کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

سلیقه‌ای عمل کردن آفت تحول در علوم انسانی است

خبرگزاری حوزه نیوز , 26 مهر 1395 ساعت 10:00

قم نیوز: عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سلیقه‌ای عمل کردن را از جمله آفات فراروی امر تحول در علوم انسانی دانست.


به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد غفوری اظهار کرد: باید اسلامی سازی و بومی سازی علوم انسانی بر اساس طرح و برنامه هدفمند و هوشمندانه باشد نه اینکه بخواهیم بر اساس یک سلیقه عمل کنیم و بعد ببینیم نتیجه کارمان چه می‌شود.

وی افزود: قبل از هر چیز در این باره لازم است که یک هدف گذاری درست داشته باشیم که این مسأله ما را در تهیه نقشه راه و اجرای آن بسیار کمک می‌کند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از سویی لازم است که شاخصه‌ها و مولفه‌ها دقیقاً مشخص شود ضمن اینکه چون این مقوله از جمله مباحث کلان و راهبردی است باید از نخبگان و افراد شاخص نظرخواهی دقیق و علمی صورت گیرد.

وی گفت: در واقع ما باید به سمت استفاده از خرد جمعی حوزه و دانشگاه برویم و بدانیم که تحول در علوم انسانی مسأله‌ای نیست که بخواهیم به شیوه آزمون و خطا با آن روبه‌رو شویم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه نگاه جناحی و سیاسی نیز از دیگر آفات تحول در علوم انسانی است، بیان کرد: در واقع باید نگاه ملی به مسأله داشته باشیم و راهکار مهم این است که باید به درستی مباحث تبیین شود تا اگر دولت و جریان سیاسی حاکم بر کشور عوض شد این مسأله دستخوش تغییر و تحولات اساسی قرار نگرفته و راه خود را طی کند.

وی افزود: برنامه ریزی کوتاه مدت و نگاه سلیقه‌ای و مطالعات و تحقیقات ضعیف به این مقوله ضربه می‌زند و باید با مطالعه درست و بهره‌گیری از همه افکار و نیز برنامه ریزی طولانی مدت عمل کرد.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 42639

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/42639/سلیقه-ای-عمل-کردن-آفت-تحول-علوم-انسانی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir