يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 46194
شهردار قم

قم ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم با اشاره به وجود بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم گفت: این میزان بافت فرسوده برای قم اسف‌بار است، با این‌وجود دولت چه بودجه‌ای را برای احیا این بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است.
قم ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد
به گزارش قم نیوز، مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به ضرورت توجه به رعایت نکات ایمنی درساختمان‌ها، اظهار داشت: هرچقدر که به مباحث ایمنی بها داده شود، بازهم کم است، چراکه نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه دارد، با این‌وجود متأسفانه به این مسائل توجه زیادی نمی‌شود.

وی بابیان اینکه حادثه ساختمان پلاسکو، هشداری در زمینهٔ ایمنی و ضرورت توجه به مسائل ایمنی است، افزود: تا اتفاقات این‌چنینی و حوادث طبیعی چون سیل و زلزله رخ ندهد، ما به فکر ایمن‌سازی نیستیم و چشم‌مان باز نمی‌شود، درحالی‌که این اشتباه است، همچنین متأسفانه تنها مدت کوتاهی بعد از حادثه به فکر ایمن‌سازی هستیم و زود فراموش می‌کنیم.

شهردار قم حدیث «ما اکثرالعبر و ما اقل الاعتبار» از حضرت علی(ع) را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این حدیث روایت خیلی از ما انسان‌هاست، باوجود اینکه عبرت‌ها بسیار است اما ما کم‌تر توجه می‌کنیم و پند می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: بحث‌های مرتبط با موضوع حادثه ساختمان پلاسکو تا مدتی داغ است، اما مهم این است که آیا برای احیاء بافت‌های فرسوده و ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد.

سقاییان نژاد با اشاره به وجود بیش از هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم، عنوان کرد: این میزان بافت فرسوده برای قم اسف‌بار است، با این‌وجود دولت چه بودجه‌ای را برای احیا این بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه پنجم قرار شد بودجه‌ای به این منظور اختصاص داده شود، گفت: در این برنامه مقرر شد که هرساله ۱۰ درصد از بودجه عمرانی به بافت‌های فرسوده اختصاص یابد، اما متأسفانه این مسئله عملیاتی نشد، همچنین مدیریت واحد شهری که از الزامات احیای بافت‌های فرسوده است نیز محقق نشده است.

شهردار قم بابیان اینکه بحث‌های مرتبط با بافت‌های فرسوده مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اظهار داشت: دولت با همکاری و همراهی شهرداری‌ها و سازمان راه و شهرسازی باید به تحقق این مهم اهتمام کند، همچنین با توجه به اینکه مسئله ایمن‌سازی تنها در حیطه مدیریت شهری نیست، دولت باید به ایجاد ساختارهای لازم برای تحقق آن در برنامه خود تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه تا تحقق حرف‌ها فاصله زیادی مانده است، ادامه داد: ابراز تأسف و ناراحتی برای حادثه پلاسکو تا زمانی که منجر به اعمال پیشگیرانه نشود، بی‌فایده است، حرف‌های زیادی نیز درباره ایمن‌سازی زده می‌شود، اما تا زمانی که این حرف‌ها محقق شود، فاصله زیادی مانده است.

سقاییان نژاد خاطرنشان کرد: شما یک ماه آینده شاهد هستید که تمامی این بحث‌ها و ابراز تأسف‌ها تمام‌شده و به فراموشی سپرده شده است، دراین‌باره آن چیزی که مهم است برنامه‌ریزی مدون و مستمر به‌منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان تهران، افزود: تاکنون دراین‌باره نقل‌قول‌های بسیار شده و همگان می‌دانند که اگر خدای‌نکرده زلزله‌ای در تهران رخ دهد، فاجعه‌ای بزرگ به وجود می‌آید اما چه کسانی به فکر این مسئله بوده و در راستای جلوگیری از فجایع احتمالی آن تلاش می‌کنند.

شهردار قم وضعیت جاده‌های کشور را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: وضعیت جاده‌های ما به‌حدی خراب است که سالانه تعداد زیادی قربانی می‌دهد، اما کسی به آن توجه نمی‌کند، در حالی‌ که به یک عزم جدی از سوی سران سه قوه و همکاری ارگان‌ها نیاز است.

وی بابیان اینکه تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، باید همچنان شاهد حوادث دردناکی چون پلاسکو باشیم، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به این مسائل توجه ویژه‌ای می‌شود و تلاش کشور ما نیز این است که به سمت پیشرفته‌شدن و حساسیت بالا در این زمینه برویم، تا بتوانیم از وقوع حوادث این‌چنینی که مشکلات زیادی را به همراه دارد، جلوگیری کنیم.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcdof0o.yt09n6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما