جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 45461
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله جوادی آملی:

آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرابطون شایسته انقلاب بود

قم نيوز : قم نیوز: کی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مرابطون همواره با برنامه در راه رضای خدا گام برمی‌دارند، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرابطون شایسته انقلاب اسلامی بود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرابطون شایسته انقلاب بود
به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی  در جلسه هفتگی اخلاق خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به اینکه فقر ماهیت انسان نیست، گفت: البته فقر از انسان جدا نیست.

وی با تأکید بر اینکه هیچ حادثه و نجاتی رخ نمی‌دهد جز به اذن الله، افزود: مثل انسان در مقابل خدا مانند کودک در برابر مادرش است زمانی که تنبیه هم می‌شود باز به او پناه می‌برد.

نشانه‌های ربوبیت بشری

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه کسی که در انجام امور به زحمات و خواست خود توجه دارد نشانه ربوبیت در وجودش رخنه کرده است، گفت: قارون با اتکا به زحمات و ثروت خود و فرعون به صورت آشکارا ادعای ربوبیت کردند.

وی با بیان اینکه در وجود اغلب انسان‌ها گوشه‌ای از خودخواهی و ربوبیت به چشم می‌خورد، گفت: وقتی انسان می‌گوید اول خدا بعد فلانی همین مظهر ربوبیت و غرور است.

آیت الله جوادی آملی افزود: انسان چون فقیر و خالی است می‌تواند مظهری از نور خدا شود.

وی با اشاره به اینکه دستورات الهی، رحمانی است گفت: خدا دوست دارد انسان نسبت به تمام موجودات اطراف خود رحم داشته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) بر فراهم آوردن زمین و آسمان آباد برای زندگی مناسب تأکید دارند، گفت: امروز اگر کسی برای کاهش آلودگی هوا قدمی بردارد عبادت کرده است.

فقه و اصول محصور نماز و روزه نیست

وی با تأکید بر اینکه فقه و اصول را نباید فقط به نماز و روزه ختم کنیم، اظهار کرد: فقه باید در همه امور زندگی انسان ساری و جاری باشد.

آیت الله جوادی آملی رحمت خدا را پیش از غضب خدا معرفی کرد و گفت: خداوند از انسان می‌خواهد که مظهر رحم و رحمانیت باشد.

وی با اشاره به برخورد رحمانی پیامبر اسلام(ص) بعد از فتح مکه، افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) مظهر رحمت رحمانی خداست و ما هم باید نسبت به محیط و موجودات اطراف خود رحم کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیات قرآنی در خصوص مومنان واقعی، گفت: کسی که مرابطه می‌کند مانند کسی است که با رعایت آداب و رسومی معتکف می‌شود.

آیت الله جوادی آملی با طرح این مطلب که مدافعان حرم اهل بیت(ع) در راه حفظ مرزهای اسلام مرابطه کردند، گفت: هرکاری که به صورت مداوم و هدفمند برای جلب رضای خدا باشد مرابطه محسوب می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ارتحال حضرات آیات موسوی اردبیلی، واعظ خراسانی و هاشمی رفسنجانی آن‌ها را از مرابطون نظام اسلامی تلقی کرد و گفت: حق‌شناسی مردم در مراسم تشییع و تدفین آیت الله هاشمی رفسنجانی تکریم ارزشمندی بود و جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjvxex.uqeimzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما