالی که نمی‌دانستید صف‌های مقاومت اسلامی نقشه‌های شما در سوریه، یمن، لبنان، فلسطین و بحرین نقش برآب خواهد کرد و خواهید دید که نقشه‌های شیطانی شما راه به جایی نخواهد برد.

امام جمعه قم گفت: 70 سال نتوانستید صهیونیست‌ها را از خانه‌های خود بیرون کنید و در زشت‌ترین بند قطعنامه به ایران تهمت دخالت در امور عراق زدید، مگر نمی‌بینید که امروز ایران اسلامی در برابر هجوم‌های اسرائیل ایستاده و سرزمین‌های شما را آزاد کرده است. حضور ما منطقی، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است. دخالت حرکت‌های زشت آل سعود در یمن، بحرین و سعودی و لبنان است. زشتی برای شما است که آرام آرام ارتباط با صهیونیست‌ها را عادی می‌کنید.

وی با بیان اینکه امروز روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم بحرین است گفت: در پایگاه انقلاب اسلامی و در حضور بزرگان دین و مردم قهرمان هرگونه تعرض به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و علما و جوانان بحرین را محکوم می‌کنیم و ملت مسلمان ایران مدافع ملت بحرین و آیت‌الله شیخ عیسی قاسم هستند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcezn8e.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما