پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 45889
منبع : سلامت آنلاین

سیگاری‌ها، سبزیجات و میوه‌های رنگی بیشتری بخورند

قم نيوز : قم نیوز: محققان در مطالعات اخیر خود اعلام کرده‌اند که مصرف انواع سبزیجات و میوه‌های رنگی مانند پرتقال، فلفل قرمز شیرین و مانند اینها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط با استعمال سیگار می‌شود.
سیگاری‌ها، سبزیجات و میوه‌های رنگی بیشتری بخورند
به گزارش قم نیوز، بررسی‌های محققان نشان داده است که رنگدانه «بتاکریپتوکسانتین» تعداد گیرنده‌های مورد نیاز نیکوتین را برای رشد تومورهای ریه کاهش می‌دهد. نیکوتین یک ماده شیمیایی افزودنی موجود در تنباکو و برخی مایعات سیگار است.

 نتایج به دست آمده از مطالعات پژوهشگران دانشگاه بوستون مشخص کرده که مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از رنگدانه «بتاکریپتوکسانتین» می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش دهد.

طبق تخمین متخصصان، در سال جاری حدود ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد جدید از سرطان ریه در آمریکا شناسایی خواهد شد و بیش از ۱۵۵ هزار مرگ ناشی از آن به ثبت خواهد رسید. سیگار کشیدن اصلی‌ترین عامل بروز سرطان ریه در دنیا به شمار می‌رود و بر اساس آمارهای انجمن ریه آمریکا، مردانی که سیگار می‌کشند ۲۳ برابر بیشتر از مردانی که سیگار نمی‌کشند دچار سرطان ریه می‌شوند. در این حال، زنان سیگاری نیز ۱۳ برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.

در این میان، افراد غیر سیگاری هم که در معرض دود سیگار قرار دارند، قربانی درجه یک آنها می‌شوند و سرطان ریه این افراد را نیز مبتلا می‌کند. سالانه حدود ۷ هزار و ۳۳۰ نفر غیر سیگاری به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار و ابتلا به سرطان ریه در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از ۷ هزار ترکیب در دود سیگار وجود دارد که بسیاری از آنها سرطان‌زا هستند و به پوشش سلول‌های ریه آسیب وارد می‌کنند. از سوی دیگر، در حالی که نیکوتین عامل مستقیم سرطان ریه به شمار نمی‌رود، مطالعات نشان می‌دهند که این ترکیب افزودنی به طور غیر مستقیم باعث تقویت رشد تومورهای ریه می‌شود. هنگامی که نیکوتین را استنشاق می‌کنیم، این ترکیب به گیرنده‌هایی روی سطح ریه‌ها متصل می‌شود. این کار باعث افزایش حجم سیگنال‌های ارسالی و تکثیر سلولی و تشکیل عروق خونی جدید می‌شود. این فرآیند نقش مؤثری در رشد سلول‌های سرطانی ایفا می‌کند.

دانشمندان معتقدند که رنگدانه «بتاکریپتوکسانتین» موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگی به کاهش گیرنده‌های موجود در سطح سلول‌های ریه کمک مؤثری می‌کند و همین امر باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی ریه می‌شود. بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که این رنگدانه، رشد تومورهای ریه را تا بیش از ۶۳ درصد در موش‌های آزمایشگاهی کاهش می‌دهد. رنگدانه «بتاکریپتوکسانتین» معمولا در میوه‌ها و سبزیجاتی به رنگ زرد، نارنجی و قرمز همچون پرتقال، نارنگی، کدو و فلفل قرمز شیرین بوفور یافت می‌شود.

محققان بر این باورند که مصرف روزانه ۸۷۰ میکروگرم از این رنگدانه معادل مصرف روزانه حدود یک عدد فلفل قرمز شیرین یا دو عدد نارنگی است.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdnj0o.yt0kj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما