چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 46452
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله مکارم شیرازی:

از وجوهات شرعی برای کمک به خسارت‌ديدگان سيلاب استفاده شود/جریمه دیرکرد ربای آشکار است

قم نيوز : قم نیوز: يكي از مراجع تقليد گفت: دولت و مردم در برابر خسارت‌ديدگان سيلاب مسؤول هستند؛ دولت كارهايي كرده ولي به نظر مي‌رسد كافي نيست بهترين كار خير رسيدن به داد اين مظلومان و زندگي از دست دادگان است و از وجوهات شرعی برای کمک به اینگونه افراد استفاده کنند تا بلا برطرف شود.
از وجوهات شرعی برای کمک به خسارت‌ديدگان سيلاب استفاده شود/جریمه دیرکرد ربای آشکار است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: زمانی فرامی‌رسد که افراد در تحصیل اموال دنبال حلال و حرام نیستند جاذبه اموال از جاذبه حکم خدا در نظر آنها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: علت این است که از نظر مبانی دین و اعتقاد به معاد ضعیف می‌شود و دادگاه عدل الهی از نظرها پنهان یا کمرنگ می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه با ضعف ایمان انگیزه‌های هواهای نفسانی قوی می‌شود و انسان به دنبال مال از هر مسیری می‌رود گفت: فرد بیان می‌کند حلال آن است که به دست می‌آید اشخاص در این بخش مختلف هستند برخی با صراحت دنبال حرام می‌روند برخی توجیه می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می‌گویند چرا حقوق نجومی گرفتید می‌گویند تابع مصوبات بودیم و مسؤولان این حقوق را تصویب کرده بودند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: برخی در خصوص جرایم دیرکرد می‌‌گویند این جریمه تأخیر وام است از ابتدا شرط شده است بیشترین درآمد برخی از بانک‌ها از جریمه تأخیر است این اموال خلاف شرع است ربای آشکار محسوب می‌شود هزینه دیرکرد به طور شرعی اشکال دارد.

وی با بیان اینکه کسانی که توجیه می‌کنند گناهشان سنگین‌تر است گفت: کسانی که توجیه می‌کنند ریا نیز می‌کنند زمانی فرامی‌رسد حرام خوری در جامعه شایع می‌شود و گرد و غبار آن روی دیگران نیز می‌نشیند و در نتیجه دعاها مستجاب نمی‌شود و قلب‌ها سیاه می‌شود.

استاد حوزه  علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ این احادیث هشداری است که هیچ کس با حرام‌خواری به جایی نمی‌رسد و تنها به بدبختی می‌رسد.

وی با اشاره به بارش باران در روزهای اخیر گفت: در برخی مکان‌ها به اندازه یک سال باران آمده است در کنار آن برخی خانه‌ها ویران و زندگانی برخی مردم را آب برده است در اینجا مسؤولیت وجود دارد از طرفی باید شکر نعمت را به جا آورد از طرفی دولت و مردم مسؤول هستند. دولت کارهایی کرده ولی به نظر می‌رسد کافی نیست بهترین کار خیر رسیدن به داد این مظلومان و زندگی از دست دادگان است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد:‌ از وجوهات شرعی برای کمک به اینگونه افراد استفاده کنند با کمک به این افراد بلا برطرف می‌شود و برکت در عمر آنها ایجاد می‌کند.

وی فرسودگی خانه‌ها را یکی از مشکلات ذکر کرد و افزود: باید فکری کنند که اینگونه صحنه‌ها تکرار نشود باید تجدید قوا شود اگر فرسوده نباشد سیلاب می‌آید و خارج می‌شود اگر بنیان خانه‌ها سست باشد زلزله، ‌باد و سیلاب آنها را ویران می‌کند بنابراین باید فکری برای آینده شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مسئله درختکاری در اسلام گفت: خداوند در قرآن ابتدا از خلقت آسمان و زمین می‌گوید و در کنار آن از آسمان آب نازل می‌کند تا در باغ‌ها نشاط ایجاد شود.

وی عنوان کرد:‌ مسلمانی که زراعتی ایجاد می‌کند یا درختی می‌کارد و از برگ یا دانه آن پرنده، انسانی یا حیوانی استفاده می‌کند صدقه محسوب می‌شود البته در مقابل نباید جنگل‌ها را نابود کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد:‌ وجود درختان و جنگل‌ها سبب آبادی مملکت است و از عوامل تلطیف و سلامتی هوا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ اکسیژن زمین محدود است اگر درختان نبودند چیزی نمی‌گذشت هوای کره زمین مسموم می‌شد مأموریت درختان عکس ما است و مایه حیات ایجاد می کنند. مسئله درختکاری مسئله اصولی و‌ مهم است و در قرآن و روایات این مسئله دنبال شده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcauyny.49nim15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما