پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 44620
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

گام بلند شهرداري قم براي رسيدن به استانداردهاي روز حمل و نقل عمومي

قم نيوز : قم نیوز: شهرداري قم با برنامه‌ريزي جامع براي توسعه و تجهيز ناوگان قديمي و راه‌اندازي سيستم‌هاي جديد حمل و نقل درون‌شهري، گام مهمي در رسيدن به استانداردهاي نوين شهري برداشته است.
گام بلند شهرداري قم براي رسيدن به استانداردهاي روز حمل و نقل عمومي
به گزارش قم نیوز،  آذرماه روز ملي حمل و نقل نامگذاري شده، روزي براي پاسداشت فعالان اين حوزه و صد البته توجه بيشتر به نيازهاي كشورمان در حوزه حمل و نقل، ترانزيت و جابجايي كالا و مسافر؛ روزي كه يادآور همت جمعي براي حل مشكلات ترابري ايران است، تجربه‌اي كه مي‌تواند با مديريت جهادي و تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي، بار ديگر تكرار و بهتر از گذشته، پويايي و پيشرفت را نصيب ملت ايران كند.

در اين بين حمل و نقل درون‌شهري كه يكي از وظايف و كاركردهاي شهرداري‌هاست، از اهميت و جايگاه مهمي برخوردار است چه اينكه با توجه به مشكلات زيست‌محيطي روزافزون از يك سو و افزايش جمعيت شهري از سوي ديگر، نياز به حمل و نقل عمومي در داخل شهرها بيش از پيش نمايان شده و علاوه بر اين، كلانشهرها نيز براي توسعه و پيشرفت، نياز جدي به گسترش اين حوزه دارند.

كلانشهر قم طي همه سال‌هاي گذشته، از نظر حمل و نقل درون‌شهري و وسائل عمومي به منظور تردد در شهر، دچار مشكلات و عقب ماندگي‌هاي جدي بوده است؛ شهري كه بيش از يك ميليون نفر جمعيت ساكن و فراتر از ۲۰ ميليون زائر در طول سال دارد، در مناسبت‌هايي همچون نيمه شعبان، عيد نوروز و برخي مناسبت‌هاي مذهبي ديگر نيز به يكباره دو تا ۳ ميليون نفر زائر، مهمان قم مي‌شوند و اين همه، نياز به سيستم حمل و نقل درون‌شهري مدرني را مي‌طلبد كه قم، فاقد آن است.

عدم وجود سيستم حمل و نقل ريلي درون‌شهري و نبود سامانه جامع اتوبوس BRT از مهمترين اين مشكلات به شمار مي‌روند؛ به واقع شهري كه چنين ابزارهايي را ندارد، تا تبديل شدن به يك كلانشهر واقعي راه زيادي در پيش دارد به همين دليل شهرداري قم طي اين سال‌ها تلاش زيادي كرده تا بستر لازم براي ورود اين وسائل حمل و نقل مدرن را به شهر كريمه اهل بيت(س) فراهم كند.

در حال حاضر عمليات اجرايي خط A مترو قم با جديت دنبال مي‌شود و از پيشرفته‌ترين تجهيزات براي حفاري تونل آن استفاده مي‌شود؛ خطوط اتوبوس تا حد زيادي سامان‌دهي شده‌اند و از همه مهمترن، نوسازي و افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، يكي از اولويت‌هاي مديريت شهري محسوب مي‌شود.

عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم در اين زمينه مي‌گويد: «يكي از مسايل مهم شهري حمل و نقل عمومي است، در حوزه هاي مختلف شهرداري اتوبوسراني، تاكسيراني، قطار شهري و پايانه ها و ترافيك شهري و حوزه ستادي تعريف حوزه حمل و نقل و ترافيك را دارند كه عمدتا بخش مهندسي و فني حوزه حمل و نقل را بر عهده دارند؛ ترافيك يك مساله مهم در شهرها و بخش عمده هزينه ها صرف رفع مشكلات حاصل از ترافيك مي شود. امروزه بسياري از كشورها و شهرهاي دنيا درگير مساله و معضل ترافيك هستند و در اين زمينه نياز است كه به صورت چند وجهي كار شود».

وي به روز ملي حمل و نقل نيز اشاره مي‌كند و عقيده دارد روز حمل و نقل نشاني است براي تعامل بيشتر با فعالان اين حوزه و تقدير از خدماتي كه آنها در طول سال ارائه مي‌كنند؛ قاري قرآن عنوان مي‌كند: «با اين ايام از هزار دستگاه تاكسي نوسازي شده در شهر كه با ارائه تسهيلات ويژه از سوي شهرداري محقق شده نيز رونمايي خواهد شد. با توجه به اينكه ضروري است ناوگان تاكسيراني نوسازي شده و خدمات رساني بهتري به شهروندان داشته باشند برنامه‌ريزي در راستاي خارج كردن ناوگان فرسوده از چرخه خدمات انجام شده است.

در مورد تاكسي‌هاي فرسوده با مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهرداري قم نيز به گفت‌وگو نشستيم؛ مرتضي عزتي در اين باره گفت: با هماهنگي ستاد حمل و نقل و سوخت، ايران خودرو و اتحاديه تاكسيراني تاكسي‌هاي با عمر بيش از ۱۰ سال فراخوان شده تا اقدامات لازم براي نوسازي را انجام دهند، اين فراخوان اواخر سال گذشته انجام شد و پس از ثبت‌نام تحويل تاكسي‌هاي جديد آغاز شد»

عزتي از ثبت نام خودروهاي مدل ۸۵ و قبل از آن در اين فراخوان در دفاتر پيشخوان دولت خبر داد و افزود: «با توجه به هماهنگي‌هايي كه صورت گرفت و پيگيري سازمان آورده نقدي رانندگان پنج ميليون‌ تومان تعيين شد و بابت هر دستگاه تاكسي فرسوده نيز پنج ميليون‌ تومان پرداخت شد؛ همچنين پرداخت تسهيلات ۲۰ ميليون توماني با سود ۱۶ درصد به رانندگان در اين طرح پيش‌بيني شده است؛ تاكنون بيش از ۷۰۰ تاكسي تحويل رانندگان شده و به زودي مابقي تاكسي‌ها نيز تحويل شده و تحول ويژه‌اي در ناوگان تاكسيراني شهري ايجاد خواهد شد البته براي نوسازي ناوگان تاكسيراني ادامه دارد و اميدواريم با اين تحولي كه تا پايان سال تكميل خواهد شد قم پس از تهران دومين كلان‌شهر كشور باشد كه بيشترين آمار نوسازي ناوگان را به خود اختصاص مي‌دهد».

يكي از نكات حائز اهميت در شهر مقدس قم اين است كه اتوبوس، از جمله وسائل حمل و نقل عمومي پر استفاده توسط قمي‌ها و زائران است بر اين اساس توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني قم نيز يكي از نقاط عطف در گسترش فرهنگ استفاده از اين وسيله ارزان و مطمئن محسوب مي‌شود.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسراني شهري مي‌گويد: «با توجه به كمبودهايي كه در ناوگان حمل و نقل عمومي شهر قم وجود دارد توسعه ناوگان و در برخي موارد نوسازي آن‌ها در دستور كار مديريت شهري است».

حسين مؤمني موحد اضافه مي‌كند: «ناوگان حمل و نقل عمومي قم فاصله زيادي با استانداردها دارد، البته تقويت ناوگان و خريد ناوگان جديد از سال ۸۸ به بعد براي شهرداري‌ها مشكل تر شده زيرا حمايتي از سوي دولت براي اين كار صورت نمي‌گيرد در حاليكه در گذشته هزينه ۸۲.۵ درصد توسعه ناوگان توسط دولت به صورت يارانه پرداخت. عمده شهرداري‌هاي كشور اين امكان را ندارند كه به تنهايي ناوگان خود را توسعه دهند و به همين خاطر مشكلات متعددي در اين بخش داريم با اين حال براي توسعه اين سيستم، همتي جدي در شهرداري قم وجود دارد به طوري كه خريد ۴۰ دستگاه اتوبوس براي ناوگان اتوبوسراني شهري در دستور كار قرار گرفت و طي روزهاي آينده اين ناوگان به سيستم حمل و نقل عمومي قم اضافه مي‌شود».

مديريت شهري قم در تلاش است با همتي جهادي، علاوه بر تجهيز و توسعه ناوگان اتوبوس و تاكسي، سيستم‌هاي مدرن حمل و نقل عمومي را نيز وارد اين چرخه كند كه از آن جمله مي‌توان به مترو و مونوريل اشاره كرد؛ در حال حاضر خط A مترو قم توسط پيمانكاران حرفه‌اي در حال انجام است و بخش اعظمي از عمليات عمراني فاز نخست مونوريل نيز به اتمام رسيده همچنين مديران شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر براي نهايي شدن خط B مترو قم نيز در حال برنامه‌ريزي و رايزني هستند تا به زودي شهر قم، به عنوان يكي از كلانشهرهايي كه از سيستم‌هاي مدرن شهري براي جابجايي مسافر استفاده مي‌كند، مطرح باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfxvdj.w6dj0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما