دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 44477
منبع : روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم

کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس با 15 هزار عنوان کتاب راه اندازی می شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس از برنامه ریزی به منظور ایجاد کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس با 15 هزار عنوان کتاب در کشور خبر داد.
کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس با 15 هزار عنوان کتاب راه اندازی می شود
به گزارش قم نیوز،  سردار غلامرضا علاماتی در حاشیه بازدید از اداره کل حفظ آثار قم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ابراز کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به دنبال این است که در راستای ترویج فرهنگ پایداری و ایثار و شهادت و ارائه الگوی مناسب سبک زندگی اسلامی، از تمام ظرفیت سازمان ها و نهادها و نیروهای مسلح در جهت معرفی ایثار شهدا و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و انتقال این روحیه به آحاد جامعه و بخصوص ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه ثبت اسناد و مدارک دفاع مقدس در چهار مرحله شناسایی، جمع آوری، ثبت و پردازش و ساماندهی صورت می گیرد، یادآور شد: در این راستا با همکاری خوب سازمان و نهادها بخصوص مراکز لشکری اقداماتی انجام شده اما هنوز جای کار بسیاری دارد.

رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس فعالیت و همکاری استان قم را در حوزه اسناد دفاع مقدس در سطح مطلوب و عالی توصیف کرد و افزود: فعالیت استان قم در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی حدود 27 هزار رزمنده قمی و دریافت خاطرت از خانواده های آنها می تواند ضمن استمرار و پیگیری و جلوگیری از خطر تحریف و فراموشی، به دیگر مراکز نیز تسری یابد.

علاماتی انجام مصاحبه و ثبت تاریخ شفاهی حدود سه میلیون ایثارگر در کشور را فضایی گسترده خواند و تاکید کرد: این ماموریت، از اولویت های برنامه های بنیاد است که همه باید در به سرانجام رسیدن، ثبت اسناد درجه یک تاریخ شفاهی و پیاده سازی آن کمک کنند.

وی حفظ و ثبت آثار ستادهای پشتیبانی در منطقه رزم و یا پشت جبهه را نیز مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد:

هر یک از دستکاه های کشوری مسئولیت دارند از کارکنان ایثارگر خود، اسناد و مدارک حوزه دفاع مقدس را جمع آوری کنند.

رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس افزود: برای تاریخ شفاهی دستورالعمل هایی داریم و تاکنون کارگاه های کشوری و استانی زیادی نیز در این زمینه بر اساس درخواست متقاضیان برگزار شده است.

وی یادآور شد: برنامه ریزی هایی شده که واجدین شرایط مصاحبه و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سراسر کشور، با برخورداری از نام کاربری ویژه، از امکان آموزش دیجیتالی تاریخ شفاهی برخوردار شوند.

علاماتی ارائه خدمات سریع، فراگیر و سهل الوصول به آحاد جامعه در خصوص تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس را از دیگر ماموریت های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: در راستای دسترسی آسان علاقمندان و کوتاه سازی مسافت، موضوع فعالیت در فضای مجازی و راه اندازی کتابخانه تخصصی دیجیتال دفاع مقدس، از گام های بلندی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به حفظ مالکیت معنوی منتشران و مولفان آثار، خاطرنشان ساخت: ان شاءالله با عنایت شهدا و پس از تمهید مقدمات مربوط به راه اندازی کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس، امکان بهره مندی به صورت بازدید و دانلود از حدود 15 هزار عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس، در هر نقطه برای علاقمندان فراهم می شود.

یادآور می شود: سردار علاماتی در حاشیه بازدید از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، از بخش های آرشیو اسناد مکتوب، فیلم، صوت و تصویر لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در مرکز حفظ آثار سپاه و بسیج استان نیز بازدید کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfejdj.w6djeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما