پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 42977
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خبر داد

اختصاص 154 میلیون متر مکعب حق‌آبه برای دریاچه نمک قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: 154 میلیون متر مکعب آب به عنوان حق‌آبه زیست محیطی برای دریاچه نمک تخصیص داده شده است.
اختصاص 154 میلیون متر مکعب حق‌آبه برای دریاچه نمک قم
به گزارش قم نیوز، سیدرحمان دانیالی در نشست خبری که در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، با اشاره به وضعیت دریاچه نمک اظهار کرد: مطالعات اولیه وزارت نیرو نشان داده که دریاچه نمک وضعیت وخیم‌تری نسبت به دریاچه ارومیه دارد و وضعیت بحرانی دریاچه نمک برای همه مسؤولان استان قم مشخص شده است.

وی ادامه داد: 154 میلیون متر مکعب آب به عنوان حق‌آبه زیست محیطی برای دریاچه نمک تخصیص داده شده است، اما به جز موضوع تخصیص آب، مدیریت آن هم اهمیت زیادی دارد، پساب یک نعمت است و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اجازه استفاده از پساب در بخش‌های بیابان‌زدایی و مقابله با گرد و غبار، فضای سبز و صنعت را داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: ایجاد پویش مردمی موثر‌ترین راهکار برای حل بحران دریاچه نمک است، زمانی که مردم از وضعیت این دریاچه آگاه شوند و یک پویش مردمی در این زمینه به وجود بیاید، این موضوع می‌تواند به حل مشکل این دریاچه کمک کند، البته سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی بوده و اجرای برنامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی است.

دانیالی با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان قم تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار اعتباری برای تالاب‌های استان تخصیص داده شد، البته تاکنون در معرفی این تالاب‌ها به مردم استان ضعف داشتیم، از جمله تالاب‌های استان قم می‌توان به تالاب حوض سلطان، تالاب غدیر، تالاب بهشت معصومه و دریاچه نمک اشاره کرد.

وی ادامه داد: مطالعاتی در زمینه آلودگی هوا در استان قم از جمله آلودگی صنعتی و آلودگی موتورسیکلت‌ها صورت گرفته است، هم‌اکنون برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و نمایندگان مجلس در این برنامه باید به مسئله محیط زیست توجه کنند، اگر احداث صنایع در استان با مطالعات زیست محیطی صورت بگیرد، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: گرد و غباری که در استان شاهد آن هستیم، به دلیل نامهربانی با طبیعت است و این اداره‌کل پیشنهاد کرده که مطالعات تکمیلی در خصوص گرد و غبار و بیابان‌های استان صورت بگیرد، وسعت دریاچه نمک 200 هزار هکتار است و این دریاچه 20 برابر شهر قم مساحت دارد.

دانیالی در خصوص آلودگی هوای استان قم خاطرنشان کرد: بسیاری از کلانشهر‌ها با مشکل آلودگی هوا مواجه بودند و توانستند آن را رفع کنند، آلودگی هوای قم موارد زیاد و قابل کنترل دارد و استفاده از مالچ‌های زیستی در بیابان‌زدایی یکی از راهکار‌ها است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciy3a5.t1ary2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما