يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 40769
منبع : خبرگزاری ایسنا
مصباح یزدی:

امروز در جیب هرکس عوامل انحطاط وجود دارد/نمی‌شود به بهانه آزادی فقط کلاه خودمان را بچسبیم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در شرایط فرهنگی خطرناکی قرار داریم و کم نیستند مسلمانان شیعه‌ای که عقاید انحرافی، خرافی و رفتار زشت و آلوده به گناه دارند.
امروز در جیب هرکس عوامل انحطاط وجود دارد/نمی‌شود به بهانه آزادی فقط کلاه خودمان را بچسبیم
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در جمع دانش‌پژوهان بیست‌ویکمین دوره طرح ولایت خواهران با بیان اینکه در کره زمین مجموعه‌ای که این‌چنین مجتمع از خواهران دانشجو و با یک هدف مقدس جمع شده باشند، وجود ندارد گفت: در همین لحظه مطمئناً می‌دانیم در روی زمین اجتماعاتی بسیار از دختران وجود دارد که با نیات و تفکرات مختلف و از لحاظ ارزش‌ها دقیقاً نقطه مقابل این جمع هستند.
 
وی با شرح این مقدمه به بیان چگونگی رسیدن به حق پرداخت و اظهار کرد: اگر کسی از کره‌ای دیگر به زمین بیاید و این اختلافات در روش و بینش و افکار و رفتار انسان‌ها را ببیند، چگونه به انتخاب حق خواهد پرداخت؟ آیا می‌شود به راحتی گفت ما حقیم و آن‌ها باطل؟

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: پاسخ به این سوال از سه راه انجام می‌شود، یا اینکه بگوییم راه ما درست است، یا بگوییم راه آن‌ها صحیح است یا نهایتاً بگوییم همه‌چیز نسبی است. حال سوال این است که چگونه باید به اثبات درست بودن راه خود بپردازیم؟ مگر نه این است که دیگرانی همچون بودایی‌ها یا حتی داعشی‌هایی که این همه جنایت می‌کنند، به حقانیت خود اعتقاد دارند؟ کسی که حتی به انتحار هم دست می‌زند مطمئناً برای خود حقی قائل است و اکثریت فریب خورده‌ای که تا این حد حاضرند برای فکر و اعتقاد خود قربانی بدهند، قطعاً و لااقل ظن حقانیت برای خود دارند.
 
مصباح یزدی در ادامه تاکید کرد: باید دلیل خوبی برای اثبات درستی راه خود داشته باشیم، تحولاتی که در افکار افراد و گروه‌ها پیدا می‌شود، نشانه این است که اختلاف در اعتقادات است و این اختلافات ساده نیست؛ کسانی که تا دیروز تابع یک مرام و مسلک و آیینی بوده‌اند و امروز در اثر تغییر و تحولی تابع مرام و دین دیگری می‌شوند، کم نیستند.
 
وی با ذکر خاطره ای از سفر ۲۵ سال پیش خود به یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا گفت: در سفری که به سنگاپور داشتیم تاجر مسلمانی ما را به منزل خود دعوت کرده بود، سوالی که از این فرد پرسیدم این بود که چگونه به ایران و اسلام علاقه پیدا کرده که ما را به منزل خودش دعوت نموده است و او پاسخش این بود که من فردی وهابی و به شدت معتقد به این بودم که‌ شیعه عامل اختلاف در مسلمانان است و شدیداً با آن ضدیت داشتم، تا این که با ترجمه‌ای از سخنان امام خمینی آشنا شدم و احساس کردم این سخنان دقیقاً حرف اسلام است و حرف حساب و درست در گفتار این مرد پیدا می‌شود، بنابراین شیعه شدم و امروز به تبلیغ آن هم می‌پردازم که از این نمونه‌ها بسیار زیاد است که در اثر تغییر و تحولاتی، منطق و منش و رفتار و افکار افراد دگرگون می‌شود.
 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه این تغییر افکار بسیار محتمل است اما باید دید این تغییر بر چه اساسی صورت می‌گیرد گفت: یک سلسله اختلافات در باورها و ارزش‌ها وجود دارد که کم و بیش با اختیار انسان‌ها ارتباط دارد، یعنی تغییر در افراد امری جبری نیست بلکه سلسله عوامل و تحولات اجتماعی و غیره دست به دست هم می‌دهند تا تحولات افراد با یک فکر و رفتار و ارزشی شکل بگیرد.
 
مصباح یزدی با بیا اینکه در شرایط خطرناک فرهنگی قرار داریم، اظهار کرد: کم نیستند مسلمانان شیعه‌ای که عقائد انحرافی و خرافی و حتی رفتار زشت وآلوده به گناه داشته باشند، مخصوصاً در این زمان که عوامل اختلاط فرهنگ و تغییر بسیار زیاد است که با هیچ دوره و زمانی قابل مقایسه نیست چرا که در هیچ زمان و دوره‌ای نبوده است که جوامع ما با تحولات نامطبوع و غلط فرهنگی امروز دست و پنجه نرم کند. امروز در جیب هر فردی عوامل انحطاط وجود دارد. در چه دوره‌ای این مقدار انحطاط به انسان نزدیک بوده است؟ آیا می‌شود به بهانه آزادی بگوییم به ما ربطی ندارد، ما فقط کلاه خودمان را بچسبیم و بگوییم این تنها یک اختلاف سلیقه است؟

وی با طرح مفهوم شناخت در موضوع اعتقادات گفت:بدون شک هیچ پدیده انسانی نیست که تک‌عاملی باشد، در هر رفتار و گفتار و باور و ارزشی عوامل مختلفی برای تحقق وجود دارد و در همه این‌ها یک شرط لازم است و آن‌هم کج‌فهمی، ندانستن و ضعف شناخت است و موارد بسیار نادری از انحراف وجود دارد که این عامل دلیل آن نبوده باشد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اشکال در شناخت است که باور ما را به‌درستی شکل نمی‌دهد، گفت:کسانی که زمانی فکر می‌کردیم از اراتمندان جدی امام عصر هستند بعد از مدتی با ترک آن گرایش در اصل تشیع و مذهب تشکیک وارد کرده‌اند، کسانی بودند که برای این الحاد خود دلایلی هم داشتند و کارشان به جایی رسید که در دانشکده الهیات در کرسی استادی همه دلایل اثبات خدا را مخدوش می‌دانستند و کسی هم بود که می‌گفت من خداوند را «دلی» شناخته‌ام و اثبات عقلی و فلسفی را قبول نداشت.


وی با تاکید بر اینکه اگر شناخت و اعتقاد مشکل پیدا کرد، سقوط نزدیک خواهد بود، افزود: شرط اول مسلمانی این است که ضروریات دین خود را خوب بشناسیم و در ادامه نسبت به برخی ضروریاتی که در معرض خطر است تجهیز شویم و به سمت تقویت آن برویم  و درنهایت هم در یک رشته شغل خود را انتخاب کنیم یا در آن متخصص شویم .
 
مصباح یزدی ادامه داد: بخش اول بعد از انقلاب خوب رشد کرده است و همه به طور نسبی ضروریات دین را می‌دانند، در سطح دوم نگرانی وجود دارد و باید در برابر مسائلی که در معرض شبهات سنگین و تشکیک هستند کار کنیم و به دادِ جوانان در معرض شبهه برسیم تا لااقل مطمئن شویم در جامعه اسلامی از انحراف فکری مصون هستیم در نهایت در بخش سوم هم متخصص داریم ولی تعدادشان کم است.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر کسی بگوید بسیاری از مسئولین سطح بالای کشور در همین معلومات پایشان می‌لنگد، بی‌ربط نگفته است. خداوند در طول عمر چندین‌ساله انسان، نسیمی خاص را به سوی انسان‌ها می وزاند که این نسیم مایه جهش و نقطه عطفی در زندگی آن فرد می‌شود و انسان را از خواب غفلت بیدار می‌کند، باید قدر این نسیم را دانست چرا که معلوم نیست بازهم در مسیر این نسیم قرار بگیریم و جایگزینی برای آن داشته باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf1edj.w6dxvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما