چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 43889
منبع : خبرگزاری فارس

تحصیل 600 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه هم‌اکنون 600 هزار دانشجو دارد البته تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
تحصیل 600 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور
به گزارش قم نیوز، حسین زارع ظهر امروز در نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی و تحول نظام آموزشی که در سالن همایش بعثت برگزار شد، با اشاره جایگاه بسیج در دیدگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان از بسیج به عنوان شجره طیبه نام بردند، مقام معظم رهبری هم فرمودند که عیار اخلاص بسیجیان بالا است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در کشور تاخیر در شروع یک برنامه و تعجیل در پایان آن است، برنامه‌ریزی آموزشی موضوع مهمی است و برنامه‌ریزی در هر آموزشی به منزله قلب آن است و اگر در مساله آموزش روی برنامه‌ریزی کار کنیم، به نتیجه خواهیم رسید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: در همه جوامع، آموزشی عالی سه وظیفه آموزش، پژوهش و خدمات پژوهشی را بر عهده دارد، دانشگاه‌های کشورمان بیشتر به بحث آموزش پرداختند و کمتر به مساله پژوهش ورود کردند، از آن سو هم دانشگاه‌های ایران فعالیت چندانی در ارائه خدمات پژوهشی نداشتند.

زارع با اشاره به ضرورت کار و تلاش در همه ابعاد در سطح کشور اظهار کرد: کشور با کار و تلاش درست می‌شود، رهبر معظم انقلاب هم بر این مساله تاکید داشتند، برای اینکه به اهداف خودمان در آموزش عالی برسیم، باید به برنامه‌ریزی توجه کنیم.

وی ادامه داد: در ایران در دانشگاه‌ها بیشتر به آموزش پرداخته شده است، به همین دلیل آموزش عالی به جای رفع مشکلات جامعه گاهی خودش به مشکلی جدید تبدیل شده است، در آموزش عالی در سطح جهان به دو شیوه برنامه‌ریزی می‌شود، گاهی برنامه‌ریزی‌ها فرآیندمحور و گاهی اوقات هم برآیند محور هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: مدیران در برنامه‌ریزی فرآیندمحور دغدغه نتیجه را ندارند، پیش فرض آن‌ها این است که اگر به صورت فرآیندی عمل کنیم، در نهایت به نتیجه خوبی خواهیم رسید، اما در برنامه‌ریزی برآیندمحور مدیران تلاش خواهند کرد که زودتر به نتیجه برسند.

زارع با اشاره به ضرورت توجه به برنامه‌ریزی فرآیندمحور در کشور گفت: باید این شیوه برنامه‌ریزی را دنبال کنیم و برنامه‌ریزی آموزشی در دانشگاه‌های کشورمان هم باید پروسه و جریان درست باشد، همچنین در نظام تعلیم عالی، رسانه‌ها و فناوری‌ها اهمیت زیادی دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های بزرگی است که باید در کشور نقش داشته باشد، دانشگاه پیام نور حدود 4100 عضو هیأت علمی دارد و در برنامه‌ریزی آموزشی در این دانشگاه سعی کردیم که اهداف کوتاه مدت و بلندمدت را با هم داشته باشیم و براساس این اهداف در دانشگاه پیام نور حرکت کردیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: در محتوای آموزشی این دانشگاه تغییر و تحول صورت گرفته است و دانشگاه پیام نور در حال پیاده‌سازی سیاست‌های کلان وزارت علوم است، این دانشگاه هم اکنون 600 هزار دانشجو دارد و تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

زارع با اشاره به توجه به ارتقای کیفی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: در این دانشگاه در خصوص کاهش تعداد دانشجویان نگران نیستیم و اکنون در زمینه ارتقای کیفی دانشگاه پیام نور دغدغه داریم، همچنین به دنبال ارتقای اعضای هیأت دانشگاه هم هستیم.

وی ادامه داد: امسال بیش از 100 هزار دانشجوی سال اولی در سطح دانشگاه پیام نور داشتیم که تمام تلاش ما این است که این دانشجویان با حداکثر کیفیت از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، کاهش دانشجویان در دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه‌های دیگر کشور کمتر محسوس بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: مجلات علمی خوبی در این دانشگاه چاپ می‌شود و مقالات نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی و تحول نظام آموزشی امکان درج در این مجلات را دارد، سعی می‌کنیم که از مقالات این همایش در برنامه‌ریزی آموزشی در سطح دانشگاه پیام استفاده کنیم.

زارع با اشاره به برگزاری همایش یادگیری الکترونیکی اظهار کرد: این همایش در اسفندماه در دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود، بحث یادگیری الکترونیکی اهمیت زیادی دارد و در دانشگاه پیام نور به این بحث توجه زیادی می‌شود و علاقه مندان می‌توانند در همایش یادگیری الکترونیکی شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال وزارت علوم اصرار داشت که رشته‌ها در دوره لیسانس بدون هیچ گرایشی باشد، اما تاکنون سرفصل‌های رشته‌ها را به دانشگاه پیام نور نداده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcb9wba.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما