قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت کشتار مسلمانان در نیجریه، گفت: برخورد با منابع و نیروهای اندیشه اهل بیت(ع) در نیجریه رفتار مطابق با حکمت و عقلانیت نیست.
برخورد با نیروهای اندیشه اهل بیت(ع) در نیجریه مطابق با حکمت و عقلانیت نیست/ حاکمان نیجریه به دور از سیاست کشتار با مسلمانان گفت‌وگو کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی با صدور بیانیه‌ای کشتار مسلمانان نیجریه را محکوم کرد.

بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه در پی حوادث خونبار کشور نیجریه به این شرح است: حوادث فاجعه باری که در کشور مسلمان نیجریه هر از گاهی به ریختن خون جوانان مسلمان این کشور با شلیک گلوله از سوی نیروهای ارتش می‌انجامد، برادرکشی است. استفاده پی در پی و آسان تفنگ و فشنگ در ارتش مسلمان کشور بزرگی مانند نیجریه علیه شهروندان مسلمان و برادران دینی این کشور نشان خطرناکی از آشفتگی اخلاقی و فقدان حکمت است. ارتش‌هایی که به راحتی و بی‌رحمانه و در مناسبت‌های مختلف ریختن خون شهروندان مسلمان و برادران خود را مباح می‌شمارند به جای حل مشکل امنیتی و ثبات کشور خود به هرج و مرج و ناامنی دامن خواهند زد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: بدون تردید هیچ انسان و تشکیلات عاقلی در جهان اسلام سرنوشت حاکمیت و ملت خود را اینگونه دستخوش بی تدبیری نمی‌کند. حوزه‌های علمیه کشور ایران ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت کشورهای مسلمان و به ویژه کشور بزرگ و برادر نیجریه و محکوم کردن هرگونه خونریزی و برخورد قهرآمیز و نظامی با مسلمانان داخلی از تمام اطراف مرتبط برای گفت‌وگو و حل عاقلانه و با تدبیر چالش‌های موجود دعوت به عمل می‌آورد.

در بخش دیگری از این بیانیه‌ با تاکید بر اینکه آیا برخورد با بزرگداشت‌های کاملاً دینی قرآنی و مطابق با سنت پیامبر خدا(ص) و تکریم و تجلیل از عاشورا و اربعین حسینی به کمرنگ شدن این امر می‌انجامد؟ آمده است: اگر حاکمان مسلمان کشور نیجریه به هر دلیلی از جمله توصیه‌های خارجی نهادهای سلطه جهانی یا تلاش‌های ارتجاع و شیعه ستیزی در صدد مهارکردن جریان‌های استکبارستیز و اصلاح طلب کشور خود هم باشند روش برخورد قهر آمیز و کشتار، چنین هدفی را محقق نمی‌سازد.

در بیانیه مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان شده است: جهان اسلام با ظرفیت‌های بسیار وسیع در صورت همکاری حاکمان مسلمان نیجریه، امکان حل و فصل چالش‌های فعلی و ایجاد فضای آرام و مسالمت آمیز و تضمین آزادی گروه‌های مسلمان برای برگزاری شعائر اسلامی خود را دارد. جمهوری اسلامی و رهبری حکیمانه ایران و مراجع عظیم الشأن اسلام و نیز حوزه‌های علمیه، آماده هرگونه ایفای نقش سازنده و اعمال تدبیر برای ایجاد درک متقابل جریان اسلامی نیجریه و نظام آن است.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه برخورد با منابع و نیروهای اندیشه اهل بیت(ع) در نیجریه رفتار مطابق با حکمت و عقلانیت نیست؛ آمده است: زیرا توسعه و نشر مکتب اهل بیت (ع) از عوامل بنیادین حل چالش‌های جهانی اسلام، به ویژه تهدیدهای تروریستی و تندوری و افراطی گری است. برخورد با چنین مکتبی به نوعی خودزنی و کمک به ترویج جریان‌های مقابل آن یعنی اندیشه‌های ویرانگر تروریستی است که تحت عناوین مختلف در همه جای جهان اسلام از جمله در کشور بزرگ نیجریه در حال فعالیت هستند.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه لازم است که حاکمان نیجریه به دور از این سیاست خون و کشتار، با مسلمانان و شهروندان خود گفت‌وگو کنند خاطرنشان شده است: گرهی که با تعامل و درک شرایط و گفتگو باز می‌شود، بی تردید با خنجر و شلیک گلوله، کور خواهد شد. آشفتگی و فتنه در کشور بزرگ و با اهمیت نیجریه شاید مورد خواست و هدف اصلی برخی از قدرت‌های جهانی و نیز چند کشور حمایتگر از جریان‌های تروریسم و افراط گرایی و خشونت و تکفیر دینی باشد؛ اما از نظر ما آرامش و ثبات جامعه ریشه دار و بزرگ نیجریه اصل بوده و حمایت از کرامت، جان و امنیت مردم مسلمان این کشور را از راهبردی‌ترین مطالبات جهان اسلام است.

در پایان این بیانیه اظهار شده است: از این رو و با توجه به تأکیدات مراجع عظام تقلید از دولت آن کشور می‌خواهیم که با حفظ حرمت و مکانت شیعیان مظلوم آن کشور از تکرار این حوادث خودداری کند و از مجامع بین المللی، شورای امنیت، سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان ملل نیز می‌خواهیم تا با بکارگیری تمام ظرفیت‌های خود به وظایف ذاتی خویش در پیگیری این حادثه و جلوگیری از گسترش و تکرار آن، عمل نمایند و وزارت امور خارجه را به ضرورت پیگیری وقایع و طرح موضوع از طریق مجامع بین المللی و الزام دولت نیجریه به حمایت از مسلمانان کشور و محاکمه عوامل این حادثه خونبار متذکر می‌گردد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjyoex.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما