يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 41906
منبع : خبرگزاری تسنیم
خانه «پسر ناصرالدین شاه»؛

زیباترین عمارت تهران بازگشایی شد + عکس

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل صندوق احیاء از بازگشایی مجدد عمارت مسعودیه به‌عنوان یکی از زیباترین خانه‌های تهران خبر داد.
زیباترین عمارت تهران بازگشایی شد + عکس
به گزارش قم نیوز،  محمدرضا پوینده با اشاره به اینکه عمارت مسعودیه به‌روی عموم بازگشایی شده است، اظهار داشت: این عمارت پس از باز پس‌گیری از شرکت عظام با وجود تخریب‌ها و خسارت فراوان؛ برای بازدید مجدداً به‌روی مردم باز شد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به اینکه بازگشایی عمارت مسعودیه در هفته دولت انجام شد، از بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این عمارت زیبا که زمانی خانه یکی از پسران ناصرالدین شاه بود، خبر داد.

به گزارش تسنیم، همچنین چندی قبل پوینده ــ مدیرعامل صندوق احیاء در حاشیه بازدید خبرنگاران از عمارت مسعودیه پس از بازپس‌گیری از شرکت عظام با تشریح وضعیت بازسازی‌هایی که به‌عهده شرکت عظام بود و انجام نشده است، عنوان کرده بود: این شرکت نه‌تنها به توافق‌ها پایبند نبود و استدلال‌های خود را می‌آورد، بلکه این عمارت بی‌نظیر پایتخت نیز دستخوش تخریب و تغییر کاربری شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی  با اشاره به یکی از این تغییرات کاربری که همانا ایجاد تماشاخانه بدون اجازه و اطلاع میراث فرهنگی بوده است، گفته بود: این در شرایطی است که اصلاً خطر ریزش این تماشاخانه وجود داشته ولی مسئولان شرکت عظام بدون در نظر گرفتن شرایط ایمنی برای این تماشاخانه که با تغییر کاربری و متأسفانه با حذف حوضخانه آن صورت پذیرفته، شبی 30 هزار تومان ورودی از هر نفر می‌گرفتند، در حالی که این تغییر کاربری بدون اطلاع صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی صورت پذیرفته است و این در حالی است که در مجموعه‌های تاریخی زیر نظر صندوق احیاء در سراسر کشور حتی تغییر یک آجر باید با اجازه کمیته فنی صندوق احیاء صورت پذیرد که متأسفانه در عمارت مسعودیه این‌گونه نبود.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی درباره آینده عمارت مسعودیه گفت: شرکت عظام باید نسبت به وضعیت تخریب‌های عمارت مسعودیه پاسخگو باشد و بخش حقوقی ما نیز برآورد خسارت خواهد کرد، به هر حال دولت، سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیاء باید برای عمارت مسعودیه فکری کنند کما اینکه باز هم مایلیم شرکت عظام خود در این باره پیشقدم شود ولو اینکه هنوز هم تعدادی از اعضای این شرکت در این عمارت مستقر هستند.

دعوت صندوق احیاء از هنرمندان؛ با حضور در «مسعودیه» از عمق خسارت‌ها مطلع شوید (لینک تصاویر خسارتها)

همچنین صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی به‌منظور تنویر افکار عمومی و شفاف‌ سازی اذهان آحاد ملت ایران و جامعه هنری در مورد نامه منتسب به برخی هنرمندان درباره عمارت مسعودیه، ضمن تشریح آنچه بر این عمارت تاریخی گذشته، از هنرمندان دعوت به عمل آورد تا با بازدید از عمارت مسعودیه، از عمق خسارت‌های واردشده به این مجموعه مطلع شوند.

گفتنی است، عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد. این اثر در تاریخ 27 دی 1377 با شمارهٔ ثبت 2190 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه پس از آقامحمد در 1295 ق، به سرکارگری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به‌وسعت حدود 4 هزار مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان‌خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است. معمار این بنا استاد شعبان معمارباشی و ناظر آن میرزا رضا قلی خان ملقب به سراج الملک است.

عمارت مسعودیه در طول سالهای عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بود. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل‌السلطان با برادرش مظفرالدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمدعلی شاه بود. در سال 1287 در نزدیکی این عمارت بمبی دست‌ساز زیر کالسکه محمدعلی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به‌همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. در حدود سال‌های 1304 انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق‌های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود، گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق‌های آن به عتیقه‌های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه‌گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال 1318 به موزه ملی منتقل شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjmhex.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما