سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 44764
آیت الله مکارم شیرازی:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور را در برابر دشمن بیمه می کند

قم نيوز : قم نیوز: حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرهنگ ایثار و شهادت را قدرت و نیرویی بی نظیر در برابر دشمنان دانست و با تأکید بر لزوم تقویت آن، خواستار فعالیت های بیشتری در مورد شهدا و ترویج فرهنگ جهاد در جامعه شد.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور را در برابر دشمن بیمه می کند
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار با حجت الاسلام شهیدی رییس بنیاد شهید و امورایثارگران و جمعی از اعضای دبیرخانه شورای عالی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در این دبیرخانه اظهار داشت: ما در گذشته، امروز و فردا به شهدا نیاز داریم و مسأله شهید و شهادت تمام شدنی نیست.

وی خواستار ترویج بیش از پیش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه شد و تأکید کرد: اصلا فرهنگ شهادت خودش کارساز است حتی اگر ما کاری نکنیم و همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم دستور به آمادگی و کسب نیرو در برابر دشمنان می دهد، خود این فرهنگ قوتی است و دشمنان از آن می ترسند، بنابراین هرچه فرهنگ ایثار و شهادت چه از نظر کمی و چه از حیث کیفی پررنگ تر شود اثر گذار تر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کار در مورد شهدا ابعاد زیادی دارد، عنوان کرد: به عنوان نمونه اینکه شهدای زمان پیامبر چه کسانی بودند و نام و ویژگی های آن ها چه بود یک بحث است ولی مسأله مهمتر این است که افکار شهدا چه بود و رجزهایی که می خواندند نشان گر چه مسائلی بوده است و خانواده شهدای اسلام چه عکس العملی در قبال شهادت شهدای بزرگوار نشان می دانند، بنابراین اینگونه کارها مجموعه ای است که خط سیر شهدا را نشان می دهد.

وی ضمن ابراز خرسندی از تدوین فرهنگ نامه ایثار و شهادت، خواستار نگاه همه جانبه به مسائل پیرامون شهدا شد و با تأکید براین که باید نظرات غیرمسلمانان هم در مورد فرهنگ شهادت بررسی شود عنوان کرد: ببینیم نظر افراد غیرشیعه و حتی غیرمسلمان و غیرایرانی ها در مورد شهادت چیست آیا آنها شهادت را انتحار و خودکشی می دانند یا معتقدند که امری مقدس است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: سخن من در این است که غیر از متن قضیه شهید و شهادت در حاشیه هم مسائل زیادی وجود دارد که می تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، بنابراین فقط نباید به اشخاص بسنده کرد، بلکه حواشی را هم نگاه کنید تا این فرهنگ نامه کاری، جامع و نویی بشود، البته باید احتیاط را هم رعایت کرد.

وی با اشاره به این که علمای گذشته آثار خود را به صورت فشرده و مبسوط منتشر می کردند، یادآور شد: این فرهنگ نامه هم اگر دو سطح فشرده و مشروح منتشر شود بسیار عالی است چراکه هم برای کسانی که توانایی، حوصله یا وقت خواندن را ندارند بهتر است و هم برای کسانی که می خواهند تحقیق و پژوهش های جامعی پیرامون شهدا داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان تدوین این فرهنگ نامه را کاری خوب و کم سابقه دانست و تأکید کرد: شهادت مفهومی گسترده است که در ابعاد مختلف آن می توان تحقیق و پژوهش کرد.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdceef8e.jh8epi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما