کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات 350 میلیون دلار فرش دستباف ایران به جهان

خبرگزاری فارس , 16 آذر 1395 ساعت 10:00

قم نیوز: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: امیدوارم امسال بتوانیم که بیش از 350 میلیون دلار فرش دستباف را از ایران به خارج از کشور صادر کنیم.


به گزارش قم نیوز،  حمید کارگر  در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش صادرات فرش ایران اظهار کرد: پس از چند سال کاهش در عرصه صادرات فرش دستباف، در سال جاری افزایش را در این زمینه شاهد بودیم.

وی ادامه داد: صادرات فرش ایران به آمریکا از سر گرفته شد و صادرات فرش کشورمان افزایش پیدا کرد، در هفت ماهه اول امسال 167 میلیون دلار فرش دستباف با وزن بیش از 2 هزار تن از ایران به 80 کشور دنیا صادر شد، این میزان نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشی 17 درصد و به لحاظ وزنی 11 درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: امیدوار هستیم که روند افزایش صادرات فرش کشورمان به جهان تا پایان سال هم ادامه پیدا کند و امسال بتوانیم که بیش از 350 میلیون دلار فرش دستباف را از ایران به خارج از کشور صادر کنیم.

کارگر با اشاره به بازارهای جدید صادرات فرش ایران اظهار کرد: صادرکنندگان فرش کشورمان علاوه بر بازارهای سنتی به بازارهای جدید برای صادرات فرش دستباف گرایش پیدا کرده‌اند، حتی چین هم امروز به خریدار و مصرف‌کننده فرش دستباف ایرانی تبدیل شده است و امیدواریم که روند افزایش صادرات کشورمان در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. 

وی ادامه داد: بازار فرش دستباف ایران همچون خود تولیداتش بسیار تنوع دارد، سبک زندگی و سلایق مصرف‌کنندگان فرش دستباف کشورمان هم بسیار متفاوت است، در حوزه فرش‌های ابریشمی که در قم هم تولید می‌شود، لزوما همه کشورها بازار فروش این نوع از فرش‌ها نیستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن یکی از خریداران اصلی فرش دستباف استان قم است، به هر حال فرش‌های متنوعی در کشور و استان داریم، از جمله این فرش‌ها می‌توان به فرش‌های ابریشمی و پشمی اشاره کرد که هر کدام بازار و مشتری خاص خودش را دارد.

کارگر با اشاره به فرش ابریشم استان قم اظهار کرد: این استان در تولید فرش ابریشمی در کشور بی رقیب و یکه‌تاز است، البته در شهرهایی همچون تبریز و مراغه هم این نوع از فرش تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات فرش استان قم رقم دقیقی نداریم، چون الزاما تولید فرش هر استان از خود آن استان صادر نمی‌شود، به همین دلیل صادرات فرش هر استان به تفکیک نیست و تنها ارقام مربوط به صادرات فرش ایران به صورت کشوری را داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: زمانی که تجارت فرش رونق بگیرد، تولید فرش هم رونق خواهد داشت، باید صادرات فرش را تقویت کنیم، فرش ایران به صورت طبیعی یک کالای صادراتی است و دو سوم تولیدات فرش کشورمان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

کارگر با اشاره به صادرات فرش ایران اظهار کرد: حتی فرش‌های دست دوم کشورمان هم مشتریان خاص خودش را در خارج از کشور دارد. به دنبال این هستیم که از تمام ابزارها برای تقویت صادرات فرش دستباف ایران استفاده کنیم و اقداماتی همچون بسترسازی‌های حقوقی و رفع موانع گمرکی و برگزاری نمایشگاه‌های فرش در این راستا دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: تبلیغات گسترده فرش ایرانی در خارج از کشور کمک می‌کند که بازار صادرات فرش کشورمان را گسترش بدهیم و این مسئله می‌تواند افزایش تولید فرش دستباف و بهبود معیشت قالی‌بافان را به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: طی سال‌های اخیر 29 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ایران به ثبت جهانی رسیده و این نوعی حراست از نام و نشان فرش ایرانی است و فرش دستباف استان قم هم دو سال پیش به ثبت جهانی رسید.

کارگر با اشاره به بازارهای صادراتی فرش ایران اظهار کرد: برخی از کشورها همچون آمریکا، آلمان، ایتالیا و لبنان جزو بازارهای سنتی صادرات فرش دستباف ایران هستند، اما برخی از کشورهای دیگر همچون چین، روسیه، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین جزو بازارهای جدید صادرات فرش کشورمان به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: ایران صدرنشین بازار تجارت جهانی فرش دستباف است، پیش از تحریم‌ها کشورمان سالیانه بیش از 500 میلیون دلار فرش دستباف به جهان صادر می‌کرد، در کنار ایران، کشورهایی همچون هند، افغانستان، نپال و ترکیه هم تولیدکننده فرش دستباف هستند.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 44268

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/44268/صادرات-350-میلیون-دلار-فرش-دستباف-ایران-جهان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir