دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 41374
منبع : پایگاه تحلیلی خبری 598

برجام دامی بود که ایران در آن افتاد/ التماس كردن آقايان به غربي ها جاي تعجب دارد

قم نيوز : قم نیوز: از ابتدای مطرح بودن برجام، دغدغه ها و هشدار های رهبر انقلاب بارها تکرار شد که این نگرانی و هشدارها به ذات آمریکایی ها که متکی به سیاست فریب و استفاده از فشار برای رسیدن به اهداف بدون واگذاری امتیاز گویای این مسئله بود که رهبر انقلاب با نگاه به ماهیت حریف اعتمادی به نتیجه گیری به مذاکرات ندارند.
برجام دامی بود که ایران در آن افتاد/ التماس كردن آقايان به غربي ها جاي تعجب دارد
به گزارش قم نیوز، از ابتدای مطرح بودن برجام، دغدغه ها و هشدار های رهبر انقلاب بارها تکرار شد که این نگرانی و هشدارها به ذات آمریکایی ها که متکی به سیاست فریب و استفاده از فشار برای رسیدن به اهداف بدون واگذاری امتیاز گویای این مسئله بود که رهبر انقلاب با نگاه به ماهیت حریف اعتمادی به نتیجه گیری به مذاکرات ندارند.

اما در این شرایط بود که دولت به اصطلاح تدبیر و امید با عوام فریبی، مردم را به برجام دلخوش کرد. توافق هسته با آمریکا آن هم به هر قیمتی منجرب شد که بعد از گذشت 6 ماه از توافق هسته ایران و 1+5 با بدعهدی آمریکایی ها در عمل تحریم ها برداشته نشود. متاسفانه ایران با اجرای تعهدات برجام آن هم زودتر از موعد مقرر متحمل خسارات زیادی شده است تا آنجا که برخی از سینه چاکان برجام سخن بر دهان آورده و به بی نتیجه بوده برجام و عدم رفع تحریم ها اذعان داشتند.

اما در این اوج اظهارات بی فایده بودن برجام مربوط به رئیس کل بانک مرکزی بود که در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: (توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریبا هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.)

در همین خصوص محمد صالح جوکار کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری 598 در خصوص دلایل مذاکرات و رویکرد دولت یازدهم در برجام اظهار داشت: در ابتدا نگاه آقایان نسبت به برجام و مذاکره با آمریکا خوشبینانه بود یعنی نگاه به دشمن نگاه بدبینانه نبود و فکر می کردند که دشمن در مسئله برجام به کشور ما کمک خواهد کرد. بنابراین خوشبین بودن نسبت به دشمنان به ویژه آمریکا برای کشور هزینه داشت که ایران این هزینه را در برجام متحمل شد و امروز نیز هزینه های مضاعفی را متحمل می شود.

این کارشناس عالی رتبه تهدیدات امنیت ملی گفت:  برجام، یک فریبی بود برای اینکه ایران تعهداتش را اجرایی کند و طرف مقابل بعد از اجرای تعهدات ایران، به تعهداتش عمل نکند و با بهانه جویی مسائل دیگری را مطرح و از زیر باز اجرای تعهداتش در برجام شانه خالی کند. به اعتقاد بنده برجام یک طلله و دامی بود که ایران در آن گرفتار شد. در ادامه متن این گفت‌و‌گو می آید.

رویکرد دولت یازدهم در خصوص برجام چگونه بوده است؟

گذشته از اين كه برجام چه از ملت و كشور ما گرفت و چه چيزي به ما داد، در مجموع بايد گفت اين كه دولت به غربي ها اعتماد كرد و هر چيزي كه بود را در سبد برجام قرار داد، رويكرد و سياست اشتباهي بود. رهبر انقلاب طی سال های گذشته به اقتصاد مقاومتي اشاره داشتند و چنانچه مسئولين از همان ابتدا بر اساس توانمندي ها و ظرفيت هاي داخلي حركت كرده بودند، امروز به قطع كشور از ركود خارج شده بود.

رویکرد غربی ها نسبت به ایران و برجام چگونه است؟

متاسفانه امروز آقايان مي نشينند و دست روي دست مي گذارند و به غربي ها اعتماد مي كنند. البته كشورهاي غربي كه براي ملت و كشور ما نقشه چيده اند، امروز نيز در مسائل منطقه اي نوع برخورد و عملكرد آنها مشخص است. حتي كشوري مانند عربستان از غربي ها نيابت گرفته است و امروز غربی ها آن چنان به عربستان بها داده اندكه اين كشور عليه ملت ايران موضع خصمانه مي گيرد.

بنابراين دولت بايد از همان ابتدا بر اساس اقتصاد مقاومتي حركت مي كرد تا در بند و دام غربي ها در قالب تحريم ها و برجام نمي افتاد. در حقيقت اكنون اين موضوع بايد براي ملت و دولت تجربه شده باشد. يعني با توجه به فرمايش رهبر انقلاب، امروز به اين نتيجه رسيديم كه نمي توان به غربي ها به ویژه آمریکا اعتماد كرد.

در شرایط کنونی چه چیزی در جهت حفظ منافع ملی است؟

التماس كردن آقايان به غربي ها جاي تعجب دارد. زيرا در شرايط كنوني بايد روي پاي خود ايستاد و بر اساس داشته ها و توانمندي ها داخلي، برنامه ريزي و حركت رو به جلو كرد. توجه به منابع انساني داخلي كه صاحب فكر و انديشه هستند، در شرایط کنونی پيش از پيش احساس مي شود و با كمك گرفتن از صاحب نظران و كارشناسان اهداف را پيشبرد تا بتوان آينده ايران را ساخت.

در برجام چه مواردی رعایت نشد و موجب تحمیل خسارت به ایران شد؟

نامه اي كه رهبر انقلاب پيرامون برجام به رئیس جمهور نوشتند، يكي از بندهاي اين نامه رويكرد گام به گام بود. يعني باید در اجراي تعهدات ابتدا یکی از تعهدات ایران اجرایی شود و پس از آن، غربی ها به تعهدات خودشان عمل کنند و به همین ترتیب برجام به جلو حرکت کند. اما متاسفانه این گام به صورت یک جانبه از سوی ایران اجرایی شد ولی در مقابل، زمانی که همه داشته های خودمان را از بین بردیم، طرف غربی دبه کرد و مشکلات مضاعفی برای کشور ایجاد کردند؛ آن هم مشکلاتی که بر روی کاغذ دیده نمی شود بلکه در صحنه عمل رفتارها، عملکردها کشورهای مقابل ایران نسبت در حوزه بانک و شرکت های مختلف اجازه نمی دهند که آن اتفاقی که قرار بود در برجام بیافتد، امروز اجرایی شود.

ایران حدود 30 با غربی ها و با محوریت آمریکا مذاکره کرد که در نهایت به توافق هسته منتهی شد. بعد از گذشت بیش از یکسال از اعلام توافق، دستاورد های برجام چیست؟

خود برجام ذیر سوال است. زیرا ایران زودتر از موعد مقرر به تعهدات خودش عمل کرده است. اما سوالی که پیش می آید این است که تاکنون برجام برای ایران عایداتی داشت. تا بتوان به صورت شفاف در عرصه اقتصاد و معیشت مردم آن را دید. البته متاسفانه برجام تا کنون هیچ تاثیر ملموسی بر زندگی مردم و اقتصاد کشور نداشته است.

باید گفت که برجام، یک فریبی بود برای اینکه ایران تعهداتش را اجرایی کند و طرف مقابل بعد از اجرای تعهدات ایران، به تعهداتش عمل نکند و با بهانه جویی مسائل دیگری را مطرح و از زیر باز اجرای تعهداتش در برجام شانه خالی کند. به اعتقاد بنده برجام یک طلله و دامی بود که ایران در آن گرفتار شد.

رویکرد دولت یازدهم نسبت به غربی ها به ویژه آمریکا چگونه است؟

در ابتدا نگاه آقایان نسبت به برجام و مذاکره با آمریکا خوشبینانه بود یعنی نگاه به دشمن نگاه بدبینانه نبود و فکر می کردند که دشمن در مسئله برجام به کشور ما کمک خواهد کرد. بنابراین خوشبین بودن نسبت به دشمنان به ویژه آمریکا برای کشور هزینه داشت که ایران این هزینه را در برجام متحمل شد و امروز نیز هزینه های مضاعفی را متحمل می شود.

برجام بار دیگر مشخص کرد که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. در ایران شرایط چرا دولت همچنان به برجام دل خوش کرده است؟

هر دولتی به دنبال دفاع و حمایت از اقدامات خودش است.  بنابراین امروز نیز دولت از برجام حمایت می کند و می گوید که به برجام خوش بین ولی به آمریکا بدبین است. در این جا باید به این نکته توجه داشت که به طور کلی متن برجام با آن احکامی که در برجام آمده است، توسط آمریکا تنظیم شده است. در این شرایط شخصی که خود اقدام به تنظیم قراردادی کند، قدر مسلم این است که متن قرارداد یکطرفه و به نفع تنظیم کننده خواهد بود. بنابراین برجام و آمریکا یک پیوستگی نسبت به یکدیگر دارند زیرا برجام حاصل سناریو آمریکا و با رایزنی کشورهای اروپایی صورت گرفت. البته مدیریت نحوه مذاکره نیز توسط آمریکا انجام شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci5pa5.t1azy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما