دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 44973
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

طراحی و اجرای منحصر به فرد نمازخانه بوستان فدک قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل طراحی و فنی شهرداری قم با اشاره به اجرای پروژه نمازخانه در بوستان فدک گفت: طراحی و اجرای این نمازخانه با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی صورت گرفته و منحصر به فرد است.
طراحی و اجرای منحصر به فرد نمازخانه بوستان فدک قم
به گزارش قم نیوز، رضا خانه‌زاد یزدی با اشاره به طراحی و اجرای زیبای نمازخانه بوستان فدک اظهار کرد: طراحی این نمازخانه توسط اداره طرح‌های معماری شهرداری قم طراحی شده که در نوع خود کم‌نظیر است.

مدیرکل طراحی و فنی شهرداری قم با اشاره به ویژگی‌های طراحی این بنا تصریح کرد: پاسخگویی به نیاز‌ها و عملکردهای متصور و مدنظر کارفرما، برخورداری اثر از روح معنوی و پایبندی به معماری گذشته ایرانی اسلامی با ذائقه و روحیه جامعه امروز از مهم‌ترین ویژگی‌های رعایت شده برای خلق این بنا بوده است.

خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه هدف از طراحی این بنا از یکسو، پاسخگویی به نیازهای عملکردی طرح و از یکسو آفرینشی نو به کمک عناصر آشنا در معماری اسلامی ایرانی بوده است، افزود: ساختار شکل و فرم این طرح از ترکیب دو فرم کلی شمسه در معماری اسلامی و چهارتاقی در معماری ایرانی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه فضای اصلی نمازخانه از فرم شمسه ایجاد شده است، افزود: در این بنا به منظور ایجاد شفافیت فضایی از هشت پنجره با شکل ربع دایره به منظور تلطیف زوایای خشک و تیز و ایجاد فضایی دلنشین استفاده شده است.

مدیرکل طراحی و فنی شهرداری قم با بیان اینکه گنبدخانه بنا ملهم از فرم چهارتاقی ایرانی است، ادامه داد: با بررسی‌ها و اتودهای مکرر که روی این فرم انجام گرفت با تلفیق فرم چهارتاقی و گنبد مدور به خلق فرم جدید انجامید که به لحاظ نوآوری در طرح گنبد و پرهیز از بهره‌گیری مستقیم از فرم‌های گذشته در نوع خود منحصر به فرد، بدیع و واجد کیفیت فضایی مطلوب است.

خانه‌زاد یزدی با تاکید بر اینکه در این پروژه سعی معمار بر این بوده است که با استفاده از این فرم‌ها تجربه‌ای صمیمی و انسانی از این فضا خلق کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر نوآوری در فرم نمازخانه، جزئیات اجرایی خاص و بدیعی نیز طراحی شد که در فرایند اجرایی پروژه با نظارت مستمر طراح و بازدیدهای مکرر از مراحل مختلف اجرا به انجام رسید.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgwy9t.ak9tu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما