يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 45166
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:

800 اثر تاریخی ثبت نشده در استان قم وجود دارد/ تخریب آثار تاریخی قم به دلیل کمبود اعتبارات

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه 800 اثر تاریخی ثبت نشده در استان قم وجود دارد، گفت: 360 اثر تاریخی استان تاکنون به ثبت رسیده اما به علت کمبود اعتبارات این آثار در حال تخریب است.
800 اثر تاریخی ثبت نشده در استان قم وجود دارد/ تخریب آثار تاریخی قم به دلیل کمبود اعتبارات
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با آیت‌الله محمدعلی گرامی که در دفتر این شخصیت حوزوی انجام شد، با بیان اینکه بررسی تاریخ معماری و شهرسازی کشور با برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مختلف طی سال‌های گذشته به صورت ویژه در سطح ملی دنبال شده است، اظهار کرد: در دولت گذشته این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته اما دولت کنونی نسبت به آن اهتمام جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه طی 6 ماه اخیر کمیته‌های مختلف برای برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند، اضافه کرد: این کنگره استانی همزمان با 30 دی‌ماه در تالار مرکزی شهر قم برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: از نظر معماری بعد از انقلاب اسلامی آشفتگی خاصی در سطح کشور قابل مشاهده بوده است چراکه بسیاری از آثار تاریخی دست‌خوش تغییر شده و در دوره‌های مختلف مورد بی‌توجهی افراد قرار گرفته‌اند.

وی از وجود بناهای شاخص ملی و بین‌المللی در قم یاد کرد و گفت: اکنون باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم نه اینکه نسبت به تخریب آنها بی‌توجه باشیم.

رضایی با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار اثر تاریخی در سطح کشور ثبت شده است، مطرح کرد: ایران اسلامی دهمین کشور جهانی است که حجم قابل توجهی از آثار تاریخی را به خود اختصاص داده اما بعد از انقلاب دچار آشفتگی معماری شده که این موضوع بسیاری از پژوهشگران و متخصصان را نگران کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حراست از آثار تاریخی اهتمام جدی دارند، عنوان کرد: سایت‌های تاریخی قم با سابقه چندین ساله توجه جمعیت قابل توجهی از توریست‌های خاصی را به خود جلب کرده‌اند؛ کاروانسراهای مهم و بزرگی در سطح استان وجود دارد که دیرگچین در جاده گرمسار یکی از بزرگ‌ترین آن‌هاست.

رضایی بناهای تاریخی را نشانه‌ای از شکوه تاریخ ایران دانست و گفت: این بناها باید حفظ شود اما تحقق این امر نیازمند بررسی تاریخ معماری و شهرسازی کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 مقاله به دبیرخانه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد دبیرخانه دائمی برای این کنگره بتوانیم احیای موسساتی که در راستای بررسی تاریخ معماری و شهرسازی قم فعال هستند را دنبال کنیم.

وی استفاده از نظرات و پیشنهادات علما و مراجع دینی را راهگشا دانست و اظهار کرد: امیدواریم در این کنگره استانی بتوانیم از پیام برخی از شخصیت‌های حوزوی استفاده کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه 800 اثر تاریخی ثبت نشده در استان قم وجود دارد، اضافه کرد: 360 اثر تاریخی استان تاکنون به ثبت رسیده اما به علت کمبود اعتبارات این آثار در حال تخریب است.

وی با تاکید بر اینکه حراست از آثار تاریخی بدون مشارکت مسؤولان مختلف استانی و ملی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: با وجود اینکه کشور در شرایط بودجه‌ای خاصی قرار دارد اما تاکنون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم برای حفاظت از آثار تاریخی تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم آثار تاریخی شهرها را نشان دهنده فرهنگ گذشتگان دانست و گفت: پژوهشگران و متخصصان از کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم استقبال مطلوبی داشته‌اند و تاکنون نشست‌های مختلف با حضور اساتید دانشگاهی و متخصصان معماری برای افزایش سطح علمی این کنگره استانی برگزار شده است.

وی از جایگاه ظرفیت‌های فرهنگی استان قم یاد کرد و ادامه داد: بخش‌های فرهنگی از جمله حوزه‌های علمیه می‌توانند در افزایش مشارکت‌های مردمی برای حراست از آثار تاریخی همیاری مطلوبی داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه حراست از آثار تاریخی بدون مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: استان قم باید به عنوان یک الگو در راستای حراست از آثار تاریخی کوشا باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcb08ba.rhbs0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما