قم نيوز : قم نیوز: اطلاعات منتشر نشده‌ای از عملیات منحصربه‌فرد حزب‌الله لبنان در هدف قراردادن دو ناوچه‌ پیشرفته ارتش اسرائیل، منتشر شد.
اطلاعات منتشر نشده از عملیات منحصربه‌فرد حزب‌الله/ اصابت ۲ کروز ایرانی به "۲ ناوچه‌ ساعر" اسرائیل
به گزارش قم نیوز، امروز دهمین سالگرد پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ مشهوری به نام "33روزه" است. در این جنگ ارتش بسیار مجهز اسرائیل در حمله‌ای تمام عیار به لبنان، موفق نشد به اهداف از پیش تعیین شده خود، دست یابد و شکست تلخی از حزب الله لبنان خورد. بسیاری از کارشناسان، این جنگ را نقطه تحول در جنگ‌های میان اسرائیل و لبنان دانسته و از آن به عنوان بخشی از قدرت‌نمایی حزب الله در مقابل ارتش صهیونیست‌ها نام می‌برند.

یکی از مهمترین وقایع این جنگ، رونمایی حزب الله لبنان از موشک کروز بود. جنگ به سومین روز خود رسیده بود و ارتش اسرائیل دستور داده بود که تمام سواحل لبنان در دریای مدیترانه محاصره شده و اجازه ورود ورود خروج هیچ کشتی یا شناور لبنانی به بیروت داده نشود.

بر اساس همین دستور بود که یک فروند ناوچه ساعر 5 با نام (Sa'ar 5 - INS Hanit) وارد آب‌های لبنان شده و در نزدیکی سواحل این کشور، موضع تهاجمی گرفتند. با این محاصره، اگرچه ورود خروج هیچ شناوری ممکن نبود اما بار روانی حضور ناوچه مشهور اسرائیلی در چند کیلومتری سواحل بیروت برای مردم پایتخت لبنان، بسیار زیاد و سنگین بود.

حزب الله دست به کار شد

حزب الله در سومین روز از جنگ بزرگی که اسرائیل علیه لبنان راه انداخته بود، برای زدن ضربه‌ای کاری به روحیه نظامیان صهیونیست دست به کار شد و با شلیک یک فروند موشک کروز، موفق شد که ناوچه پیشرفته ساعر5 را هدف قرار دهد. در جریان اصابت این موشک به ناوچه و طبق اعلام صهیونیست‌ها، 4 نظامی اسرائیلی کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند و ناوچه نیز برای انجام تعمیرات و بررسی موضوع، به سواحل اسرائیل بازگشت.

این موضوع، بعداز پایان جنگ و در کمیسیونی به نام وینوگراد (Winograd Commission) مورد بررسی قرار گرفت و این کمیسیون نیز، اصابت موفق این موشک به بدنه ناوچه ساعر 5 را تایید کرد اما 3 نکته مهم هم در رابطه با این حمله موشکی حزب الله، منتشر کرد.

1- موشک شلیک شده، همان موشک کروز نور (C-802) بوده است

2- فاصله ناوچه تا سواحل لبنان 16 مایل (حدود 26 کیلومتر) بوده است

3- در زمان اصابت موشک به ناوچه، تمام سامانه‌های راداری و دفاعی ناوچه خاموش بوده است

موشک کروز نور بیش از 120 کیلومتر برد داشته و یکی از مشهورترین موشک‌های کروز ایرانی است. این موشک کروز که مشابه موشک C-802 چین است، هم‌اکنون در سازمان رزم نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه به‌کار گرفته شده و روی بسیاری از ناوچه‌ها و ناوهای ارتش و سپاه، نصب است.

اما حزب الله لبنان در هدف قرار دادن ناوچه ساعر، از موشک کروز نور استفاده نکرده است، بلکه از کروزی به مراتب ضعیف‌تر و کوچکتر استفاده کرده است؛ موشکی که حزب الله با آن توانست ناوچه ساعر را مورد اصابت قرار دهد، "کوثر" نام دارد.

"کوثر" موشکی کروز و برد کوتاه است که در ایران دو نمونه ساحل پایه و هواپایه دارد. این موشک به دو روش اپتیک (تلویزیونی) و راداری هدایت می‌شود و یکی از دقیق‌ترین موشک‌های کروز ایرانی بوده و برد آن نیز، چیزی بین 15 تا 20 کیلومتر است.

طبق اعلام رسمی کمیته وینوگراد رژیم صهیونیستی، فاصله ناو تا سواحل بیروت، 16 مایل معادل حدود 26 کیلومتر بوده است. حالا اینکه در فیلمی که حزب الله لبنان از آتش گرفتن ناوچه در سطح آب همان زمان پخش کرد، به خوبی واضح است که این ناوچه در فاصله‌ای کمتر از 15 کیلومتری سواحل مستقر است به‌طوری که به وضوح، شعله‌های آتش روی عرشه ناوچه دیده می‌شود و حزب الله نیز از این صحنه فیلم‌برداری کرده است.

حالا، در این فاصله بسیار کم، چه نیازی به شلیک موشکی با برد بیش از 120 کیلومتر است؟ اگر هم طبق ادعای صهیونیست‌ها که سعی داشته و دارند که موشک اصابت کرده به ناوچه پیشرفته ساعر را یکی از بهترین موشک‌های کروز ایران (نور-C802) اعلام کنند، به ماجرا نگاه کنیم، با توجه به فراز و فرود یک موشک کروز در کلاس کروز نور،‌ اصلا امکان اصابت این موشک به ناوچه وجود نداشته است چرا که باید موشکی که بردش بیش از 120 کیلومتر است، حد زیادی از مسیر را در ارتفاع بالا حرکت کرده و سپس به سطح آب بازگرد اما این فرآیند، در فاصله اندکی که کمتر از 15 کیلومتر است، امکان پذیر نیست.

طبق اعلام رسمی کمیته وینوگراد اسرائیل، در زمان اصابت موشک به ناوچه اسرائیلی، تمام سامانه‌های دفاعی این ناوچه  اعم از فالانکس، سامانه دفاعی باراک، سامانه‌های اخلالگر، رادارهای رهگیری، رادارهای شناسایی و . . .، همگی با هم در زمان شلیک موشک خاموش بوده‌اند! و علت اینکه ناوچه از خود دفاع نکرده، خاموش بودن این سامانه‌ها بوده است.

نگاهی به ماموریت و محل استقرار این ناوچه، به وضوح نشان می‌دهد که کمیته وینوگراد در این باره چه موضوعی را مطرح کرده است. "ناوچه پیرفته ساعر 5" با حدود 70 نیرو و با ماموریت اجرای فرمان محاصره دریایی بیروت پایتخت لبنان و در جریان یک جنگ تمام عیار نظامی به سواحل بیروت اعزام و در فاصله کمتر از 15 کیلومتری سواحل این شهر، مستقر شده بود.

در شرایط جنگی مانند جنگ 33 روزه که در هر لحظه، نبرد جدیدی میان طرفین رخ می‌دهد، آیا امکان پذیر است که یک ناوچه در آب‌های لبنان و در نزدیک سواحل بیروت مستقر شده باشد و تمام سامانه‌های دفاعی ناوچه خاموش باشد؟ یا اینکه این سامانه‌ها روشن بوده‌اند و هیچ کدام نتوانستند این موشک را شناسایی، رهگیری و قبل از رسیدن به ناو، منهدم کنند؟

معلوم نیست که چرا ارتش اسرائیل برای توجیه اجرای موفق این عملیات منحصربه‌فرد، دلایلی را مطرح کرده که اصلا برای کسانی که اندک اطلاعاتی از بخش دفاعی - نظامی دارند، قابل باور هم نیست (البته برای عامه مردم که اطلاعات نظامی ندارند، توجیه خوبی است).

** بخشی از مصاحبه سید حسن نصرالله با المیادین در سال 92:  در زمان شلیک موشک‌ به ناوچه ساعر در دریای مدیترانه، در ضاحیه حضور داشتم، ‫ما وعده اجرای اقدامات غیرمنتظره و عملیات غیرمنتظره و پیروزی را داده بودیم که حمله به این ناوچه یکی از آنها بود و مبارزان برای حمله به این ناوچه آماده شده بودند.‬

‫عملیات هدف قرار دادن این ناوچه از ناحیه فنی و اجرایی بسیار پیچیده بود و آسان نبود اما مبارزان موفق به اجرای آن شدند؛ من قبل از آغاز سخنرانی در آن روز منتظر بودم و در آن سخنرانی وعده عملیات غیرمنتظره دادم که در اواخر سخنرانی من بود که یکی از جوانان آمد و به من گفت که مبارزان این ناوچه را هدف قرار دادند و الان می سوزد که من آن را در این سخنرانی مستقیم اعلام کردم.‬

در ماجرای اصابت یک موشک کروز به ناوچه اسرائیلی، موشک طبق اعلام اسرائیلی‌ها به جرثقیلی که در بخش انتهایی ناو و در ابتدای پد بالگرد، اصابت کرده بود. ارتش اسرائیل همان زمان اعلام کرد که اگر این موشک کروز به بدنه ناوچه اصابت کرده و یا آتش ناشی از اصابت آن به مخازن سوخت اضافی بالگرد در زیر پد بالگرد می‌رسید، امکان انفجاری بزرگ در ناوچه وجود داشت که امکان غرق شدن این شناور هم وجود داشت.

حزب الله لبنان در عملیات تاریخی 14 جولای 2006 و در سومین روز از جنگ 33 روزه موفق شد، یکی از 3 ناوچه ساعر5 ارتش اسرائیل را مورد با موفقیت مورد اصابت قرار دهد. ارتش اسرائیل در آن زمان، 3 ناوچه در کلاس ساعر 5 به نام‌های INS Eilat، INS Lahav، INS Hanit در اختیار داشت که ناوچه حانیت، بهترین و آخرین محصول تولید شده از کلاس این ناوچه‌ها بود.

اجرای موفق این عملیات، موجی منفی در روحیه نیروهای ارتش اسرائیل ایجاد کرد و موجی از شادی و انگیزه را نیز در نیروهای مقاومت به‌وجود آورد.

علاوه بر ناوچه حانیت - ساعر 5، حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه موفق شده که یکی دیگر از ناوچه‌های ساعر را نیز مورد اصابت موشک کروز قرار دهد که تاکنون هیچ خبر یا اطلاعاتی از آن منتشر نشده و ارتش اسرائیل نیز به انجام این عملیات اشاره‌ای نکرده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgwy9t.ak9zq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما