پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 43475
منبع : خبرگزاری فارس
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران:

نظام اسلامی به پژوهش در زمینه سبک زندگی دینی نیاز دارد

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: سبک زندگی دینی یک ابرپژوهش بزرگ است که نظام اسلامی به آن نیاز دارد.
نظام اسلامی به پژوهش در زمینه سبک زندگی دینی نیاز دارد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر حصاری ظهر امروز در نشست نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و مسؤولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن همایش‌های ساختمان این مرکز برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های پژوهشی این حوزه‌ها اظهار کرد: نقشه راه پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران به‌صورت سیستمی و فرآیندی ترسیم‌شده است. در این نقشه به بحث تربیت پژوهشگر در حوزه‌ها و به‌کارگیری پژوهشگران در عرصه‌های مختلف پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه خواهران به بحث آموزش شیوه پژوهش به طلاب خواهر توجه ویژه‌ای شده است و مهارت‌های پژوهشی به‌صورت گام‌به‌گام به این طلاب آموزش داده می‌شود و آموزش این مهارت‌ها به یک طلبه متناسب با سطح تحصیلی او است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: به دلیل توجه به امر پژوهش در این حوزه‌ها حجم زیادی از تحقیقات توسط طلاب خواهر به نگارش درآمده که این از برکات حوزه‌های علمیه خواهران است. طلاب خواهر در سطح دو حوزه به اندازه‌ای توان نگارش دارند که آثار تحقیقاتی آن‌ها قابل‌ انتشار است و برخی از این آثار در قالب کتاب منتشر شده است.

حصاری با اشاره به برنامه گردهمایی پژوهشگران برتر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: هر سال تعدادی از طلاب خواهری که در عرصه پژوهش، برتر هستند را برای شرکت در همایشی دعوت می‌کنیم، اساتید برجسته هم برای برگزاری دوره‌های آموزشی به این همایش‌ها می‌آیند و تاکنون چند دوره از این همایش‌ها با موضوعاتی همچون علوم قرآنی و کلام برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اساتید برجسته حوزه از برگزاری جلسات علمی با خواهران طلبه پژوهشگر خرسند بودند گفت: برای این پژوهشگران سرفصل‌ها طرح‌های پژوهشی قرار دادیم، به‌عنوان‌مثال پژوهشگران حوزه‌های علمیه خواهران 114 اثر را در زمینهٔ علوم قرآنی به نگارش درآوردند که بیش از 50 اثر از آن‌ها به چاپ رسیده است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: خواهران پژوهشگر طلبه هم بیش از 100 عنوان کار تحقیقاتی را در زمینهٔ علم کلام انجام دادند که این تحقیقات هم در آینده به چاپ خواهد رسید. امسال موضوع محوری پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران بحث تربیت و در سال آینده موضوع مهدویت خواهد بود و ما در قالب این برنامه‌ها بحث استفاده از خواهران طلبه در زمینهٔ پژوهشی را به‌شدت دنبال می‌کنیم.

حصاری با اشاره به جایگاه پژوهشی در سیستم آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: پیوست‌های پژوهشی در متون درسی در این حوزه‌ها آماده‌شده است. دیگر تدریس صرف در حوزه‌های علمیه خواهران نداریم و تدریس و پژوهش در کنار هم در این حوزه‌ها دنبال می‌شود. تحقیقات نیز جزو موارد ارزیابی در طول سال تحصیلی طلاب خواهر خواهد بود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران به‌صورت یک شبکه واحد درآمدند و این شبکه می‌تواند خدمات پژوهشی را در اختیار همه طلاب قرار بدهد. با این شبکه طلاب مناطق محروم هم می‌توانند از منابع علمی استفاده کنند، همچنین به دنبال ایجاد شبکه بین پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در سطح کشور هستیم.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: شهرک‌های پژوهشی ویژه خواهران در مراکز استان‌ها ایجاد خواهد شد و مراکز پژوهشی در سطح شهرستان‌ها شکل می‌گیرد. این مراکز به یکدیگر وصل می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. بر روی محورهای مختلف سبک زندگی دینی تمرکز کردیم و سبک زندگی دینی یک ابر پژوهش بزرگ است که نظام اسلامی به آن نیاز دارد و انجام چنین پژوهشی تنها در صلاحیت حوزه علمیه است.

حصاری با اشاره به نیاز حوزه‌های علمیه خواهران به اساتید پژوهشگر اظهار کرد: در این حوزه‌ها به اساتید راهنما و داور در عرصه پژوهش نیاز داریم. اساتید حوزه باید به طلاب خواهر در این زمینه کمک کنند تا آثار علمی بهتری از سوی طلاب تولید شود. با توجه به گسترش روزافزون حوزه‌های علمیه خواهران، نیاز به اساتید پژوهشگر در این حوزه‌ها بیشتر خواهد شد، همچنین باید کارگاه‌های مهارت جویی پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران بیشتر برگزار شود که اساتید حوزه می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccp0q0.2bq1m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما