شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 45472
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون قوه قضائیه:

انتظارات مردم از دستگاه قضا بالاست/ قضات مواظب دسیسه‌های شیطان باشند

قم نيوز : قم نیوز: معاون قوه قضائیه گفت: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجهه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می‌کنند.
انتظارات مردم از دستگاه قضا بالاست/ قضات مواظب دسیسه‌های شیطان باشند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی احمدی میانجی در مراسم تقدیر از فارغ التحصیلان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه با اشاره به مسئولیت مهم و خطیر قضاوت در جامعه اسلامی اظهار کرد: این مسئولیت یکی از مسئولیت‌های سنگین و مهم جامعه اسلامی است که به عنوان واجب کفایی بوده و شغلی از شغل انبیا معرفی می‌شود.

قائم‌مقام سابق سازمان دیوان عدالت اداری کشور افزود: منصب قضاوت همانطور که مهم، ضروری، حساس و واجب کفایی است به همان اندازه مشکل و خطیر است، به ویژه در زمان حال که مسائل مردم آنقدر پیچیده شده که از منظر این شغل شناخت و تشخیص حق و باطل بسیار مشکل و سخت شده است.

احمدی میانجی ادامه داد: به همان اندازه که کسوت قضاوت از نظر معنوی و دینی دارای جایگاه ممتاز و منزلت ارزشمند بوده، خطرات و لغزش‌هایی که در آن وجود دارد نیز مهم و قوی است.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و خطرات آن، انسان‌های اندکی هستند که می‌توانند براساس همان وظایفی که برایشان تعریف شده است و باید به آن عمل کنند، به آن اهتمام داشته باشند.

وی از اخلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین خصوصیات و لازمه فعالیت قضات نام برد و گفت: قضات باید توجه داشته باشند هر کسی که از درب اتاقشان وارد می‌شود، در اولویت نخست یک انسان است. باید برخورد مناسب و درخور یک انسان را با او داشته باشند و خوب به صحبت‌هایش گوش دهند، وقتی هم جرم آن مشخص شد باز هم با روی گشاده و اخلاق نیکو حکم آن را بعد از بررسی دقیق و شنیدن دفاعیات به وی تفهیم کنند.

رئیس شوراهای حل اختلاف ادامه داد: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجهه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه و قضات جوان حاضر در مراسم گفت: در کار قضاوت به اندازه کافی وقت به طرفین بدهید تا صحبت کنند، هیچوقت مانع دفاع متهم نشوید، اینکه با وجود مشکلاتی که هست و حجم پرونده‌هایی که وجود دارد وقت برای شنیدن حرف طرفین بگذارید، خیلی مهم است.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وجود پرونده‌های زیاد در دستگاه قضا نباید منجر به این شود که قاضی بدون رسیدن به اقناع ذهنی دست به قلم ببرد و حکم کند، باید مواظب شیطان و دسیسه‌های آن بود. بدانید آبروی افراد را بردن خیلی خطرناک بوده و کار شما خیلی حساس است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcb5aba.rhbszpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما