دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 44492
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

بوستان كودك تجربه‌اي نو براي آينده قم

قم نيوز : قم نیوز: ساخت بوستان كودك به عنوان يكي از نخستين بوستان‌هاي موضوعي در قم، تا يك ماه آينده به اتمام مي‌رسد و تجربه‌اي نو از مكان‌هاي رفاهي تخصصي را براي شهر كريمه اهل بيت(ع) رقم خواهد زد.
بوستان كودك تجربه‌اي نو براي آينده قم
به گزارش قم نیوز،  گسترش شهرها و تبديل آنها به كلانشهر يكي از ملزومات دنياي مدرن است، دنيايي كه به سوي شهرهاي هوشمند پيش مي‌رود، محدوده‌هايي وسيع از مناطق شهري كه داراي ويژگي‌ها و لوازم مدرن شدن هم هستند و به تبع آنها، نيازها و خواسته‌هاي شهرنشينان هم دچار تغييرات ماهيتي شده و بنا به هويت جديد، شكلي نوين به خود مي‌گيرند.

در اين بين و با توجه به توسعه معابر شهري نظير خيابان‌ها و بزرگراه‌ها و نيز ابنيه و مراكز مختلفي كه هر روز، شكلي ديگرگونه از زندگي را ارائه مي‌دهند، توجه به مكان‌هايي با كاربري متفاوت از زندگي يكنواخت شهري يكي از ضرورت‌هاست؛ بوستان‌هاي شهري نمونه‌اي از اين اماكن هستند كه توسعه آنها با توجه به گسترش شهرنشيني و دور شدن تدريجي انسان‌ها از طبيعت، ضروري به نظر مي‌رسد.

شهرداري قم نيز طي اين سال‌ها تلاش فراواني براي بهبود ساختارهاي شهري داشته و توسعه بوستان‌هاي محله‌اي و منطقه‌اي را در دستور كار قرار داده است هر چند اين مسئله با وجود گراني زمين در بسياري از مناطق شهري با مشكلاتي مواجه بوده و نيازمند همكاري و همراهي نهادها و مراكزي همچون شوراي شهر، ادارات و دستگاه‌هاي دولتي و همچنين شهروندان است.

هر چند احداث بوستان‌هاي جديد شهري امري پسنديده و في نفسه داراي ارزش است، اما با توجه به ويژگي‌هاي شهري مانند قم كه به يمن وجود بارگاه نوراني فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران، به شدت داراي رنگ و بويي مذهبي و فرهنگي است، نياز به تاسيس بوستان‌هايي كه كاربري‌هاي اين چنيني هم داشته باشند بيش از گذشته احساس مي‌شود.

به ديگر سخن، بوستان‌هاي شهري در قم بايد به سمت موضوعي شدن پيش بروند، مكان‌هايي كه هر يك داراي كاربري‌هاي عمومي و در عين حال اختصاصي بوده و بتوانند طيفي از شهروندان در رده‌هاي سني مختلف و با گرايش‌هاي گوناگون فكري و معرفتي را به سمت خود جذب كنند.

در اين بين ايده راه‌اندازي «بوستان‌هاي موضوعي» چندي است كه در مديريت شهري قم قوت گرفته و به زودي شاهد آغاز فعاليت چند مورد از اين دست بوستان‌ها خواهيم بود.

 رضا خانه‌زاد يزدي سرپرست اداره كل فني و طراحي شهرداري قم در اين زمينه با اشاره به تخصصي شدن خدمات‌رساني به شهروندان مي‌گويد: برنامه‌ريزي به منظور ايجاد و توسعه فضاهايي تخصصي در سطح شهر قم، يكي از ملزومات اداره اين مكان مقدس است تا قم به محيطي امن، سالم و رشددهنده براي نسل فردا تبديل شود به همين دليل اداره كل فني و طراحي شهرداري با همكاري شهرداري منطقه يك، زميني در محدوده ميدان بسيج را براي احداث بوستان كودك در نظر گرفته است؛ مساحت اين زمين حدود يك هكتار بوده و سعي داريم بر اساس ديدگاه‌هايي مانند ايجاد فضا و وسايل بازي براي تقويت ذهن و فكر كودك و ايجاد فضاهاي مخصوص بازي براي رده‌هاي سني مختلف، بوستاني نو و مدرن را طراحي كنيم.

آشنايي كودكان با رنگ‌ها، اشكال هندسي و برقراري ارتباط با طبيعت از طريق عناصر طبيعي مانند آب، خاك، هوا، درختان و ... يكي از اهداف ساخت اين بوستان است؛ خانه‌زاد يزدي در اين زمينه خاطرنشان مي‌كند: احداث فضاهاي ورزشي مانند مسير ويژه دوچرخه‌سواري و پيست اسكيت براي تقويت توان بدني كودكان و نوجوانان از ديگر اهداف اين پروژه محسوب مي‌شود ضمن اينكه توسعه فضاهايي همچون بوفه، نمازخانه، اتاق مادر و آلاچيق‌ها براي ارائه خدمات رفاهي به خانواده‌هايي كه همراه فرزندانشان در بوستان كودك حضور مي‌يابند در دستور كار قرار دارد؛ در حال حاضر اين بوستان پيشرفت مناسبي از نظر اجرايي داشته و در آينده نزديك شاهد بهره‌برداري از آن خواهيم بود.

براي اطلاع از آخرين وضعيت عمليات اجرايي ساخت نخستين بوستان كودك در قم، به سراغ مهدي اصفهانيان مقدم شهردار منطقه يك قم رفتيم؛ وي با بيان اينكه اين بوستان با استفاده از اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم و با مشاركت شهرداري، مراحل انتهايي ساخت را پشت سر مي‌گذارد گفت: اين مكان به عنوان يكي از بوستان‌هاي موضوعي شهر مقدس قم، ظرفيت‌هاي خوبي براي ارائه خدمات بهتر و تخصصي‌تر به خانواده‌ها فراهم مي‌كند؛ ساخت بوستان كودك با طراحي و امكانات مناسب مي‌تواند بستري براي توسعه بوستان‌هاي موضوعي در سطح شهر نيز باشد؛ عمليات اجرايي احداث اين بوستان در حال حاضر پيشرفت ۹۰ درصدي داشته و تا يك ماه آينده، آماده بهره‌برداري خواهد بود.

درباره بوستان كودك با برخي شهروندان هم به گفت‌وگو نشستيم و نظر آنها به عنوان استفاده‌كنندگان نهايي را جويا شديم؛ رضا محسني كه داراي دو فرزند ۴ و ۷ ساله است از ساخت چنين مكاني استقبال مي‌كند و مي‌گويد: راستش تا حالا به اين موضوع فكر نكرده بودم كه ساخت بوستان‌هاي موضوعي در دستور كار مديريت شهري باشد ولي اقدام جالبي است و به گمانم مي‌توان براي موضوعات ديگر هم آن را الگو قرار داد، مثلا بوستان مطالعه، بوستان جوانان و همچنين بوستان ورزش؛ به عنوان پدر دو فرزند خردسال، حتما استفاده از اين بوستان را جزو برنامه‌هاي آخر هفته قرار مي‌دهم و اميدوارم همانطور كه شهرداري اعلام كرده، امكانات مورد نياز براي كودكان و خانواده‌ها در آن فراهم شود.

رقيه خوش‌خلق كه همراه پسر ۵ ساله‌اش در يك بوستان محله‌اي نشسته و فرزندش در حال بازي با همسالانش است ديگر شهروندي است كه درباره ساخت بوستان كودك با ما طرف گفت‌وگو مي‌شود؛ او مي‌گويد: شايد نتوان بوستان‌هايي كاملا تخصصي در سطح شهر ايجاد كرد اما اگر بيشتر كاربري‌هاي موجود در يك مكان به قشر يا رده سني خاصي اختصاص داشته باشد، هدف اصلي اين كار هم محقق مي‌شود. ساخت بوستان كودك را مي‌توان به فال نيك گرفت و البته چون هنوز چنين چيزي وجود ندارد كه بتوانيم از آن استفاده كنيم، نظر دادن در موردش هم كمي سخت است ولي با توجه به چيزي كه شهرداري اعلام كرده و در حال اجراي آن است، به عنوان مادر يك كودك خردسال مي‌توانم بگويم اقدام خوبي صورت گرفته و چنين بوستاني، براي آينده قم كه به يقين جمعيت و زوار بيشتري خواهد داشت ضروري است. در هر صورت يكي از كساني خواهم بود كه حداقل هفته اي دو بار به اين بوستان سري مي‌زنم تا فرزندم از امكاناتي كه در آنجا گرد مي‌آيد استفاده كند البته پيشنهادي هم در اين زمينه دارم به اين صورت كه بهتر است مكاني براي استفاده مادران هم فراهم شود تا آنها به همراه فرزندانشان و پا به پاي آنها در بازي‌هاي كودكانه شركت كنند، چون تجربه ثابت كرده بچه‌هاي خردسال معمولا وقتي همراه مادرانشان بازي كنند، اعتماد بيشتري هم خواهند داشت و راه و رسم زندگي اجتماعي را بهتر مي‌آموزند.

بر اساس آنچه از ابتدا پيش‌بيني شده و كارفرما و پيمانكار در حال اجراي آن هستند، اين بوستان داراي پنج زمين بازي مجهز براي رده‌هاي سني گوناگون، آلاچيق، آب‌نما، سرويس بهداشتي، زمين اسكيت، سكوي نشيمن و ست‌هاي ورزشي و تندرستي در حدود يك هكتار زمين خواهد بود؛ اعتبار در نظر گرفته شده براي ساخت بوستان كودك در قم ۱۵ ميليارد ريال است كه نيمي از آن از محل اعتبارات سفر رهبري و نيم ديگر توسط شهرداري تامين شده است.

بدين ترتيب در آينده‌اي نزديك، كودكان قمي در محيطي ايمن‌تر از گذشته به تفريح و بازي خواهند پرداخت و در عين حال، آموزش‌هاي لازم را نيز خواهند ديد؛ شهروندان قمي حداقل يك مكان براي گذراندن اوقافت فراغت به همراه فرزندانشان خواهند داشت و زائران گردشگراني كه به صورت خانوادگي به شهر كريمه اهل بيت(س) مشرف شده‌اند، خاطره‌اي خوش از اقامت در بوستان‌هاي قم برايشان ثبت مي‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcci0q0.2bq0o8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما