?>?> کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است طرح جامعه علم کلام در انجمن کلام حوزه ارائه شود | قم نیوز
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 43742
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه‌های علمیه:

کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است / طرح جامعه علم کلام در انجمن کلام حوزه ارائه شود

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه علم کلام مورد تأکید رهبری و مراجع است گفت: آمارها می‌گوید جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.
کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است / طرح جامعه علم کلام در انجمن کلام حوزه ارائه شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله اعرافی در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با اشاره به آمار طلاب و روحانیون در حال تحصیل در قم گفت: در سطوح عالی حوزه 600 درس خارج فقه و اصول، 100 درس تفسیر، 128 درس فلسفه، 10 درس عرفان و 28 درس کلام برگزار می‌شود که نشان می‌دهد متن حوزه از کمبود درس کلام رنج می‌برد.

وی بیان کرد: اگر به آمار نگاه کنیم در می‌یابیمT به طور کلی علوم عقلی و به طور خاص کلام، جایگاه خاصی در حوزه ندارد در حالی که مقام معظم رهبریT بارها به اهمیت علوم عقلی و مباحث کلامی تأکید کرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه موضوع کلام محل هیچ بحثی نیست و مورد تأکید رهبری و مراجع است گفت: آمارها می‌گوید که جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.

 وی با بیان اینکه نیاز به علم کلام در ایران و جهان به شدت احساس می‌شود، افزود: کلام هم ثبوتا و هم اثباتا دارای اهمیت است و برخی حواشی که فلسفه و عرفان دارد در این علم وجود ندارد.

آیت الله اعرافی کلام عقلی و کلام نقلی را بسیار مهم خواند و گفت: همه ما وظیفه داریم توجه بیشتری به علم کلام داشته باشیم و در زیرساخت‌ها حرکتی ایجاد کنیم که در متن حوزه یک پویایی در این زمینه ایجاد شود.

وی خواستار مشارکت انجمن کلام اسلامی حوزه در طراحی درختواره نظام دانش‌های حوزوی شد و گفت: کلام باید درختواره رشته‌ای پیدا کند که نیاز امروز است و تقاضا داریم که کاری روی رشته‌ها انجام دهید.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه خواستار تهیه طرحی جامع از سوی انجمن و ارائه آن در شورای عالی حوزه شد تا زمینه رشد و بالندگی این دانش در حوزه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه درس‌های خارج کلام باید جایگاه خود را پیدا کند، تصریح کرد: جایگاه دروس خارج کلام در حوزه پایین است و نباید ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: باید با دانش‌افزایی اساتید و سامان‌دهی دروس کلام، این علم بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما نیازمند توسعه مرزهای دانش در حوزه هستیم، عنوان کرد: نیاز داریم شوراهای توسعه مرزهای دانش علوم اسلامی در حوزه تشکیل شود که بهترین جای آن انجمن‌های علمی است که باید علاوه بر وظایف قبلی این هویت نیز به آنها داده شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcj8aex.uqetxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما