يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 44210
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شما نیوز

تنها مستمسک متقاضیان مسکن مهر

قم نيوز : قم نیوز: دولت نهم بر مبنای اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن و با هدف تأمين مسكن مناسب براي آحاد ملت به خصوص اقشار كم درآمد طرح مسکن مهر را در سال 86 کلید زد.
تنها مستمسک متقاضیان مسکن مهر
به گزارش قم نیوز، دولت نهم بر مبنای اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن و با هدف تأمين مسكن مناسب براي آحاد ملت به خصوص اقشار كم درآمد طرح مسکن مهر را در سال 86 کلید زد. این طرح پس از افزایش نگهانی و عجیب قیمت مسکن و در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود.

بر اساس اعلام علی نیکزاد در خرداد ماه سال 1392 «از ابتدای دولت نهم بالغ بر ۴٬۴۰۰٬۰۰۰ واحد مسکن مهر در شهرها و روستاها شروع به ساخت شده‌اند که نیمی از این تعداد در روستاها بوده‌اند که تعداد ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ از این تعداد تا خرداد ۱۳۹۲ تحویل شده و مابقی مسکن‌های روستایی می‌بایست تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند. در حوزه مسکن مهر شهری حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و مابقی همچنان در دست ساخت هستند که تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده می‌شود.» بدین سبب مسئله مسکن مهر یکی از موضوعات اصلی مورد بحث کاندیداهای انتخابات یازدهمین ریاست جمهوری شد. حسن روحانی رئیس جمهور کنونی کشور نیز در ایان انتخابات و در کسوت یکی از کاندیداها ضمن اشاره به رشد قیمت مسکن در کشور در مورد مسکن مهر وعده رفع مشکلات مربوط به مسکن مهر را داد و در زمینه طرح مسکن مهر گفت: «طرح مسکن مهر هم با مشکلاتی مواجه اگرچه اصل آن کار پسندیده‌ای بود قرار بود 200 هزار واحد در 10 سال ساخته شود اما این میزان به یک و نیم میلیون واحد مسکونی افزایش یافت، با شتابزدگی بدون مطالعه مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی که در نتیجه عیوب فراوانی دارد. برای تکمیل مسکن مهر چندین میلیارد اعتبار لازم است و بانک مسکن هم به خاطر همین طرح از بانک مرکزی استقراض کرده به نظر من مسکن مهر اشکالات فراوانی دارد اما چاره‌ای نیست جز این که در دولت بعد اشکالات مرتفع و نواقص رفع شود.»

حسن روحانی که در ایام انتخابات از ناچار بودن دولت بعد در مرتفع کردن اشکالات و نواقص طرح مسکن مهر سخن می‌گفت پس از پیروزی در انتخابات، برای هدایت سکان وزارت مسکن که با وزارت راه و شهرسازی هم ادغام شده بود عباس آخوندی را به مجلس معرفی کرد.

بی اعتمادی آخوندی به طرح مسکن مهر یکی از علل اصلی عدم پیشرفت آن است

عباس آخوندی از همان ابتدای وزارتش با طرح مسکن مهر مخالف بود و ایرادات زیادی را بدان وارد می دانست. در همین راستا بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس نهم که به عنوان مخالف در جلسه رای اعتماد به آخوندی سخنرانی کرد در خصوص مسکن مهر گفت: «در برنامه‌های آقای آخوندی به ادامه طرح مسکن مهر اشاره‌ای نشده در حالیکه طرح مسکن مهر گام مثبتی از سوی دولت بود.» اما به هر نحو آخوندی به عنوان منتقد جدی مسکن مهر بر مسند وزارت نشست. وی در ادامه که چند صباحی از وزارت می گذشت، در برابر سوالی که از وی پرسیده بودند: «وضعیت مسکن مهر مناسب نیست و چندین هزار نفر در کشور و مخصوصا تهران درگیر این موضوع هستند، متاسفانه شما در این قضیه کار مفیدی انجام نداده اید و چندین بار هم در علیه این طرح صحبت کرده اید، میخواستم بدانیم نظرتان در این مورد چیست؟» در کمال تعجب و در اظهارنظری شاذ عنوان کرد که: «مسکن مهر طرح مزخرفی است.» که شاید این عدم اعتماد آخوندی به طرح مسکن مهر خود مهم ترین دلیل برای عدم پیشرفت این طرح باشد.

این عدم اعتماد وی اما از همان نخست آشکار بود. آخوندی در سال 92 در مورد مسکن مهر گفته بود: «نمونه مسکن مهر را نمی‌توان هیچ‌جای دنیا پیدا کرد. یک اسم من‌درآوردی که نمی‌توان نمونه آن را در سایر کشورها به‌روشی که اجرا شد، مشاهده کرد.» وی در اظهار نظر دیگری در همان سال 92 گفته بود: «اکثر واحدهای طرح مهر در حال حاضر به‌دلیل نداشتن خدمات زیربنایی و روبنایی قابلیت سکونت را ندارند. اقدامات دولت در این بخش با سیاست اصل 44 مغایرت کاملی دارد.» وی معتقد بود در زمینه مسکن مهر دو اشتباه رخ داده است. یکی اینکه روش تأمین منابع مالی هدف کاملاً ضد هدف بود. دیگری آنکه نظام بانکی کشور متوقف شد و به‌ یک‌ نحوی بانک‌ها تعهدی را که در قبال سپرده مردم داشتند، انجام ندادند. اما در ادامه و با شروع وزارت آخوندی عملا تلاشی برای رفع این اشتباهات و مشکلات دیده نشد. در دوره آخوندی مسکن مهر به نوعی به حال خود رها شد و هر از گاهی و در طی یک حرکت شبه نمایشی بخشی از واحدهای افتتاح و واگذاری می‌شد.

جایگزین‌هایی فقط در حد وعده برای مسکن مهر

آخوندی در مقابل طرح مسکن مهر، طرح های دیگری از جمله مسکن اجتماعی و مسکن امید را مطرح کرد. جزئیات طرح مسکن اجتماعی آذر ماه سال 92 و در قالب برخی وعده و وعیدها به مخاطبان ارائه شد. بنا بود در این طرح واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری شود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت ایجاد شود. در آن زمان و با توجه به مخالفت های عباس آخوندی با طرح مسکن مهر، جامعه امید زیادی به اجرای این طرح داشت. این طرح در ادامه چندان توفیق زیادی پیدا نکرد و به نوعی امیدها به مسکن اجتماعی هم نا امید شد.

بررسی وعده‌های سرخرمن یک وزارتخانه درباره مسکن مهر

آبان ماه سال 92 حسین عبده تبریزی مشاور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر ضمن اشاره به توقف ثبت نام برای مسکن مهر گفت: «بارها درباره‌ توقف مسکن مهر صحبت شده است اما وزیر راه و شهرسازی در اجرای کلیه‌ تعهدات مسکن مهر تأکید و اعلام کرده که همه تعهدات دولت دهم اجرا می‌شود.» و به نوعی نخستین وعده‌ها را برای تکمیل مسکن مهر را اظهار کرد. یکسال بعد و در نخستین سالگرد انتخابات 92 و در خردادماه سال 93 این بار عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در وعده دیگری گفت: «ما مي‌خواهيم طرح مسكن مهر را حتماً در سال 94 به اتمام برسانيم.» وی دوماه بعد بر وعده خود تاکید مجددی کرد و گفت: «بخش اعظم مسکن مهر در سال ۹۳ به اتمام می‌رسد و اگر واحدی باقی ماند، در سال ۹۴ به اتمام می‌رسد.» تا خیال منتظران واحدها را جمع کرده و آنها را به تدبیرش امیدوار کند. اما در کمال تعجب اصغری مهرآبادی (قائم مقام وزیر در مسکن مهر) در دی ماه 93 عنوان کرد که: «حتی اگر تسهیلات مسکن مهر هم پرداخت شود باز هم نمی‌توان سال آینده را به عنوان سال اتمام پروژه‌ها دانست.» عباس آخوندی که پیش تر وعده کرده بود تمام واحدها تا پایان سال 94 تکمیل می شود در شهریور 94 گفت: «سعی می کنیم بخش عمده‌ای از واحدهای مسکن مهر را در سال جدید و مابقی را در سال 95 به اتمام برسانیم. » شمار وعده‌های ضد و نقیض‌ در وزارت آخوندی بالا رفته بود و مسئولین وزارتخانه هرروز وعده های هم را نقض می‌کردند. تا جایی که در تابستان 94 مهرآبادی در تناقضی آشکار با صحبت‌های قبلی خود و آخوندی گفت: «احتمال این‌که پروژه‌ها حتی در سال 1395 هم تمام نشود وجود دارد.» واحدهای مسکن مهر که آخوندی وعده داده بود تا پایان سال 94 تکمیل می شوند اکنون به گفته فریبرز واحدی (مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران) اتمام یکسری از آن ممکن از به سال 96 هم بکشد.

صحبت‌های ضد و نقیض از سوی مقامات وزارت تحت مدیریت آخوندی هر روز بیشتر می شود و موجی از نگرانی بین مردمی که منتظر دریافت واحدهای شان بودند بیشتر و بیشتر می شد. چه بسیار زوج‌های جوانی که در آغاز راه زندگی خود علاوه بر تمام پس انداز خود با بسیاری وام و قرض پیش هزینه دریافت واحدی از مسکن مهر را تامین کرده و اکنون برای آغاز زندگی مشترک شان چشم انتظار دریافت واحدشان هستند. متاسفانه اطلاع دقیقی از شمار افرادی با شرایط اینچنینی وجود ندارد تا به توان به عمق فاجعه پی برد. فقط کاش اندکی مسئولان وزارت راه و شهرسازی خود را جای این جوانان می گذاشتند تا حداقل در ارائه وعده‌های شان دقت بیشتری کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcawuny.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما