يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 43781
منبع : پایگاه خبری-تحلیلی ثامن پرس

مرز مهران شکست یا ژست تدبیرگرایان داخلی

قم نيوز : قم نیوز: در روزهای اخیر هیچ کدام از مسئولین ارشد دولتی در مرز مهران حضور پیدا نکرده است و ترجیح داده اند تا از همان تهران بر مرزها مدیریت کنند.
مرز مهران شکست یا ژست تدبیرگرایان داخلی
به گزارش قم نیوز،  در حالی که در روزهای اخیر پیاپی حجم مسافرین و زائران پیاده به سمت مرزمهران در افزایش بود و اخبار نشان دهنده ی این مسئله بود. اما به مرور  عدم مدیریت و همچنین عدم ایجاد سازو کارها و هزینه های متعدد خودش را بیشتر نشان می داد. به گونه ای که نهایتا این مسئله سبب شد تا مردم در مرزمهران برای رفتن به کشور عراق تجمع کنند.تجمعی که سرانجام  به شکسته شدن مرز به دلیل ازدحام جمعیت انجامید و گیت هایی که از سوی دو کشور مسئول در این زمینه تدارک دیده شده بود نتوانست پاسخ گوی حجم مردم باشد.

عدم پیش بینی صحیح از میزان ورود جمعیت و همچنین تدارکات لازم در سال های اخیر از مشکلات این ایام بوده که در نهایت سبب شده تا ظواهر نامناسبی را ایجاد کند، شکسته شدن مرز اوج این مسئله بوده که نشان می دهد عدم پیش بینی مناسب سبب این اتفاق شده است.

این مسئله حتی با توجه به حجم زائران اربعین در سال های اخیر قابل پیش بینی بود اما دوباره به مانند گذشته بی تدبیری های دولت در زمینه مدیریت این راهپیمایی مردمی  در عرصه ی دیپلماسی فرهنگی و مذهبی خودش را نشان داد.دیپلماسی که در سال های اخیر  سعی در فعال تر شدن داشته، امروز یکی از ثمرات خود را نشان می دهد.

مسئولین از ماه های پیش از مذاکره  با طرف مقابل عراقی برای تدارک ایام اربعین خبر می دادند. اما نتیجه که امروز نشان می دهد عدم هماهنگی دو کشور در  پیش بینی امکانات مرزی است. به نحوی که تعداد گیت ها درطرف ایرانی 4 برابر تعداد گیت کنترل طرف عراقی می باشد و نیروهای عراقی قادر به کنترل مردم در این حجم جمعیتی نمی باشد. بدون شک ناهماهنگی های دیپلماسی به حدی بوده که با توجه به شکسته شدن مرزها به دلیل حجم حضور مردم اما بستن مرز مهران توسط طرف عراقی ها آن هم بدون هماهنگی با ایران و عدم اجازه تردد به زائران اباعبدالله نشان دیگری بر ضعف دستگاه دیپلماسی می باشد که پیش بینی های لازم را در برنامه ریزی ها خود نکرده است.

اظهارات متناقض دستگاه های مسئول

اظهارات متناقض مسئولین دولتی در رابطه با مرز مهران روز گذشته سردرگمی در سایر مردم ایجاد کرد که ناشی از عدم هماهنگی میان دستگاه های مسئول بود به گونه ای که استاندار ایلام روز گذشته در مصاحبه ای وضعیت مرز مهران را باز و ورود به عراق را عادی توصیف کرد و عبور از آن را بدون مشکل دانست در حالی که چن ساعت بعد به مانند سایر اخباری که توسط ستاد مرکزی اربعین از رسانه ها منتشر می شد، مرز مهران را بسته و عبور از مهران را غیرممکن اعلام می کرد.

در فیلمی که توسط ثامن پرس منتشر می شود مامور نیروی انتظامی عبور از مرز را کاملا آزاد و بدون نیاز به ویزا اعلام می کند در حالی که روز گذشته جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا  در مصاحبه ای از باز داشت افرادی که بدون ویزا به کشور عراق وارد شدند، سخن به میان آورده است.

تاسف بار تر آن است که با توجه به عیان بودن بی تدبیری مسئولین، تدبیرگران دولتی برای انحراف اذهان عمومی و اینکه این بی تدبیری را به گونه ای دیگر جلوه دهند، باز شدن و به عبارت بهتر شکسته شدن مرزها به دلیل حجم بالای زائرین آن را به دستور رهبرمعظم انقلاب منتسب کنند در حالی که اگر از ماهای قبل سهولت در سفر و هزینه ها برای مردم ایجاد می شد این نوع رفتارها و اتفاقات را امروز شاهد نبودیم. یقینا این انتساب ها توجه به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت قوانین در سفر اربعین و داشتن ویزا نمی توان از صحتش اطمینان حاصل کرد.

متاسفانه در روزهای اخیر هیچ کدام از مسئولین ارشد دولتی در مرز مهران حضور پیدا نکرده است و ترجیح داده اند تا از همان تهران بر مرزها مدیریت کنند که عدم دغدغه و اطلاع نسبت به اوضاع سبب به هم ریختگی در تصمیمات اجرایی شده است.

طبق شواهدی که در فیلم و عکس های ارسالی از مهران و همچنین تجارب گذشته نشان می دهد حضور گسترده مردم امری پیش بینی شده و قابل مدیریتی بوده اما بی توجهی مسئولین در کنترل و هدایت مردم حاکی از ضعف مدیریتی در دستگاه های مسئول اربعین دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccsmq0.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما