کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد:

تلاش گسترده دشمنان برای شیعه ستیزی/نگذاریم نقش شیعه در پیشرفت اسلام نادیده گرفته شود

خبرگزاری فارس , 28 بهمن 1395 ساعت 15:00

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه شیعه ستیزی به وسیله دشمنان خارجی و کسانی که نام اسلام بر خود نهاده‌اند گسترش پیدا کرده است گفت: پیروان مکتب اهل بیت(ع) نقش زیادی در گسترش شیعه دارند.


به گزارش قم نیوز، آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن همایش مدرسه امام کاظم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: از حضور همه شخصیت‌ها تشکر می‌کنم، حضور شما نشانه علاقه به مکتب اهل بیت(ع) و برنامه علمی این مکتب است.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم مقدمه‌ای برای اعلام برنامه‌های کنگره است که در اردیبهشت سال ۹۷ برگزار خواهد شد و طولانی شدن فراخوان به دلیل برنامه سنگین این کنگره است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: هدف از تشکیل این همایش نشان دادن نقشه راه است که این راه را به سوی مقصد چگونه بپیمایند و افراد در این برنامه به مسیر توجه کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: مردی خدمت حضرت رسید، حضرت فرمودند از کدام گروه هستید در جواب گفت از محبان و دوستان شما هستم و حضرت فرمودند از کدام گروه از محبان هستید.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امام محبان خود را سه گروه تقسیم کردند، جمعیتی آشکار از محبت دم می‌زنند ولی در باطن خبری نیست، برخی در باطن با ما هستند ولی در ظاهر چنین نیستند و برخی دیگر در باطن و ظاهر با ما هستند که گروه نخبگان هستند و نشانه شیعه بر اساس مغز و برنامه‌های علمی است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این کنگره گفت: شیعه ستیزی به وسیله دشمنان خارجی اعم از کسانی که نام اسلام بر خود نهاده‌اند گسترش پیدا کرده است به گونه ای که تمام حق شیعه در پیشرفت اسلام در جهان را انکار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه برای شیعه حقی قائل نشوند بسیار ناگوار است در حالی که پیروان مکتب اهل بیت(ع) نقش زیادی در گسترش شیعه دارند.

وی تصریح کرد:‌ باید واقعیت را روشن کنیم که امامان و عالمان شیعه از پیشگامان علوم اسلامی بودند اگر زحمات آنها نبود امروز اسلام وضعیت دیگری داشت.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید کار جمعی و گسترده انجام شود تا حق مطلب ادا شود، می‌خواهیم با کمک همه اندیشمندان، علما و فضلای حاضر و علمای حق‌جوی اهل سنت و مستشرقانی که افکار باز و روشن دارند خدمات ارزنده امامان بزرگوار و عالمان شیعه را روشن کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای کنگره گفت‌: این کنگره عظیم موسوعه‌ای حداقل ۳۰ جلدی و با نظر برخی افراد ۵۰ جلدی درباره نقش شیعه در زمینه پیدایش و گسترش علوم در دستور کار دارد تا مشخص شود شیعه‌ستیزی چه اندازه دور از منطق و حقیقت است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کسانی که به سراغ شیعه‌ستیزی رفتند وهابی هستند گفت: این افراد حتی کمترین خدمت را به علوم اسلامی نکردند بلکه کارشان تخریب علوم و مراکز علمی بود. این افراد نسبت به ما ایراد وارد می‌کنند در حالی که امامان و علمای شیعه خدمات ارزنده‌ای به علوم اسلامی ارائه کردند.

وی عنوان کرد:‌ از صاحبنظران دعوت می‌شود در این کنگره شرکت داشته باشند و به جهانیان ثابت کنند که علما بیشترین خدمت را به علوم اسلامی کردند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: امیدواریم آثار این کنگره به صورت دایرة المعارف بزرگ و فاخر در تاریخ اسلام باقی بماند و برای این منظور از عده‌ای گروه‌های علمی دعوت شده است که تفسیر، فقه و اصول، قواعد فقهیه، علوم حدیث، علم اخلاق و عرفان و تاریخ از جمله گروه‌های تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه از خواهران دعوت شده که در کمیته مخصوص بانوان به ارائه اثر بپردازند گفت: هیأت و شورای سیاست‌گذاری از ۲۵ شخصیت‌ حوزوی و غیرحوزوی تشکیل شده و ۸۰ جلسه ویژه گروه‌های علمی برگزار شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به قلمرو کنگره نقش شیعه در علوم اسلامی گفت: قلمروی این کنگره مناطقی مانند عراق، شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقالاتی به شخصیت‌های خاص پیشنهاد شده و بخشی از مقالات داوطلبانه است و به صورت فراخوان عمومی است. بهترین مقالات در موسوعه مخصوص چاپ می‌شود و جوایز ارزنده‌ای به مقالات خوب تعلق می‌گیرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد:‌ دو جلد کتاب به عنوان منبع‌شناسی برای سهولت کار شرکت‌کنندگان در اختیار محققان قرار می‌گیرد که راه خوبی برای کاستن زحمات و پربار شدن مقالات است و برنامه‌ای با عنوان شیوه‌نامه مقالات کنگره بر اساس ۱۴ نکته تدوین شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های آثار ارسالی گفت: مقالات باید در یک موضوع باشد و هر کس مسیری انتخاب کرد همان مسیر را ادامه دهد. مقالات باید نوآوری داشته باشد و تولید علم به صورت عینی قابل مشاهده باشد. در تدوین مقالات از ادبیات خوب و محترمانه استفاده می‌کنیم و لازم نیست نسبت به دیگران تحقیری داشته باشیم، اگر این برنامه همین‌گونه پیش برود مطلوب امام زمان(عج) خواهد بود.

انتهای پیام / ۱۳۶


کد مطلب: 46355

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46355/تلاش-گسترده-دشمنان-شیعه-ستیزی-نگذاریم-نقش-پیشرفت-اسلام-نادیده-گرفته-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir