پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 42976
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل مدیریت بحران استان قم خبر داد

برگزاری همایش نجات دریاچه نمک در دانشگاه قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: همایشی طی ماه‌های آتی با همکاری دستگاه‌های مختلف استان در دانشگاه قم برای نجات دریاچه نمک برگزار می‌شود.
برگزاری همایش نجات دریاچه نمک در دانشگاه قم
به گزارش قم نیوز، محسن اروجی  در نشست خبری که در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، با اشاره به گسترش بیابان‌ها در قم اظهار کرد: براساس مطالعات 400 هزار هکتار در استان قم شرایط بیابان شدن را دارد، ولی 105 هکتار از زمین‌های استان منشأ گرد و غبار هستند، اداره منابع طبیعی توانسته است که تاکنون در 9 هزار هکتار در استان کاشت درخت انجام دهد.

وی ادامه داد: در جلسات اداری استان دو هدف را دنبال می‌کنیم، نخستین هدف این است که منابع مطالعاتی که در قم در خصوص دریاچه نمک وجود دارد را جمع‌آوری کنیم، مطالعات اداره منابع طبیعی در این زمینه بهترین بود و برای مطالعه در این زمینه از دانشگاه‌ها هم کمک خواهیم گرفت، همچنین آلودگی شهر قم توسط یک مشاور محیط زیستی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: همایشی طی ماه‌های آتی با حضور مسؤولان استان، کشور و همکاری دستگاه‌های مختلف در دانشگاه قم برای نجات دریاچه نمک برگزار می‌شود، هفت استان کشور که 25 درصد جمعیت ایران در آن زندگی می‌کنند، از موضوع خشک شدن دریاچه نمک و گرد و غبار رنج می‌برند، این استان‌ها قم، سمنان، البرز، اصفهان، مرکزی، تهران و قزوین هستند.

اروجی با اشاره به حق‌آبه استان قم اظهار کرد: در خصوص این حق‌آبه پنج میلیون متر مکعب حق‌آبه از سد 15 خرداد رهاسازی شد و در اختیار پایین دست قرار گرفت، رسانه‌های استان قم باید در خصوص وضعیت دریاچه نمک اطلاع‌رسانی کنند و جلساتی در این خصوص برگزار شود.

وی ادامه داد: اگر مردم در خصوص برنامه‌های زیست محیطی با مسؤولان همکاری نکنند، به نتیجه نمی‌رسیم، همچنین خیرین باید به سمت وقف در زمینه محیط زیست بروند؛ ایجاد و نگهداری پارک‌های محیط زیستی یکی از کارهای خیر است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم در پایان خاطرنشان کرد: از سال 76 تاکنون با موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی در استان مواجه هستیم، از سوی دیگر هم ایجاد سد‌ها، برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب هم در گسترش بیابان‌ها در استان موثر بوده است لذا باید استفاده مناسب از آب در کشاورزی و تعادل‌بخشی در استفاده از منابع آب زیرزمینی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdch-wnk.23niqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما